Handhavingsbeleid Digitaal Opkopersregister

Geldend van 04-11-2017 t/m heden

Intitulé

Handhavingsbeleid Digitaal Opkopersregister

Het college van burgemeester en wethouders van oudewater ,

besluit;

vast te stellen het "Handhavingsbeleid Digitaal Opkopersregister"

Inleiding

Het tegengaan van heling is één van de speerpunten van het Integraal Veiligheidsplan 2016-2018 van de gemeente Oudewater. Met de aanpak van heling worden indirect woninginbraken, autokraak en straatroof aangepakt. Samen met de opkopers willen wij de strijd tegen heling aangaan.

Momenteel zijn alle opkopers verplicht om een papieren in- en verkoopregister bij te houden. Het schriftelijk bijhouden van goederen is een tijdrovende klus voor zowel de opkopers als voor de gemeente. Het register is niet goed te handhaven en dit heeft ertoe geleid dat opkopers hun goederen niet actief registeren. Om het register aantrekkelijker en efficiënter te maken, is het Digitaal Opkopers Register (DOR) ontwikkeld. Dit systeem maakt het registreren eenvoudiger, sneller en vergroot de kans op het opsporen van gestolen goederen. Het systeem is gekoppeld aan de database van stopheling.nl. Zodra een gestolen goed wordt geregistreerd, volgt er automatisch een melding. De politie kan vervolgens het gestolen goed in beslag nemen.

Doelgroep

Deze nota/handhavingsbeleid richt zich op opkopers en handelaren in gebruikte en ongeregelde goederen, metalen, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen, auto’s, motorfietsen, bromfietsen, bromfietsen, fietsen, foto-, film-, radio-, audio- en videoapparatuur en apparatuur voor automatische registratie.

Opbouw

In deze nota worden een aantal punten benoemd die betrekking hebben op het handhavingsbeleid. , Te beginnen met de invoering van het DOR. Wat is het belang van het DOR en hoe wordt dit wettelijk geregeld. Daarna wordt de bevoegdheid van de burgemeester toegelicht.

Het handhavingsarrangement benoemd wie het toezicht uitvoert en waarop de verschillende maatregelen gebaseerd zijn . De handhavingsmatrix geeft een schematische weergave van de overtredingen en de daarbij behorende maatregel.

Invoering Digitaal Opkopers Register (DOR)

In het belang van de aanpak van heling, is het gewenst dat alle opkopers in geregelde en ongeregelde goederen, een doorlopend en gewaarmerkt register bijhouden. Zij houden aantekeningen bij van alle goederen die zij verwerven, voorhanden hebben, verkopen of op andere wijze worden overgedragen.

De wettelijke verplichting tot het bijhouden van een in- en verkoopregister, is vastgelegd in het Wetboek van Strafrecht en de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV). Het DOR is middels een aanwijzingsbesluit, aangemerkt als doorlopend gewaarmerkt register. Dit houdt in dat alle opkopers binnen de gemeente verplicht zijn om gebruik te maken van het DOR.

Wettelijk kader

Verschillende wet- en regelgeving zorgt voor de wettelijke onderbouwing van het in- en verkoopregister. Wetten zijn opgenomen in het Wetboek van Strafrecht en in de Algemeen Plaatselijke Verordening.

Inkoopregister

De verplichting met betrekking tot het inkoopregister is opgenomen in artikel 437 Wetboek van Strafrecht en het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht. De handhaving van deze strafrechtelijke regels behoort tot de bevoegdheid van de politie en het Openbaar Ministerie.

Verkoopregister

De verplichting tot het bijhouden van het verkoopregister is opgenomen in de Algemeen Plaatselijke Verordening. Tevens is de bewaarplicht daarin opgenomen. Deze regels kunnen bestuursrechtelijk en strafrechtelijk worden gehandhaafd. Het beleid betreft handhaving van de APV-regels en is gebaseerd op artikel 125 Gemeentewet en artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht. Om invulling te geven aan de bestuursrechtelijke handhaving van de verplichtingen, zijn de verschillende mogelijke overtredingen in kaart gebracht. In deze nota is een schematische weergave toegevoegd waarin deze worden benoemd.. De overtredingen zijn gekoppeld aan handhavend optreden middels een waarschuwing, last onder dwangsom en sluiting.

In artikel 2:68 APV wordt ook de meldplicht verplicht gesteld. Alle opkopers zijn verplicht om zich bij de burgemeester te melden als zijnde opkoper. Deze meldplicht wordt gefaciliteerd door middel van het Digitaal Opkopers Loket (DOL).

Vrijstelling

Het tweede lid van artikel 2:67 APV, verschaft de burgemeester de bevoegdheid vrijstelling te verlenen van (een deel van) de in het eerste lid bedoelde verplichtingen. Deze vrijstellingsmogelijkheid kan onder meer worden ingezet om handelaren voor wie het verplichte gebruik van het digitale register onevenredig bezwarend is, tegemoet te komen. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij een zeer beperkte omvang van de handelsactiviteiten en/of andere bijzondere omstandigheden op grond waarvan het niet redelijk zou zijn vast te houden aan het voor het DOR noodzakelijke gebruik van een internetverbinding en bijbehorende apparatuur. Aan een eventuele vrijstelling kunnen voorschriften worden verbonden om de registratieverplichting beoogde doelstellingen zoveel mogelijk te verwezenlijken. De burgemeester kan in dit geval bijvoorbeeld het papieren register waarmerken.

Bevoegdheden burgemeester

Controle is een onmisbaar aspect bij de invoering van het DOR. Zonder toezicht en handhaving is de kans groot dat opkopers zich niet aan de gestelde eisen houden. Om heling daadwerkelijk tegen te gaan moeten de opkopers jaarlijks gecontroleerd worden. Deze beleidsregel wordt vastgesteld om op eenduidige wijze te kunnen reageren bij geconstateerde overtredingen van de wet- en regelgeving. Het is belangrijk om hierbij onderscheid te maken tussen het inkoop- en verkoopregister.

De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente. Deze verantwoordelijkheid en de daarbij behorende bevoegdheden zijn vastgelegd in de gemeentewet. De burgemeester beschikt over verschillende bestuurlijke middelen om de openbare orde en veiligheid te beschermen. Op grond van artikel 125, lid Gemeentewet is hij bevoegd tot het opleggen van een last onder bestuursdwang. In het handhavingsarrangement is opgenomen hoe de burgemeester in principe optreedt bij geconstateerde overtredingen.

Tweesporenbeleid

Bepaalde constateringen of overtredingen kunnen zowel op basis van het strafrecht als op basis van bestuursrecht tot een sanctie of maatregel leiden. Strafrecht is punitief. Op een overtreding van een wetsartikel volgt als straf een sanctie. Een bestuursrechtelijke maatregel die de burgemeester treft is meestal een reparatoire maatregel. Deze heeft als doel om de aangetaste openbare orde en veiligheid te herstellen, dan wel te voorkomen dat deze wordt verstoord. Bestuursrecht en strafrecht kunnen naast elkaar worden toegepast. Een voorbeeld hiervan is een constatering op het gebied van heling. De burgemeester kan, wanneer er sprake is van een aantasting van de openbare orde, een maatregel treffen. De overtreding kan daarnaast tot een strafrechtelijke procedure leiden.

Zorgvuldigheid

Voorafgaand aan een besluit van de burgemeester tot het nemen van een eventuele maatregel worden de handelaar en overige belanghebbenden uitgenodigd voor een zienswijzengesprek. Uiterlijk twee weken voor aanvang van het zienswijzengesprek ontvangt de handelaar een schriftelijke uitnodiging. Tijdens dit zienswijzengesprek wordt de handelaar in de gelegenheid gesteld zijn of haar zienswijze te geven over het voorliggende dossier. De handelaar kan zich laten vertegenwoordigen door een gemachtigde. Na dit zienswijzengesprek worden alle feiten en omstandigheden afgewogen ten opzichte van de wet- en regelgeving en het bestuurlijke handhavingsarrangement. Vervolgens neemt de burgemeester een beslissing. Het besluit wordt bekendgemaakt aan de handelaar, de handhavingspartner en eventuele andere belanghebbenden, zoals de pandeigenaar. Indien de handelaar of een andere belanghebbende zich niet kan verenigen met het besluit van de burgemeester dan kan hiertegen bezwaar worden gemaakt.

Afwijkingsbevoegdheid

De burgemeester heeft bij zijn besluitvorming over een te treffen maatregel een inherente afwijkingsbevoegdheid. De stappen in de handhavingsmatrix gelden als uitgangspunt. Als de feiten en omstandigheden hiertoe aanleiding geven, kan de burgenmeester, afwijken van de uitgangspunten.

Handhavingsarrangement

Het toezicht op het bijhouden van het DOR wordt uitgeoefend door twee partijen, de politie en gemeente. Dit handhavingsbeleid wordt vastgesteld om op eenduidige wijze te kunnen reageren bij geconstateerde overtredingen van de diverse verplichtingen. Daarbij moet onderscheid gemaakt worden tussen de verplichtingen met betrekking tot het inkoopregister (handhaving door politie en Openbaar Ministerie) en de verplichting met betrekking tot het verkoopregister (handhaving door gemeente).

Het handhavingsarrangement biedt handelaren duidelijkheid over de te nemen maatregelen bij het niet naleven van de wet- en regelgeving. De maatregelen sluiten aan op de bevoegdheid van de burgmeester om de openbare orde en veiligheid te handhaven. Het arrangement is alleen gericht op bestuursrechtelijke maatregelen. Strafrechtelijke overtredingen worden geregeld in het Wetboek van Strafrecht en zijn daar terug te vinden.

Het verschil in toepassing van sancties sluit aan bij de Landelijke Handhavingsstrategie (LHS) waar in geval van bijvoorbeeld recidive ook een zwaardere sanctie kan worden opgelegd. De LHS wordt verplicht toegepast op het terrein van het ruimtelijk bestuursrecht (Wabo) en is ook opgenomen in het Integraal Handhavingsbeleid Oudewater 2014-2018.

Capaciteit

Om optimaal gebruik te maken van de beschikbare capaciteit van Boa’s en politie, is er een prioriteitenboom opgesteld. Afhankelijk van de gegeven prioriteit, wordt het aantal controles bepaald. Dit kan variëren van één tot vier keer per jaar.

Evaluatie

Na elke controle-ronde vindt een korte evaluatie plaats. Eén keer per jaar zal een multidisciplinaire beleidsevaluatie plaatsvinden.

Handhavingsmatrix

Overtreding

Wettelijke grondslag

Bestuurlijke maatregel

Begunstigingstermijn

Geen schriftelijke opgave gedaan van woonadres en/of handelslokaliteit(en) dan wel wijzigingen binnen gestelde termijn i.v.m. een beroep of gewoonte maken van het opkopen.

Art. 2:68 APV

Eerste overtreding: waarschuwing.

Tweede overtreding binnen twee jaar na constatering eerste overtreding: een last onder dwangsom met een maximum van € 2.500,-.

Derde overtreding binnen twee jaar na constatering tweede overtreding: verbeuren van de dwangsom met een maximum van € 2.500,-.

Vierde overtreding binnen twee jaar na constatering derde overtreding: waarschuwing tot sluiting.

Vijfde overtreding binnen twee jaar na constatering 4e overtreding: sluiting lokaliteit voor de duur van vier weken.

Twee maanden

Vervreemding of verandering goed binnen 3 dagen na verkrijgen.

Art. 2:68 APV

Eerste overtreding: waarschuwing.

Tweede overtreding binnen twee jaar na constatering eerste overtreding: een last onder dwangsom met een maximum van €2.500

Derde overtreding binnen 2 jaar na constatering tweede overtreding: verbeuren van de dwangsom met een maximum van € 2.500,-.

Vierde overtreding binnen twee jaar na constatering derde overtreding: waarschuwing tot sluiting.

Vijfde overtreding binnen twee jaar na constatering 4e overtreding: sluiting lokaliteit voor de duur van vier weken.

Twee maanden

Verkoopregister wordt niet bijgehouden in een gewaarmerkt register

Art. 2:67 APV

Eerste overtreding: waarschuwing.

Tweede overtreding binnen twee jaar na constatering eerste overtreding: een last onder dwangsom met een maximum van € 5.000,-.

Derde overtreding binnen twee jaar na constatering tweede overtreding: verbeuren van de dwangsom met een maximum van € 5.000,-.

Vierde overtreding binnen twee jaar na constatering derde overtreding: waarschuwing tot sluiting.

Vijfde overtreding binnen twee jaar na constatering 4e overtreding: sluiting lokaliteit voor de duur van vier weken.

Twee maanden

Verkoopregister wordt niet juist bijgehouden in een gewaarmerkt register

Art. 2:67 APV

Eerste overtreding: waarschuwing.

Tweede overtreding binnen twee jaar na constatering eerste overtreding: last onder dwangsom met een maximum van € 2.500,-.

Derde overtreding en volgende overtredingen binnen twee jaar na constatering tweede overtreding: verbeuren last onder dwangsom met een maximum van € 2.500,-.

Vierde overtreding binnen twee jaar na constatering derde overtreding: waarschuwing tot sluiting.

Vijfde overtreding binnen twee jaar na constatering 4e overtreding: sluiting lokaliteit voor de duur van vier weken.

Twee maanden

Nalaten medewerking te verlenen aan de toezichthouder bij de controle van het in- en/of verkoopregister

Art. 2:68

Eerste overtreding: waarschuwing.

Tweede overtreding binnen een twee jaar na constatering eerste overtreding: last onder dwangsom met een maximum van € 5.000,-.

Derde en volgende overtredingen binnen twee jaar na constatering tweede overtreding:verbeuren last onder dwangsom met een maximum van € 5.000,-.

Vierde overtreding binnen twee jaar na constatering derde overtreding: waarschuwing tot sluiting.

Vijfde overtreding binnen twee jaar na constatering 4e overtreding: sluiting lokaliteit voor de duur van vier weken.

Twee maanden

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Oudewater op 30 mei 2017.