Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende Algemeen beveiligingsbeleid Basisregistratie Personen en Waardedocumenten

Geldend van 16-12-2016 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 02-09-2014

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende Algemeen beveiligingsbeleid Basisregistratie Personen en Waardedocumenten

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest,

gelet op haar verantwoordelijk voor de veiligheid en beveiliging van de gemeentelijke organisatie, haar medewerkers, kwetsbare informatie en de continuïteit van de door het gemeentebestuur te realiseren processen voor haar inwoners en afnemers;

besluit vast te stellen:

Algemeen beveiligingsbeleid Basisregistratie Personen en Waardedocumenten

Artikel 1

Het college stelt dit algemeen beveiligingsbeleid Basisregistratie Personen en Waardedocumenten vast met als doel:

  • het garanderen en optimaliseren van de gewenste en/of voorgeschreven continuïteit en bescherming van de kwaliteit van bedrijfsprocessen;

  • het optimaliseren van de persoonlijke veiligheid van medewerkers en/of andere betrokkenen bij de gemeentelijke bedrijfsprocessen;

  • te voldoen aan alle wettelijke voorschriften en regelgeving zowel op het gebied van veiligheid en beveiliging als op andere aanverwante gebieden;

Artikel 2

De structuur van het beveiligingsproces is als volgt:

  • 1.

    het college is opdrachtgever voor het realiseren van het gewenste beveiligingsniveau;

  • 2.

    de managers, SP71 en de relevante lijnorganisatie fungeren als uitvoerende partij;

  • 3.

    het college benoemt een beveiligingsbeheerder c.q. -functionaris voor de control op de beveiligingsprocessen welke voortvloeien uit de wet- en regelgeving Basisregistratie Personen, de Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland (2001) en het Reglement Rijbewijzen;

Artikel 3

De beveiligingsbeheerder c.q. -functionaris brengt minimaal eenmaal per jaar verslag uit aan de burgemeester (betreffende reisdocumenten en rijbewijzen) en het college (betreffende de Basisregistratie Personen) omtrent de status en de voortgang van de gewenste beveiliging;

Artikel 4

Om te voldoen aan de wet- en regelgeving op het gebied van de Basisregistratie Personen en de waardedocumenten, verstrekt het college opdracht aan:

  • 1.

    de gemeentesecretaris tot het opstellen van beleid op het gebied van beveiliging en veiligheid van de Basisregistratie Personen;

  • 2.

    de teammanager Maatschappij tot het opstellen van procedures op het gebied van beveiliging en veiligheid van de Basisregistratie Personen. Dit wordt vastgelegd in het Handboek Basisregistratie Personen;

  • 3.

    de teammanager Maatschappij tot het opstellen van beleid en procedures op het gebied van beveiliging van het risicoproces rond reisdocumenten, rijbewijzen en andere waardedocumenten. Dit wordt vastgelegd in het Handboek Beveiliging Waardedocumenten;

Artikel 5

Het college verstrekt mandaat aan de teammanager Maatschappij om de hiervoor genoemde handboeken en de daarin opgenomen procedures vast te stellen;

Artikel 6

De teammanager Maatschappij is gehouden het betreffende beleid te ontwikkelen met inachtneming van de daarvoor aangegeven termijnen (intern c.q. wet- en regelgeving). Het beleid dient de algemene doelstelling - zoals deze in artikel 1 is omschreven - te onderschrijven en te realiseren;

Artikel 7

Indien het beleid tevens andere beleidsterreinen omvat, pleegt de teamanager overleg met de teammanagers van de afdelingen van die beleidsterreinen;

Artikel 8

In ieder specifiek beveiligingsbeleid wordt tenminste omschreven:

  • het doel / de doelen waar het beveiligingsbeleid op gericht is;

  • wie verantwoordelijk is/zijn voor het initiëren, opstellen van processen en procedures en bewaken van de kwaliteit van de uitvoering;

  • welke processen c.q. procedures tenminste moeten zijn beschreven;

  • de aanwijzing van een functionaris die is/wordt belast met het verzorgen van een periodieke managementrapportage rechtstreeks aan het college.

Artikel 9

Het college kan op basis van de hiervoor genoemde periodieke managementrapportage aanvullende opdrachten verstrekken aan de teammanager van de betreffende afdeling.

Artikel 10

Dit besluit treedt in werking de dag na de dag van bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad en werkt terug tot en met 2 september 2014.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 2 september 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest

de secretaris,

de burgemeester,