Beleidsregels terrasvergunningen gemeente Overbetuwe

Geldend van 01-11-2003 t/m 31-12-2011

Burgemeester van de gemeente Overbetuwe;

overwegende, dat het in verband met een efficiënte en duidelijke afdoening van aanvragen voor terrasvergunningen gewenst is over te gaan tot vaststelling van beleidsregels, waarmee bij het nemen van beschikkingen op vergunningaanvragen rekening wordt gehouden;

gelet op artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Overbetuwe;

gelet op het Besluit horeca-, sport en recreatie-inrichtingen milieubeheer

besluit vast te stellen de volgende beleidsregels: Beleidsregels terrasvergunningen

gemeente Overbetuwe.

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 begripsomschrijvingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    burgemeester: burgemeester van de gemeente Overbetuwe;

  • b.

    aanvraag: de aanvraag voor een terrasvergunning;

  • c.

    terras: een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van het horecabedrijf, waar zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken worden geschonken en/ of spijzen voor directe consumptie worden bereid en/ of verstrekt;

  • d.

    eilandterras: een los van de gevel van het horecabedrijf gesitueerd terras, voor of in de directe nabijheid van het betreffende pand.

  • e.

    weg: overeenkomstig de definitie in artikel 1.1 APV;

  • f.

    vergunninghouder: ieder aan wie door het college een vergunning voor een terras is verleend;

  • g.

    droge horeca: horecabedrijf waar geen alcoholhoudende drank mag worden geschonken

  • h.

    APV: de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Overbetuwe;

  • i.

    toezichthouder: de op grond van hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht aangewezen ambtenaar.

Hoofdstuk 2 Behandeling vergunningaanvragen

Artikel 2 Vereisten

  • 1.

    Een vergunning wordt schriftelijk aangevraagd op een daarvoor beschikbaar gesteld formulier. De aanvraag wordt tenminste drie weken tevoren ingediend;

  • 2.

    De aanvraag vermeldt tenminste:

    • a.

      De naam en het adres van de aanvrager;

    • b.

      De naam en het adres van het betreffende horecabedrijf;

    • c.

      De dagtekening.

  • 3.

    Een aanvraag gaat vergezeld van:

    • a.

      een door middel van een handtekening gewaarborgde situatietekening (schaal 1:100) waar het terras op wordt gesitueerd;

    • b.

      een kopie van een geldige drank-& horeca- en/of exploitatievergunning van de inrichting.

Artikel 3 Weigeringsgronden vergunningaanvraag

  • 1.

    Een aanvraag voor een vergunning wordt geweigerd indien naar het oordeel van de burgemeester de weigeringsgronden als bedoeld in artikel 2.3.1.2 APV van toepassing zijn.

  • 2.

    Bij het toetsen van de aanvraag op de weigeringsgronden openbare orde, verkeersvrijheid of –veiligheid en het voorkomen of beperken van overlast kan de burgemeester zich laten adviseren door de politie.

Hoofdstuk 3 Situering van terrassen

In dit hoofdstuk wordt onderscheid gemaakt in een drietal terrastypen. Terrassen kunnen gesitueerd worden op de weg (3.2), op locaties anders dan op de weg (3.3) en een terras kan een incidenteel karakter hebben (3.4), ongeacht de locatie. Op ieder type terras zijn de bepalingen uit hoofdstuk 1 en 2 van toepassing. De hieronder vermelde algemene bepalingen (3.1) zijn eveneens op ieder type terras van toepassing. Daarnaast gelden bepalingen voor ieder type terras afzonderlijk.

Of een locatie geschikt is voor terrassen hangt af van de omgeving en de functie van de locatie, de (verkeers-) veiligheidseisen en de openbare orde. Daarbij spelen zaken als ongehinderde doorgang en de opstelling van het terras een belangrijke rol.

3.1 Algemene bepalingen

Artikel 4 Inrichting van het terras

De gemeente Overbetuwe streeft naar eenheid van terrassen binnen de gemeente en een kwalitatief hoogwaardige uitstraling daarvan en geeft haar voorkeur aan terrassen met stoelen, die van uniform materiaal en kleurstelling zijn met bijpassende tafels.

Artikel 5 Seizoens- & sluitingstijden

  • 1.

    Het terrasseizoen loopt van 1 januari tot en met 31 december.

  • 2.

    Het terras mag van zondag tot en met donderdag dagelijks geopend zijn van 09.00 uur tot 23.00 uur. Op vrijdag en zaterdag mag het terras geopend zijn van 09.00 uur tot 24.00 uur.

Artikel 6 Tappunten

  • 1.

    Het is niet toegestaan om op het terras tappunten te plaatsen.

  • 2.

    Bij een evenement kan er een ontheffing aangevraagd worden voor het plaatsen van tappunten. Deze ontheffing voor het schenken van alcohol op het terras met behulp van een tappunt kan op grond van artikel 35 DHW worden aangevraagd.

Artikel7 Geluidshinder

Het is verboden om op het terras mechanisch versterkte muziek of live-muziek, zonder dat daarvoor een vergunning of ontheffing is verleend, ten gehore te brengen.

Artikel 8 Warmtekanonnen

Het is toegestaan om op het terras warmtekanonnen te plaatsen. Deze apparaten dienen te voldoen aan de wettelijke veiligheidsvoorschriften.

3.2 Terrassen op de weg

Terrassen op de weg kunnen zowel op particuliere grond als op gemeentegrond gesitueerd zijn. Bepalend is het begrip "weg" als bedoeld in artikel 1.1 APV.

Artikel 8 Afstand

Er moet minstens 2.00 meter trottoir worden vrijgelaten voor voetgangers en de afstand van het terras tot de trottoirband moet minimaal 0.50 meter zijn. (Voornoemde voorwaarden worden in den lande algemeen gehanteerd om de verkeersveiligheid te waarborgen)

Artikel 9 Zitplaatsen

  • 1.

    Op het terras dienen alleen zitplaatsen geboden te worden. Het is niet toegestaan om sta-tafels op het terras te plaatsen.

  • 2.

    Een uitzondering op deze regel is de mogelijkheid van het gebruik van sta-tafels tijdens grootschalige evenementen als de vierdaagse of de paardenmarkt (zie paragraaf 3.4).

Artikel 10 Terrasschotten

  • 1.

    Terrasschotten moeten wegneembaar en verplaatsbaar zijn.

  • 2.

    Terrasschotten mogen maximaal 1.00 meter hoog zijn. In afwijking hiervan mogen terrasschotten 1.50 meter hoog zijn onder de voorwaarde dat deze vanaf 1.00 meter tot 1.50 meter volledig transparant zijn.

  • 3.

    De lokale situatie kan aanleiding geven tot het beperken van de maximale hoogte van het terrasschot. Verder dient het een deugdelijke constructie te zijn en zo te worden geplaatst dat omwaaien wordt voorkomen. Het terras mag niet geheel zijn afgezet door terrasschotten.

  • 4.

    De terrasschotten mogen reclame-uitingen bevatten conform de wettelijke bepalingen opgenomen.

Artikel 11 Parasols

  • 1.

    Op het terras zijn parasols toegestaan die inklapbaar zijn. Ze mogen niet met de grond verankerd zijn en niet buiten het terras uitsteken. De parasols mogen een maximale doorsnede hebben van 6.00 meter. In uitgeklapte toestand moet de onderkant van de parasol zich op minimaal 2.50 meter hoogte bevinden.

  • 2.

    De parasols moeten vervaardigd zijn van tentdoek of gelijkwaardig materiaal en dient brandwerend te zijn.

  • 3.

    De kleur van de parasol moet passen binnen het overige meubilair en het straatbeeld. De parasols mogen reclame-uitingen bevatten conform de wettelijke bepalingen opgenomen.

Artikel 12 Reclameborden en andere voorwerpen

Menu en/of reclameborden mogen maximaal 1.00 meter hoog zijn en 0.80 meter breed. Deze moeten binnen de grenzen van het terras blijven.

Artikel 13 Ongehinderde doorgang

  • 1.

    Een ongehinderde doorgang moet gegarandeerd zijn voor hulpverleningsdiensten.

  • 2.

    Er moet minstens 2.00 meter trottoir vrijgelaten worden voor voetgangers.

  • 3.

    In geval van eilandterrassen moet er een onafgebroken rechte doorrijroute van minimaal 4.00 meter breed zijn voor hulpverleningsdiensten zoals ambulance, brandweer en politie.

  • 4.

    Het terras moet zo zijn ingericht dat vanaf de deur(en) van het horecabedrijf tot aan de straat een vluchtroute(s) van minimaal 1.10 (deurbreedte) is gewaarborgd, zodat in geval van brand de bezoekers makkelijk de inrichting en het terras kunnen verlaten en snel in veiligheid kunnen worden gebracht. Ingeval van een overdekt terras mag de diepte niet meer bedragen dan 30 meter inclusief de diepte van de inrichting.

Artikel 14 Schoonhouden & opslag van het terras

  • 1.

    De vergunninghouder dient ervoor te zorgen dat het terras en de naaste omgeving schoon is en wordt gehouden.

  • 2.

    Het terrasmateriaal dient na sluitingstijd met kabels vast te worden vastgelegd.

  • 3.

    Afvalcontainers en/of prullenbakken moeten na sluitingstijd geleegd te worden.

  • 4.

    Het is niet toegestaan terrasmeubilair op te stapelen en te overspannen met zeil.

3.3 Terrassen gesitueerd anders dan op de weg

Voor dit type terrassen is geen terrasvergunning vereist. Wel kunnen in de exploitatievergunning voorschriften worden opgenomen die toezien op het terras. Een terras gesitueerd anders dan op de weg heeft een aantal kenmerken. De grond waarop het terras staat is in particulier eigendom en is niet op gemeentelijke grond gesitueerd. Het terras is afgeschermd door middel van met het oppervlak vastgemaakte terrasschotten, een heg of is op andere bestendige wijze omsloten. Een eilandterras valt echter niet onder dit type terras.

Artikel15 schoonhouden & opslag van het terras

  • 1.

    De vergunninghouder dient ervoor te zorgen dat de naaste omgeving van het terras schoon is en wordt gehouden.

  • 2.

    De horecaondernemer is vrij om de wijze van opslag van het terras na sluitingstijd te bepalen. Het advies is om de stoelen en tafels met een kabel vast te leggen of het inpandig op te slaan in verband met diefstal of vernielingen.

  • 3.

    3.4 Incidentele terrassen / extra terrasgedeelte

  • 4.

    Voor incidentele gelegenheden kan een horecaondernemer een vergunning aanvragen voor de uitbreiding van het normale terras of het uitstallen van een incidenteel terras. De evenementen, waarvoor deze vergunning kan worden aangevraagd moeten een incidenteel karakter hebben en van korte duur zijn. Aan deze vergunning kunnen ook extra voorschriften worden verbonden.

Artikel 16 Sta-tafels

Tijdens evenementen is het toegestaan om sta-tafels te plaatsen indien de tafels binnen de grenzen van het terras blijven.

Hoofdstuk 4 De vergunning

Artikel 17 Vergunningvoorschriften

De burgemeester hanteert op zijn minst de volgende voorschriften bij de vergunning:

  • 1)

    De bevelen van politie in het belang van openbare orde en veiligheid dienen stipt te worden gevolgd

  • 2)

    De vergunning wordt verleend voor de duur van maximaal 1 kalenderjaar en is geldig van 1 januari tot en met 31 december.

  • 3)

    Er mogen geen obstakels en beschadigingen in de weg worden aangebracht, eventueel geconstateerde beschadigingen worden op kosten van de vergunninghouder gerepareerd.

  • 4)

    De vergunninghouder is gehouden alles te doen of na te laten, dat redelijkerwijs gevraagd kan worden om hinder en overlast te voorkomen.

  • 5)

    Het gemeentelijk terrassenbeleid zoals op <datum> in werking is getreden dient stipt te worden nageleefd. Deze beleidsregels zijn, indien niet eerder aan u verstrekt, als bijlage bij deze vergunning toegevoegd en worden geacht in deze vergunning te zijn aangehaald.

  • 6)

    Bepalingen ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Overbetuwe, de Drank- en Horecawet, de Wet Milieubeheer, de Warenwet, het Besluit horeca-, sport-, en recreatie-inrichtingen milieubeheer en de Brandbeveiligingsverordening, voor zover van toepassing op het gebruik van deze vergunning, dienen stipt in acht te worden genomen.

Artikel 18 Aanvullende inrichtingseis voor droge horeca

  • 1.

    Elke droge horeca-inrichting dient te beschikken over een gescheiden dames- en herentoilet alvorens van een terrasvergunning gebruik mag worden gemaakt.

  • 2.

    Het eerste lid is niet van toepassing indien een terrasvergunning is verleend voor een tijdelijk terras ten tijde van een evenement waarvoor extra toiletvoorzieningen op het evenemententerrein aanwezig zijn.

Artikel 19 Intrekking vergunning

De vergunning kan in elk geval worden ingetrokken in een situatie als genoemd in artikel 1.6 APV.

Artikel 20 Overdraagbaarheid vergunning

Bij het overlijden van de vergunninghouder wordt de vergunning overgeschreven op de overblijvende echtgenoot, geregistreerde partner of één van de meewerkende kinderen, als een daartoe strekkende aanvraag binnen zes weken na het overlijden van de vergunninghouder bij de burgemeester wordt ingediend.

Artikel 21 Verzending

Een afschrift van de vergunning wordt in ieder geval verstuurd naar:

  • a.

    de aanvrager;

  • b.

    de groepschef Politieregio Gelderland-Midden, District Rivierenland Postbus 21, 6903 HH Zevenaar;

  • c.

    de milieupolitie.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 22 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op 1 november 2003.

Artikel 23 Overgangsrecht

Indien de in het verleden goedgekeurde situatie aanmerkelijk afwijkt van de in deze beleidsregels geformuleerde criteria, zal per geval worden bekeken op welke wijze de nieuwe regelgeving kan worden toegepast. Hiertoe zal overleg worden gevoerd met de betrokken ondernemer. Het overgangsrecht komt te vervallen op 1 januari 2004. Vanaf deze datum dienen alle horecaondernemer aan de nieuwe regels te voldoen, tenzij de ondernemer aannemelijk kan maken dat hij als gevolg van deze termijn onevenredige schade zal lijden. Wanneer dit het geval is, zal met de betreffende horecaondernemer afspraken worden gemaakt over een definitieve datum waarop het betreffende terras volledig in overeenstemming moet zijn met de vastgestelde beleidsregels.

Artikel 24 citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als:

Beleidsregels terrasvergunningen gemeente Overbetuwe.

Aldus vastgesteld op 30 september 2003.

De burgemeester,

E. Tuijnman

beleidsregels terrasvergunningen 03 09 30.pdf [Klik hier om het document te downloaden]