Algemene Inkoopvoorwaarden voor ICT 2015

Geldend van 01-04-2015 t/m heden

Intitulé

Algemene Inkoopvoorwaarden voor ICT 2015

ALGEMENE INKOOPVOORWAARDEN VOOR ICT 2015

  • 1.

    DEFINITIES.

  • 2.

    TOEPASSELIJKHEID EN ANDERE VERPLICHTINGEN.

  • 3.

    GELDIGHEID AANBOD EN TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST.

  • 4.

    ORGANISATIE.

  • 5.

    OMSTANDIGHEDEN.

  • 6.

    WIJZIGING VAN DE OPDRACHT.

  • 7.

    SOFTWARE AS A SERVICE en PLATFORM AS A SERVICE.

  • 8.

    AANSCHAF VAN SOFTWARE EN APPARATUUR.

  • 9.

    VERPAKKING EN TRANSPORT.

  • 10.

    ACCEPTATIETEST.

  • 11.

    KWALITEIT VAN DE TE VERRICHTEN WERKZAAMHEDEN EN INGEBRUIKNAME.

  • 12.

    PRIJZEN EN BETALING.

  • 13.

    GARANTIE.

  • 14.

    AANSPRAKELIJKHEID EN VERZEKERING.

  • 15.

    GEHEIMHOUDING PRIVACY EN BEVEILIGING.

  • 16.

    INTELLECTUELE EIGENDOM.

  • 17.

    ESCROWREGELING.

  • 18.

    OVERDRACHT EN UITBESTEDING.

  • 19.

    ONTBINDING.

  • 20.

    OVERMACHT.

  • 21.

    ONDERBREKING OVEREENKOMST.

  • 22.

    GESCHILLEN.

    • 1.

      DEFINITIES

    • 1.

      Offerteaanvraag: een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de Gemeente voor te verrichten Prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet en de Europese aanbestedingsrichtlijnen 2004/17/EG en 2004/18/EG.

    • 2.

      Acceptatietest: een test waarmee de gemeente kan onderzoeken of het onderwerp van acceptatie aan de overeengekomen Functionele specificaties voldoet, alsmede anderszins bedrijfzeker functioneert.

    • 3.

      Aflevering: de feitelijke terhandstelling respectievelijk terbeschikkingstelling, uitvoering van de Apparatuur, Programmatuur of Diensten.

    • 4.

      Apparatuur: de op basis van een overeenkomst te leveren hardware met inbegrip van de meest recente versie van de besturingsprogrammatuur en aanvullende voorzieningen en accessoires, alsmede de bijbehorende digitale Documentatie.

    • 5.

      Programmatuur: verzamelnaam voor de besturing- en toepassingsprogramma`s, methoden, regels en bijbehorende documentatie, gericht op het bestuurd doen functioneren van een computersysteem, en meer in het bijzonder, de verzameling programma`s die samen het besturingssysteem vormen.

    • 6.

      Broncode: de in de overeenkomst omschreven Programmatuur in code vorm, inclusief alle bijbehorende Documentatie en een gedetailleerd compilatiescript.

    • 7.

      Preventief onderhoud: het waarborgen dat de Programmatuur gedurende de looptijd van de overeenkomst blijft voldoen aan de daaraan gestelde eisen.

    • 8.

      Vernieuwend onderhoud: het verrichten van onderhoud gericht op het aanpassen, verbeteren en/of uitbreiden van de Programmatuur waardoor de functionaliteit wordt vergroot.

    • 9.

      Diensten: de afgesproken te verrichten werkzaamheden, namens Leverancier uit te voeren door personen die in deze inkoopvoorwaarden worden aangeduid als Functionaris.

    • 10.

      Documentatie: systeem- en gebruikshandleidingen behorende bij Apparatuur en/of Programmatuur, alsmede beschrijvingen van het netwerk bevattende de opbouw, de samenstelling en de configuratie, en projectdocumentatie.

    • 11.

      Escrowovereenkomst: een overeenkomst waarbij een informatiedrager met de Data en Broncode van software bij een onafhankelijk escrowbureau wordt gedeponeerd.

    • 12.

      Feestdagen: de algemeen erkende feestdagen in Nederland.

    • 13.

      Functionele specificaties: de schriftelijke specificaties, opgenomen in een (digitaal) document waarin de te leveren Apparatuur, Programmatuur, Diensten en/of opleidingen is/zijn gespecificeerd.

    • 14.

      Gebrek: een onvolkomenheid in Apparatuur, Programmatuur, Diensten en/of opleidingen waardoor deze niet voldoet/voldoen aan de overeengekomen Functionele specificaties, dan wel niet naar behoren voldoen of functioneren.

    • 15.

      ICT-infrastructuur: de combinatie van Apparatuur, randapparatuur, Programmatuur en eventueel in combinatie met de daarbij behorende ontwikkelomgeving, die door de gemeente in samenhang met de Programmatuur wordt gebruikt.

    • 16.

      Software as a Service: het door Leverancier ‘op afstand’ beschikbaar stellen en beschikbaar houden van Programmatuur aan de gemeente via internet of een ander netwerk (bijvoorbeeld via ASP), zonder dat aan de gemeente een fysieke drager met de desbetreffende Programmatuur wordt verstrekt.

    • 17.

      Implementatie: het inrichten, inregelen en voorbereiden van Apparatuur en/of Programmatuur ten behoeve van de ingebruikname ervan en het opleiden van de gebruiker met de functionaliteit.

    • 18.

      Installatie: het operationeel maken van Apparatuur en/of Programmatuur en het aansluiten daarvan op de ICT- infrastructuur van de gemeente.

    • 19.

      Leverancier: de wederpartij van de gemeente in de overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn.

    • 20.

      Maatwerkprogrammatuur: computerprogramma's die door Leverancier specifiek ten behoeve van de gemeente ontwikkeld worden, met bijbehorende documentatie en materialen.

    • 21.

      Functionaris: de natuurlijke persoon die door Leverancier op grond van een daartoe strekkende overeenkomst met de gemeente aan de gemeente ter beschikking wordt gesteld om voor de gemeente werkzaamheden uit te voeren.

    • 22.

      Onderhoud: door Leverancier te verrichten, correctief, Preventief onderhoud.

    • 23.

      SLA: Service Level Agreement: een overeenkomst tussen de Leverancier en de gemeente waarbij een minimaal aanvaardbaar serviceniveau alsmede het onderhoud wordt vastgelegd.

    • 24.

      Standaardprogrammatuur: door Leverancier te leveren computerprogramma's die niet specifiek ten behoeve van de gemeente zijn ontwikkeld, met bijbehorende documentatie en materialen.

    • 25.

      Werkdagen: kalenderdagen behoudens weekenden, de algemeen erkende Feestdagen en door de gemeente aangewezen brugdagen.

    • 2.

      TOEPASSELIJKHEID EN ANDERE VERPLICHTINGEN

    • 1.

      Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten met betrekking tot de levering van Apparatuur en Programmatuur en ICT - Diensten aan de gemeente Nijmegen.

    • 2.

      De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de Leverancier, waaronder de ICT~Office voorwaarden of onder welke benaming dan ook, wordt hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen. Wijzigingen in de overeenkomst en afwijkingen van deze algemene voorwaarden, of toepasselijkheid van andere algemene voorwaarden onder deze algemene voorwaarden zullen slechts van kracht zijn indien zij schriftelijk tussen gemeente en Leverancier zijn overeengekomen.

    • 3.

      Waar in deze algemene voorwaarden wordt gesproken over "schriftelijk" bevestigen, of anderszins reageren, wordt daaronder ook het gebruik van de e-mail verstaan.

    • 4.

      Op deze algemene voorwaarden, alsmede op alle aanbiedingen en overeenkomsten waarop deze geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing met uitsluiting van het Weens Koopverdrag (United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods).

    • 5.

      Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven. Tevens zullen de gemeente en de Leverancier in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepalingen in acht worden genomen.

    • 6.

      De Nederlandse tekst van deze algemene voorwaarden prevaleert boven eventuele vertalingen daarvan.

    • 7.

      De Leverancier zal zijn verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst in nauwe samenwerking met de Gemeente nakomen, onverminderd de eigen verantwoordelijkheid van de Leverancier.

    • 8.

      De Leverancier zal de Gemeente op de hoogte houden van de uitvoering van de overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. De Leverancier is onder meer, doch niet uitsluitend, verplicht om de Gemeente direct schriftelijk in te lichten over feiten en omstandigheden die kunnen leiden tot vertraging waarbij de informatieplicht geen afbreuk doet aan de rechten van de gemeente in de nakoming.

    • 9.

      De Leverancier vrijwaart de Gemeente voor strafrechtelijke boetes, schending intellectueel eigendomsrecht, kosten inzake privacy schending en bestuurlijke sancties (als bedoeld in artikel 5:2, eerste lid aanhef en onder a van de Algemene wet bestuursrecht, het eventuele kostenverhaal daaronder begrepen) die verband houden met de overeenkomst en die de Leverancier of de Gemeente krijgt opgelegd.

    • 3.

      GELDIGHEID AANBOD EN TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST

    • 1.

      De overeenkomst komt tot stand indien door de gemeente een schriftelijke opdracht bij de Leverancier wordt geplaatst en deze opdracht door de Leverancier aan de gemeente schriftelijk is bevestigd.

    • 2.

      De Gemeente kan een offerteaanvraag intrekken of wijzigen voor zover dit mogelijk is binnen de geldende Nederlandse en Europese jurisprudentie en wet- en regelgeving. De Gemeente zal met uitzondering van de door de Leverancier aantoonbaar daadwerkelijk gemaakte kosten geen kosten of schade vergoeden die hiermee samenhangen.

    • 3.

      De gemeente kan aan de Leverancier het gebruik van een formulier voor de opdrachtbevestiging en een termijn, waarbinnen deze bij de gemeente moet zijn terugontvangen, voorschrijven.

    • 4.

      Bij afroep- of Raamovereenkomst komt de overeenkomst tot stand telkens op het moment dat de opdracht voor een (deel)levering, binnen het kader van de afroep- of Raamovereenkomst, door de Leverancier wordt bevestigd.

    • 5.

      Een voornemen tot het sluiten van een overeenkomst houdt geen aanvaarding in zoals bedoeld in het voorgaande lid of in de zin van artikel 6:217 lid 1 Burgerlijk Wetboek.

    • 6.

      De offerte van de Leverancier heeft een gestanddoeningstermijn van negentig dagen of zoveel langer of korter als in de offerteaanvraag is vermeld. De gestanddoeningstermijn vangt aan op de dag waarop de inschrijvingstermijn sluit of op de dag die wordt vermeld in de offerteaanvraag.

    • 4.

      ORGANISATIE

    • 1.

      Op eerste verzoek van de gemeente zal Leverancier een nader te omschrijven projectorganisatie inrichten die zich bezig zal houden met de uitvoering van de overeenkomst en een goede communicatie en samenwerking tussenpartijen zal waarborgen.

    • 2.

      Beide partijen zullen contractueel een contactpersoon en een vervangend-contactpersoon aanwijzen welke in de Service Level Agreement overeenkomst wordt vastgelegd. Deze contactpersonen zullen de contacten over de uitvoering van de overeenkomst onderhouden.

    • 3.

      De namen van de contactpersonen en hun taken en bevoegdheden worden opgenomen in de overeenkomst. De contactpersonen van partijen zullen voldoende vertegenwoordiging- en beslissingsbevoegdheden hebben die nodig zijn voor de (uitvoering van de)overeenkomst. De omvang en inhoud van deze bevoegdheden wordt eveneens vastgelegd in de overeenkomst.

    • 4.

      Met nader over een te komen regelmaat zullen voortgangsbesprekingen plaatsvinden tussen de gemeente en Leverancier.

    • 5.

      Partijen dragen ieder de kosten voor de in dit artikel genoemde besprekingen.

    • 6.

      Indien op verzoek van de partijen extra of frequenter overleg geëist of wenselijk wordt geacht zullen partijen in overleg treden betreffende de kosten die dit met zich meebrengt.

    • 7.

      De Leverancier zal zich inspannen zich te voegen naar de werktijden en de planningen - en eventuele tijdig aangegeven wijziging daarin - van de gemeente en dient zijn werkzaamheden zo in te richten dat verstoring van werkzaamheden bij de gemeente zo min mogelijk plaatsvindt.

    • 5.

      OMSTANDIGHEDEN

    • 1.

      Alvorens tot levering van de Programmatuur en of Software en of Diensten over te gaan, zal Leverancier zich op grondige wijze op de hoogte stellen van de beoogde doelstellingen van de gemeente met betrekking tot de overeenkomst, de voor de uitvoering van overeenkomst relevante organisatie van de gemeente, de processen waarbij de Programmatuur en of Apparatuur en of Diensten zal worden gebruikt en de gegevensstromen die daarmee zullen worden verwerkt.

    • 2.

      Alle gevolgen van verkeerde interpretatie van door de gemeente verstrekte informatie over de omstandigheden of van onvoldoende kennis betreffende de omstandigheden waaronder de gespecificeerde eisen van de gemeentegerealiseerd moeten worden, zijn voor rekening van de Leverancier.

    • 3.

      De gemeente zal Leverancier voor zover noodzakelijk toegang geven tot de locatie, voorzieningen en of netwerklocatie voor de Installatie van de Programmatuur en of Apparatuur. Leverancier zal aan De gemeente vooraf een rapportage overhandigen met een overzicht van de uit te voeren werkzaamheden. Leverancier verkrijgt de benodigde toegang tot het netwerk.

    • 4.

      De Leverancier zal voor eigen rekening en risico zorg dragen voor de uitvoering van de overeenkomst op de locatie en of netwerklocatie van gemeente, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

    • 6.

      WIJZIGING VAN DE OPDRACHT

    • 1.

      De gemeente is in overleg met Leverancier bevoegd om de omvang en/of hoedanigheid van de te verrichten werkzaamheden te wijzigen met inachtneming van relevante wet- en regelgeving. Wijzigingen worden schriftelijk overeengekomen.

    • 2.

      Indien een wijziging naar het oordeel van de Leverancier gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste prijs en/of het tijdstip van de levering, is hij verplicht alvorens aan de wijziging gevolg te geven, de gemeente hieromtrent zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen 8 dagen na de kennisgeving van de verlangde wijziging, schriftelijk te informeren.

    • 3.

      Indien deze gevolgen voor de prijs en/of levertijd naar het oordeel van de gemeente onredelijk zijn, zullen partijen hierover in overleg treden. Indien dit overleg niet tot overeenstemming leidt kan de Leverancier daaraan geen rechten ontlenen en neemt de gemeente daardoor geen plichten op zich anders dan voortvloeiend uit de bestaande overeenkomst.

    • 4.

      Indien de Leverancier van mening is dat er meer uren en/of kosten moeten worden gemaakt dan is overeengekomen, is deze gehouden dit de gemeente zo spoedig mogelijk schriftelijk te melden. Hierbij wordt tevens door Leverancier vermeld wat de vermeende aanleiding hiertoe is geweest.

    • 5.

      Leverancier zal voordat met het meerwerk wordt begonnen een schriftelijke offerte uitbrengen, met betrekking tot de omvang van het door Leverancier verwachte meerwerk en de daaraan verbonden kosten.

    • 6.

      Leverancier zal slechts overgaan tot uitvoering van het meer- of minderwerk na een schriftelijke opdracht van de gemeente.

    • 7.

      Meerwerk dat niet gebaseerd is op een vooraf door de gemeente overeenkomstig dit artikel gegeven schriftelijke opdracht wordt nimmer verrekend en geschiedt geheel voor rekening en risico van Leverancier.

    • 8.

      Onder meerwerk wordt uitsluitend verstaan gewenste extra aanpassingen en extra gewenste functionaliteit in de Apparatuur, Programmatuur, ICT-Diensten en/of opleidingen. Tot meerwerk wordt derhalve niet gerekend al dan niet onvoorziene werkzaamheden die nodig zijn teneinde de overeengekomen Apparatuur, Programmatuur, Diensten en/of opleidingen op basis van te voren volledig uitgewerkte Functionele specificaties alsnog conform de oorspronkelijke overeengekomen eisen op te leveren en/of additionele werkzaamheden die Leverancier had kunnen of moeten voorzien.

    • 9.

      Meerwerk kan door de gemeente worden onderwerpen aan een Acceptatietest.

    • 7.

      SOFTWARE AS A SERVICE en PLATFORM AS A SERVICE

    • 1.

      Leverancier zal aan de gemeente de in de overeenkomst tussen partijen bepaalde dienst op het gebied van Software as a Service (verder te noemen: SAAS) of Platform as a service ( verder te noemen: PAAS) verlenen alsmede de overige tussen partijen overeengekomen Diensten verrichten.

    • 2.

      Tenzij anders overeengekomen zal Leverancier tevens zorg dragen voor back-ups van gegevens van de gemeente. Dit met inachtneming van de tussen Partijen schriftelijk overeengekomen periodes. Bij gebreke daarvan zal leverancier eens per dag, een volledige back-up maken van de bij hem in bezit zijnde gegevens van de gemeente. Leverancier zal de back-up elders op een andere locatie bewaren gedurende een tussen partijen overeen te komen termijn, en bij gebreke van afspraken daaromtrent, gedurende de bij Leverancier gebruikelijke termijnen. Leverancier zal de back-up zorgvuldig behandelen en bewaren.

    • 3.

      Leverancier kan indien overeengekomen de dienst geheel of gedeeltelijk tijdelijk buiten gebruik stellen voor preventief, correctief of adaptief onderhoud. Leverancier zal de buitengebruikstelling niet langer laten duren dan noodzakelijk daarbij dient de buitenbedrijfstelling buiten venstertijden (07.00 uur tot 22.00 uur) plaats te vinden en na een ruime voorafgaande kennisgeving aan de gemeente.

    • 4.

      Alle door Leverancier bij de dienstverlening gebruikte Apparatuur, Programmatuur en zaken blijven eigendom of intellectuele eigendom van Leverancier of diens toeleveranciers tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

    • 5.

      Leverancier zal op eerste verzoek de door gemeente ingevoerde klant-data beschikbaar stellen aan gemeente.

    • 6.

      Aanvullende afspraken over de continuïteit en beschikbaarheid van de door Leverancier aan de gemeente, in de overeenkomst tussen partijen bepaalde dienst op het gebied van Software as a Service of Platform as a service zullen worden vastgelegd in een Service Level Agreement.

    • 8.

      AANSCHAF VAN SOFTWARE EN APPARATUUR

    • 1.

      Levering van zaken geschiedt "Franco inclusief Rechten" (Delivery Duty Paid), volgens Incoterms 2010, zoals vastgesteld door de Internationale Kamer van Koophandel (ICC).Op de overeengekomen plaats van levering, op het overeengekomen tijdstip en binnen de overeen gekomen tijdstip en binnen de overeengekomen termijn.

    • 2.

      Leverancier stelt aan de Gemeente de in de overeenkomst bepaalde ’Programmatuur en of Apparatuur en de daarbij behorende Gebruikersdocumentatie voor gebruik ter beschikking.

    • 3.

      Leverancier stelt aan de gemeente tenzij anders overeengekomen een testlicentie beschikbaar voor de in de overeenkomst bepaalde Programmatuur en de daarbij behorende documentatie.

    • 4.

      De gemeente verkrijgt tenzij anders is overeengekomen een gemeente brede licentie voor zover betreft de ambtelijke organisatie voor het gebruik van de Programmatuur en de daarbij behorende documentatie.

    • 5.

      Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, strekt de verplichting tot terbeschikkingstelling door Leverancier en het gebruiksrecht van de gemeente zich uitsluitend uit tot de zogeheten objectcode van de Programmatuur. Het gebruiksrecht van gemeente strekt zich, tenzij anders overeengekomen niet uit tot de broncode van de Programmatuur.

    • 6.

      Indien de Leverancier de overeengekomen levertijden overschrijdt, dan wel de werkzaamheden niet op het overeengekomen tijdstip of binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats worden verricht, is hij in verzuim.

    • 7.

      Onverminderd het recht van de gemeente om nakoming te vorderen en onverminderd het recht van de gemeente tot ontbinding na ingebrekestelling conform artikel 6:82 BW, heeft de gemeente de bevoegdheid om bij iedere tekortkoming van de Leverancier met betrekking tot de levering van het artikel, aan de Leverancier na ingebrekestelling een opeisbare boete op te leggen tot een maximum van 5% van de prijs van de gehele opdracht. Deze boete treedt niet in de plaats van en komt ook niet in mindering op schade aan de zijde van de gemeente.

    • 8.

      Tenzij de gemeente anders beslist zal Leverancier zich maximaal inspannen een vertraging ongedaan te maken, respectievelijk zich inspannen dat door vertraging de uiterste datum van Bedrijfsklare oplevering niet wordt overschreden.

    • 9.

      De kosten die gemaakt zijn met betrekking tot de gevolgen van de vertraging komen voor rekening van Leverancier. Tenzij Leverancier aantoont dat de vertraging geheel of gedeeltelijk te wijten is aan een handelen of nalaten van de gemeente.

    • 10.

      De gemeente heeft het recht niet overeengekomen deellevering(en) voor rekening en risico van de verkoper te retourneren.

    • 11.

      Indien de Leverancier op enigerlei wijze vervroegd wenst na te komen, is daarvoor schriftelijk toestemming van de gemeente vereist. Indien vervroegd wordt nagekomen, zal betaling echter plaatsvinden conform de overeengekomen betalingstermijn(en).

    • 9.

      VERPAKKING EN TRANSPORT

    • 1.

      De Leverancier draagt zorg voor een deugdelijke verpakking, alsmede voor een zodanige beveiliging en vervoer, dat deze in een goede staat de plaats van Aflevering bereiken en het lossen daar veilig kan plaatsvinden.

    • 2.

      De Leverancier is verantwoordelijk voor het naleven van de Nederlandse, Europese en internationale voorschriften met betrekking tot verpakkingen.

    • 3.

      De Leverancier neemt alle verpakkingen kosteloos terug, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

    • 10.

      ACCEPTATIETEST

    • 1.

      Zodra door Leverancier bedrijfsklaar is opgeleverd, kan de gemeente een Acceptatietest uitvoeren. De Acceptatietest kan betrekking hebben op Apparatuur, Programmatuur, Diensten, hierna te noemen het onderwerp van acceptatie.

    • 2.

      Binnen twintig (20) Werkdagen na de datum van Bedrijfsklare oplevering zal de gemeente de Acceptatietest hebben uitgevoerd.

    • 3.

      Binnen vijf (5) Werkdagen nadat de Acceptatietest heeft plaatsgevonden, stuurt de gemeente Leverancier een van een dagtekening voorzien verslag van de Acceptatietest toe. In dit verslag zullen de eventueel geconstateerde Gebreken worden vastgelegd en zal worden aangegeven of het geheel goed functioneert. Voorts zal worden vermeld of het onderwerp van acceptatie al dan niet is geaccepteerd.

    • 4.

      Leverancier is verplicht tot herstel van de aangetroffen gebreken. Partijen zijn verplicht om vervolgens een tweede acceptatietest uit te voeren.

    • 5.

      Indien het onderwerp van acceptatie na de tweede acceptatietest opnieuw niet door de gemeente wordt geaccepteerd vanwege Gebreken, is de gemeente gerechtigd een direct opeisbare boete op te leggen tot een maximum van 5% van de prijs van de gehele opdracht of de overeenkomst - eventueel voorwaardelijk of gedeeltelijk te ontbinden, zonder dat daarvoor enige aanmaning of ingebrekestelling Is vereist. Leverancier is in dat geval aansprakelijk voor de door de gemeente geleden en nog te lijden schade. Voor de gevolgen van de ontbinding is het bepaalde in artikel 19 van overeenkomstige toepassing.

    • 6.

      Indien het onderwerp van acceptatie door de gemeente wordt geaccepteerd, zal de datum waarop het betreffende verslag is ondertekend door de gemeente, gelden als de datum van acceptatie.

    • 7.

      Indien er naar keuze van de gemeente, welke keuze zij schriftelijk kenbaar zal maken aan Leverancier, geen of slechts een gedeeltelijke Acceptatietest plaatsvindt en de gemeente het bedrijfsklaar opgeleverde in gebruik neemt, geldt de datum van ingebruikname als datum van acceptatie.

    • 8.

      De gemeente heeft het recht de In het kader van een bepaalde projectcyclus geleverde Apparatuur, Programmatuur, Diensten en/of opleidingen aan een voorlopige Acceptatietest te onderwerpen op de wijze zoals in dit artikel is bepaald.

    • 9.

      Voor de datum van bedrijfsklare oplevering dient dan te worden gelezen de datum waarop de Implementatie van de in de betreffende projectcycli geleverde Apparatuur, Programmatuur, Diensten en/of opleidingen dient te zijn voltooid.

    • 10.

      Aan een deelacceptatie kunnen nochtans door Leverancier geen rechten worden ontleend. De gemeente heeft te allen tijde het recht om na een voorlopige Acceptatietest een Acceptatietest van het geheel door Leverancier geleverde uit te voeren.

    • 11.

      Leverancier zal de gemeente direct en rechtstreekse toegang geven tot test- en acceptatieomgevingen van de Programmatuur en of Apparatuur voor het verkrijgen van (management)informatie.

    • 12.

      De Leverancier is gehouden om op zijn kosten op de overeengekomen datum volgens het tijdschema de plaats van levering in gereedheid te brengen en de overige omstandigheden in de (computer)ruimte in overeenstemming te brengen conform de door de gemeente gegeven Functionele specificaties.

    • 13.

      Tenzij anders is overeengekomen maakt een Acceptatietest onlosmakelijk onderdeel uit van de levering zoals beschreven onder 1 van dit artikel. De testperiode bedraagt veertien dagen na levering of, indien een door Leverancier uit te voeren Installatie schriftelijk is overeengekomen, na voltooiing van de Installatie. De Gemeente zal de testresultaten schriftelijk en naar haar inzicht overzichtelijk en begrijpelijk aan Leverancier rapporteren.

    • 14.

      De Programmatuur zal tussen partijen gelden als geaccepteerd indien partijen niet een Acceptatietest zijn overeengekomen, bij de Aflevering of, indien een door Leverancier uit te voeren Installatie schriftelijk is overeengekomen. Indien partijen wel een Acceptatietest zijn overeengekomen op de eerste dag na herstel en acceptatie van de in het testrapport beschreven fouten.

    • 15.

      Indien Leverancier niet tijdig voldoet aan haar verplichting tot herstel van de Gebreken is de gemeente, onverminderd haar verdere rechten, gerechtigd deze Gebreken na voorafgaande schriftelijke kennisgeving op kosten van Leverancier hetzij zelf, hetzij door derden (te doen) verhelpen. Leverancier is verplicht hieraan haar medewerking te verlenen en verplicht de voor het herstel benodigde informatie op eerste verzoek te verstrekken.

    • 16.

      De gemeente is gerechtigd te allen tijde de door functionaris verrichte werkzaamheden door een derde te laten keuren waarbij de keuringskosten voor rekening van de gemeente komen.

    • 17.

      Indien bij de keuring het resultaat van de verrichte werkzaamheden geheel of gedeeltelijk wordt afgekeurd, zal de gemeente dit per omgaande aan Leverancier schriftelijk melden.

    • 18.

      Leverancier zal binnen een redelijke termijn zorg dragen voor herstel. Indien Leverancier van deze gelegenheid geen gebruik maakt, is Leverancier zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.

    • 19.

      Indien overeengekomen wordt, dat de keuring door een onafhankelijke instantie plaatsvindt, is de uitslag daarvan bindend voor de Leverancier en de gemeente. Zulks is van overeenkomstige toepassing bij herkeuring.

    • 11.

      KWALITEIT VAN DE TE VERRICHTEN WERKZAAMHEDEN EN INGEBRUIKNAME

    • 1.

      Geleverde Programmatuur en hardware moet indien niet anders is overeengekomen voldoen aan de Gemeentelijke Basis Standaard, een overzicht hiervan zal door de gemeente kosteloos ter beschikking gesteld worden. De Programmatuur dient verder te voldoen aan de OWASP top 10, de Nederlandse Webrichtlijnen en dient de geldende Nederlandse uitwisselingsstandaarden te ondersteunen tenzij tussen partijen anders is overeengekomen.

    • 2.

      Leverancier garandeert dat de te verrichten werkzaamheden, inclusief de daarbij eventueel te leveren zaken, voldoen aan de overeengekomen eisen.

    • 3.

      De werkzaamheden beantwoorden niet aan de overeenkomst, indien zij niet worden uitgevoerd op die wijze en niet van dien aard zijn als de gemeente op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

    • 4.

      Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is Leverancier verplicht tot het uitvoeren van een juiste en volledige dataconversie met behoud van alle gegevens.

    • 5.

      Leverancier voldoet aan de wettelijke eisen voor het bewaren van informatie door de opdrachtgever.

    • 6.

      Ondersteuning aan gebruikers zal, tenzij anders overeengekomen telefonisch of per e-mail plaatsvinden. Leverancier zal tenzij anders overeengekomen adviseren over het gebruik en het functioneren van de in de overeenkomst genoemde Programmatuur en of Apparatuur en over het gebruik dat van de dienst wordt gemaakt.

    • 7.

      De gemeente kan wijzigingen in de inhoud of omvang van de dienstverlening aanbrengen. Indien dergelijke wijzigingen een verandering van de bij Leverancier geldende procedures tot gevolg hebben, zal Leverancier de gemeente hierover zo tijdig mogelijk schriftelijk inlichten en komen de kosten van deze verandering voor rekening van De gemeente.

    • 8.

      Als de gemeente andere functionarissen wenst voor de uitvoering van de overeenkomst, omdat zij meent dat dit van belang is voor een deugdelijke uitvoering van de overeenkomst, deelt zij dit schriftelijk mee aan de Leverancier, onder opgave van redenen. De Leverancier zal zo spoedig mogelijk voor vervanging van genoemde functionarissen zorg dragen. De voor de oorspronkelijke Functionarissen geldende tarieven zullen bij vervanging van die Functionarissen niet verhoogd worden.

    • 12.

      PRIJZEN EN BETALING

    • 1.

      Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen is de overeengekomen prijs voor levering en Diensten vast voor de duur van de overeenkomst.

    • 2.

      De overeengekomen prijs is in euro's exclusief BTW doch inclusief alle overige kosten, rechten, belastingen en heffingen.

    • 3.

      De Leverancier zal voor de opdracht op verzoek van gemeente een tijdverantwoording bijhouden, die als basis dient voor berekening van de vergoeding voor de verrichte werkzaamheden.

    • 4.

      Facturering vindt plaats na definitieve acceptatie tenzij anders in de overeenkomst is overeengekomen.

    • 5.

      Op de factuur vermeldt de Leverancier:

    • ·

      de wettelijke vereisten waaraan de factuur moet voldoen;

    • ·

      naam, adres, postcode, woonplaats, bank/gironummer;

    • ·

      de benodigde IBAN- en BIC-gegevens, BTW-nummer, KvK-nummer;

    • ·

      het factuuradres van de Leverancier;

    • ·

      het totale factuurbedrag inclusief en exclusief BTW;

    • ·

      Relatienummer en verplichtingennummer;

    • ·

      eventuele nadere eisen in overleg met de Gemeente.

    • 6.

      Meerwerk zoals bedoeld in artikel 9 zal door Leverancier na voltooiing van de meerwerk werkzaamheden en acceptatie daarvan door de gemeente, apart worden gefactureerd. De aard en de omvang van de verrichte meerwerk werkzaamheden zullen in de facturen uitdrukkelijk worden gespecificeerd onder verwijzing naar de schriftelijke goedkeuring van de gemeente.

    • 7.

      Verrekening van minderwerk geschiedt door inhouding op de overeengekomen som. Bij de betaling zal de gemeente aangeven welk deel wegens minderwerk wordt verrekend.

    • 8.

      Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen zal betaling plaatsvinden binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur op het postbus adres 571, 6500 AN Nijmegen of op emailadres inkoopfacturen@nijmegen.nl.

    • 9.

      De gemeente is gerechtigd betaling uit te stellen totdat de Leverancier aan al zijn openstaande verplichtingen heeft voldaan.

    • 10.

      Betaling ontslaat de Leverancier niet van enige garantie en/of aansprakelijkheid zoals deze voortvloeit uit de tussen partijen gesloten overeenkomst en wet.

    • 11.

      De gemeente is bevoegd de verschuldigde factuurbedragen te verrekenen met andere bedragen die de Leverancier aan de gemeente is verschuldigd.

    • 12.

      Kosten, gemaakt ten behoeve van het uitbrengen van offertes, zijn niet declarabel.

    • 13.

      Onderhoudskosten mogen niet meer bedragen dan 20% van de aanschafwaarde. De kosten voor onderhoud worden pas declarabel na acceptatie van de Hardware of Programmatuur.

    • 14.

      De leverancier kan zich bij te late betaling door De gemeente niet direct op opschorting beroepen.

    • 13.

      GARANTIE

    • 1.

      Leverancier garandeert dat gedurende een periode van drie (3) jaar na acceptatie:

    • ·

      de Programmatuur en of Apparatuur de overeengekomen eigenschappen bevat, conform de overeengekomen Functionele specificaties;

    • ·

      de Programmatuur en of Apparatuur geschikt is voor het doel, waarvoor de gemeente heeft aangegeven deze te hebben verworven;

    • ·

      de Programmatuur en of Apparatuur voldoet aan de gangbare technische normen;

    • ·

      levering mogelijk is en blijft van onderdelen, componenten, en uitbreidingen als beschikbaar ten tijde van het ondertekenen van de overeenkomst.

    • 2.

      Gedurende een periode van drie (3) jaar na het staken van de productie van de Apparatuur, of delen daarvan dient leverancier te zorgen dat vervangingsonderdelen tegen een redelijke prijs beschikbaar zullen zijn.

    • 3.

      Leverancier garandeert tijdens de garantieperiode dat gebreken kosteloos worden opgelost. De herstelwerkzaamheden zullen zo spoedig mogelijk - en indien noodzakelijk ook buiten de geldende kantooruren - worden voltooid. Indien overeengekomen zal het Correctief, Adaptief en Preventief onderhoud worden uitgewerkt in een Service Level Agreement (SLA), welke SLA tevens betrekking heeft op de naleving van de garantieverplichtingen.

    • 4.

      Tot herstelwerkzaamheden als bedoeld in het voorgaande lid behoort - indien dit noodzakelijk blijkt – het verstrekken van tijdelijke probleemoplossingen om het betreffende gebrek te omzeilen. Tijdelijke oplossingen zullen door Leverancier niet eerder worden aangebracht dan na verkregen schriftelijke toestemming van de gemeente.

    • 5.

      De geleverde Apparatuur en of Programmatuur zal/zullen zo zijn geconfigureerd dat Leverancier aan de gemeente gedurende een in de overeenkomst nader aan te duiden periode een adequate performance garandeert, met responstijden bij het gebruik van de Programmatuur en of Apparatuur bij gebreke waarvan de normen gelden die voortvloeien uit de vereiste geschiktheid voor het beoogde gebruik.

    • 14.

      AANSPRAKELIJKHEID EN VERZEKERING

    • 1.

      De Leverancier zal het verzekerd bedrag en de polisvoorwaarden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst niet ten nadelen van de gemeente wijzigen, tenzij de gemeente hiervoor haar expliciete en schriftelijke toestemming heeft gegeven.

    • 2.

      De Leverancier zal zich gedurende de periode van de overeenkomst adequaat verzekeren tegen aansprakelijkstellingen voor alle directe schade, indirecte schade, gevolgschade daaronder begrepen, en gehouden tot vergoeding van bedrijfsschade, alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten jegens de gemeente of welke andere schade dan ook alsmede aanspraken van derde die verband houden met de uitvoer van de overeenkomst. Deze aansprakelijkheid strekt zich mede uit jegens natuurlijke en/of rechtspersonen werkzaam voor of bij de gemeente.

    • 3.

      De aansprakelijkheid van Leverancier is beperkt tot een bedrag van:

    • ·

      € 150.000,- voor Overeenkomsten waarvan de waarde kleiner is dan of gelijk aan € 50.000,-;

    • ·

      € 300.000,- voor Overeenkomsten waarvan de waarde meer is dan € 50.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 100.000,-;

    • ·

      € 500.000,- voor Overeenkomsten waarvan de waarde meer is dan € 100.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 150.000,-;

    • ·

      € 1.000.000,- voor Overeenkomsten waarvan de waarde meer is dan € 150.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 500.000,-;

    • ·

      € 1.500.000,- voor Overeenkomsten waarvan de waarde meer is dan € 500.000,-.

    • 4.

      De beperking van de aansprakelijkheid als beschreven onder lid 6 van dit artikel komt te vervallen:

    • ·

      indien sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van Leverancier of personeel van de Leverancier;

    • ·

      in geval van schending van intellectuele eigendomsrechten als beschreven in artikel 16 van deze inkoopvoorwaarden.

    • 15.

      GEHEIMHOUDING PRIVACY EN BEVEILIGING

    • 1.

      De Leverancier zal gevoelige informatie waaronder de door de gemeente ingevoerde data geheimhouden en niets daaromtrent openbaar maken zonder schriftelijke toestemming van de gemeente.

    • 2.

      Partijen verplichten zich om al wat bij de uitvoering van de overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken – inclusief via kanalen van sociale media - of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt.

    • 3.

      Partijen zullen de geheimhoudingsverplichting van lid 1 tevens opleggen aan al zijn Functionarissen, die daarvan kennis verkrijgen en staat ervoor in dat die deze verplichtingen nakomen.

    • 4.

      Het is de Leverancier verboden bedoelde informatie aan te wenden voor eigen gebruik of gebruik door derden.

    • 5.

      Partijen hebben het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de andere Partij en/of de voor die Partij werkzame personen en/of door die Partij ingeschakelde derden de Overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.

    • 6.

      Partijen stellen dat Leverancier ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens ‘bewerker’ in de zin van de Wet Bescherming Persoonsgegevens is. Leverancier zal, zoveel als technisch mogelijk is, medewerking verlenen aan de door De gemeente na te komen verplichtingen. Leverancier zal bij verwerking van persoonsgegevens gebruik maken van een Datacenter binnen de Europese Unie. Partijen zullen voorts separaat een bewerkersovereenkomst opstellen op basis van de verplichtingen voortvloeiende artikel 14 Wbp.

    • 16.

      INTELLECTUELE EIGENDOM

    • 1.

      De Leverancier garandeert dat de geleverde prestatie binnen de kaders van de gegeven licenties en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen, zoals bijvoorbeeld octrooirechten, merkrechten, modelrechten, auteursrechten of andere rechten van derden en vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken van derden dienaangaande. Daarbij zal Leverancier de gemeente alle schade vergoeden inclusief proceskosten die daarvan het gevolg zijn.

    • 2.

      Indien de gemeente een door Leverancier geleverde prestatie niet meer kan gebruiken omdat het een inbreuk maakt op de intellectuele eigendomsrechten van derden, zal Leverancier op eigen kosten en ten behoeve van de gemeente een onbeperkt gebruiksrecht verwerven, onverminderd het recht van de gemeente op vergoeding van de door de gemeente geleden schade.

    • 3.

      Ten aanzien van de door de gemeente verstrekte tekeningen, ramingen, schema's, ontwerpen, Apparatuur, Programmatuur en dergelijke behoudt de gemeente zich naast het eigendomsrecht ook het auteursrecht voor. Deze mogen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de gemeente noch geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd en of aan derden worden getoond of ter hand gesteld of door de Leverancier worden gebruikt ter vervaardiging van goederen of uitvoering van werken waarop deze betrekking hebben.

    • 4.

      Leverancier zal het Intellectueel eigendomsrecht op maatwerksoftware overdragen aan de gemeente

    • 5.

      Bij de vaststelling van die vergoeding worden de door de gemeente voor de ontwikkeling van de maatwerkprogrammatuur betaalde vergoeding, alsmede eventuele in de loop der jaren betaalde onderhoudsbedragen verdisconteerd. Zo nodig zal een door de gemeente aan te wijzen onafhankelijke deskundige de waarde vaststellen. De gemeente kan ook opteren voor een recht op goedkeuring van de verkrijgende partij, aan welke goedkeuring door haar voorwaarden kunnen worden verbonden.

    • 6.

      Gemeente behoudt het eigendom over de ingevoerde (klant) data.

    • 17.

      ESCROWREGELING

    • 1.

      Op eerste verzoek van de gemeente zal Leverancier bij maatwerksoftware zoals bedoeld in artikel 8 terstond haar medewerking verlenen aan een escrowregeling met betrekking tot Programmatuur.

    • 2.

      In geval van SAAS of PAAS zal Leverancier op eerste verzoek van gemeente terstond haar medewerking geven aan een broncode en of data escrowregeling of gelijkwaardig.

    • 3.

      De escrowovereenkomst zal afgiftevoorwaarden bevatten, waaronder in ieder geval begrepen de situaties als bedoeld in artikel 19 lid 1.

    • 4.

      De gemeente heeft het recht op onmiddellijke en kosteloze afgifte van de in escrow gegeven broncode en/of data.

    • 5.

      Desgewenst heeft de gemeente het recht nadere afgiftevoorwaarden te bepalen, welke door Leverancier slechts in redelijkheid en gemotiveerd kunnen worden geweigerd. De afgiftevoorwaarden worden vastgelegd in een Escrowovereenkomst.

    • 6.

      In geval van afgifte van het gedeponeerde zal de gemeente daarop een licentie verkrijgen voor gebruik, het onderhouden en de verdere ontwikkeling daarvan, ongeacht of de gemeente dit zelf of door derden zal laten doen.

    • 7.

      De gemeente is gerechtigd om zelf dan wel een onafhankelijke derde de te deponeren broncode te doen onderzoeken op het moment dan wel direct voorafgaande aan de deponering, zulks om deze te verifiëren ter zake regenereerbaarheid, onderhoudbaarheid, het bestaan van eventuele virussen, et cetera. Hetzelfde geldt voor wat wordt afgegeven aan de gemeente op grond van het bepaalde in lid 2 van dit artikel. De kosten van een dergelijk onderzoek zijn voor rekening van de gemeente, tenzij uit het onderzoek blijkt dat datgene dat bestemd is voor deponering onvoldoende is en/of de continuïteit van de bedrijfsvoering van de gemeente niet kan garanderen, in welk geval de kosten van het onderzoek door Leverancier zullen worden gedragen.

    • 18.

      OVERDRACHT EN UITBESTEDING

    • 1.

      De Leverancier zal de rechten en verplichtingen die voor hem uit de overeenkomst voortvloeien noch geheel, noch gedeeltelijk aan derden overdragen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente.

    • 2.

      De gemeente heeft het recht aan deze toestemming voorwaarden te verbinden.

    • 3.

      De Leverancier behoeft de voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente voor uitbesteding aan derden.

    • 4.

      De Leverancier blijft volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor door derden in verband met de opdracht te verrichten werkzaamheden en zal de gemeente vrijwaren voor elke aansprakelijkheid.

    • 5.

      Alle documentatie zal in de Nederlandse of Engelse taal aan gemeente beschikbaar gesteld worden.

    • 19.

      ONTBINDING

    • 1.

      Onverminderd alle andere rechten of vorderingen is de gemeente bevoegd, de overeenkomst door een schriftelijke verklaring zonder nadere ingebrekestelling, geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder rechterlijke tussenkomst en/of, betalingsverplichtingen op te schorten en/of, uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk voor rekening van de Leverancier aan derden op te dragen zonder dat de gemeente tot enige schadevergoeding gehouden Is Indien:

    • ·

      de Leverancier In staat van faillissement wordt verklaard;

    • ·

      of aan hem, al dan niet voorlopig, surseance van betaling wordt verleend;

    • ·

      of In geval van stillegging, intrekking van eventuele vergunningen e.d.;

    • ·

      of Indien beslag is gelegd op (een deel van) de bedrijfseigendommen;

    • ·

      of zaken bestemd voor de uitvoering van de overeenkomst, liquidatie of overname of enige daarmee vergelijkbare toestand van het bedrijf van Leverancier; de Leverancier bij een rechterlijke beslissing die kracht van gewijsde heeft, is of wordt veroordeeld voor een delict dat de beroepsmoraliteit in het gedrang brengt;

    • ·

      de Leverancier fuseert, splitst of op enigerlei wijze (een deel van) zijn bedrijf overdraagt;

    • ·

      de Leverancier in een situatie van overmacht verkeert gedurende meer dan tien dagen.

    • 2.

      Indien de overeenkomst op grond van het In het eerste lid bepaalde is ontbonden, zal de Leverancier de reeds aan hem vooruitbetaalde vergoedingen aan de gemeente terugbetalen.

    • 3.

      Indien de overeenkomst gedeeltelijk is ontbonden bestaat de terugbetalingsverplichting alleen voor zover de betalingen op het ontbonden gedeelte betrekking hebben.

    • 4.

      Door de ontbinding worden alle openstaande vorderingen van de gemeente onmiddellijk opeisbaar.

    • 5.

      Alle buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten van de gemeente als gevolg van de niet-nakoming door de Leverancier komen ten laste van de Leverancier.

    • 6.

      De gemeente zal Leverancier de kosten met betrekking tot de ontwikkeling van de maatwerkprogrammatuur die Leverancier tot dan tot heeft gemaakt en nog niet reeds heeft vergoed, vergoeden op basis van de bepalingen van de overeenkomst, tenzij er sprake Is van een ontbinding door de gemeente wegens een toerekenbare tekortkoming van Leverancier.

    • 7.

      De Leverancier zal op eerste verzoek een beschrijving geven van de continuïteit van dienstverlening en dataeigenschap bij staking van de activiteiten op grond op grond van artikel 19 lid 1 .

    • 20.

      OVERMACHT

    • 1.

      In geval van overmacht wordt de nakoming van de desbetreffende en de daarmee samenhangende verplichting(en) geheel of gedeeltelijk opgeschort voor de duur van de overmacht, zonder dat partijen over en weer tot enige schadevergoeding ter zake gehouden zijn.

    • 2.

      Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op overmacht beroepen, indien de desbetreffende partij zo spoedig mogelijk doch uiterlijk op het moment dat hij had moeten presteren, onder overlegging van de bewijsstukken, de Leverancier schriftelijk van een beroep op overmacht in kennis stelt.

    • 3.

      Indien enige partij door overmacht definitief in de onmogelijkheid verkeert te presteren heeft de andere partij het recht de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven na nadere ingebrekestelling met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, zonder dat daarbij enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.

    • 4.

      Onder overmacht aan de zijde van de Leverancier wordt in ieder geval niet verstaan: ziekte of gebrek aan personeel, niet formeel erkende stakingen, wanprestatie van door de Leverancier ingeschakelde derden, uitval van hulpmaterialen en liquiditeits- c.q. solvabiliteitsproblemen aan de zijde van de Leverancier.

    • 21.

      ONDERBREKING OVEREENKOMST

    • 1.

      De gemeente is gerechtigd de Leverancier te gelasten de uitvoering van de overeenkomst te onderbreken. De gemeente is verplicht de Leverancier dit schriftelijk kenbaar te maken onder mededeling van de (verwachte) duur van de onderbreking alsmede de ingangsdatum daarvan.

    • 2.

      De Leverancier dient alle tot aan het moment van de onderbreking in het kader van de overeenkomst tot stand gekomen informatie aan de gemeente in eigendom over te dragen.

    • 3.

      Indien een onderbreking als bedoeld in dit artikel langer dan drie maanden duurt, zijn partijen verplicht met elkaar in overleg te treden om te heronderhandelen over de voorwaarden waaronder de overeenkomst zal worden voortgezet.

    • 22.

      GESCHILLEN

    • 1.

      Alle geschillen In verband met de overeenkomst of overeenkomsten die daarmee samenhangen worden beslecht door de bevoegde rechter in Arnhem.