Regeling vervallen per 01-01-2024

Verordening accountantscontrole provincie Overijssel 2003

Geldend van 01-01-2004 t/m 31-12-2023

Intitulé

Verordening accountantscontrole provincie Overijssel 2003

Algemene toelichting

Zoals in de inleiding is opgemerkt, is de Wet Dualisering van aanzienlijke invloed op de positionering en de invulling van de accountantscontrole. In het algemeen is zodoende het aandachtsgebied ‘rechtmatigheid’ zoals opgenomen in de Verordening Financieel Beheer zowel ruimer als breder ingevuld. Ook de verandering in de positie van het College van Gedeputeerde Staten komt tot uitdrukking in de procedure rond de accountantscontrole. Tegenover het scherper afbakenen van de controlefunctie, staat dat expliciet aandacht wordt besteed aan het nut en de noodzaak tot overleg en afstemming. Het is immers vooral de bedoeling dat de provincie als geheel er beter van wordt en niet zozeer wordt gewerkt met de veronderstelling ‘hoe meer controle, hoe beter het is’. Ook het verder invullen van het Rapport van Bevindingen en het verplicht naar voren halen van de einddatum, onderbouwen de stelling dat wordt gezocht naar een zo hoog mogelijke toegevoegde waarde.

Inhoud

Artikel 1. Begrippen

  • In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a. accountantscontrole: de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de provincie Overijssel door één of meer accountants als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b. interne controle: het stelsel van organisatorische maatregelen, gericht op het instandhouden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatievoorziening binnen de kaders zoals gesteld door Provinciale Staten en vastgelegd in de verordening ex artikel 217 Provinciewet (PW);

  • c. rechtmatigheid: ontvangsten en bestedingen vinden plaats in overeenstemming met geldende wet- en regelgeving;

  • d. rechtmatigheid in het kader van accountantscontrole: de rechtmatigheid krijgt in het kader van de accountantscontrole gestalte door beoordeling van de maatregelen die het College van Gedeputeerde Staten en het management hebben getroffen ter verzorging van een rechtmatig beheer; zijn in de organisatie voldoende maatregelen getroffen (en werken deze maatregelen naar behoren) om een rechtmatig beheer te waarborgen;

  • e. middelenbeheer: het doelmatig, doeltreffend en rechtmatig aanwenden van de middelen, gericht op het realiseren van het door de Provinciale Staten vastgestelde beleid;

  • f. inrichting van de financiële organisatie: het geheel van maatregelen ten behoeve van de verantwoordelijke leiding, gericht op het bevorderen en het bewaken van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur en van de administratie;

  • g. deelverantwoordingen: een in opdracht van Provinciale Staten opgestelde afzonderlijke verantwoording van:

    – een deel van de provinciale organisatie;

    – ten behoeve van derden door het College van Gedeputeerde Staten – op basis van vigerende regelgeving – opgestelde verantwoordingen.

  • h. goedkeuringstoleranties: de toleranties te hanteren door de accountants ten behoeve de inrichting van de accountantscontrole voor zijn oordeelsvorming over de Jaarrekening en deelverantwoordingen van de organisatie.

Artikel 2. Benoeming accountant

De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door Provinciale Staten te benoemen registeraccountant of aan een Accountant-Administratieconsulent ten aanzien van wie bij de inschrijving van het in artikel 36, eerste lid van de Wet op de Accountant-Administratieconsulenten bedoelde register een aantekening is geplaatst als bedoeld in artikel 36, derde lid van die wet. De accountantscontrole kan worden verleend aan een organisatie waarin accountants die mogen worden aangewezen, samenwerken.

Artikel 3. Werkzaamheden accountant

  • 1. De benoemde accountant is belast met de accountantscontrole van:

    – de Jaarrekening van de provincie Overijssel als bedoeld in de PW.

    – de deelverantwoordingen opgesteld door het College van Gedeputeerde Staten ten behoeve van derden voorzover daarbij een accountantsverklaring wordt verlangd.

  • 2. De benoemde accountant verschijnt ten minste éénmaal per jaar in de vergadering van (een vertegenwoordiging van) Provinciale Staten teneinde zijn bevindingen uit de controle toe te lichten.

  • 3. Onderdeel van de accountantscontrole vormt het geven van ondersteuning bij controlewerkzaamheden en reviews door derden op deelverantwoordingen (Belastingdienst, Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds, verschillende ministeries en Europese instanties, Sociale Verzekeringsbank e.d.).

Artikel 4. Afstemming met Provinciale Staten

Jaarlijks vindt voorafgaande aan de controle van de jaarrekening en eventuele deelverantwoordingen van een deel van de organisatie door de benoemde accountant overleg plaats met (een vertegenwoordiging van) Provinciale Staten over:

– de toe te passen goedkeurings- en rapportagetoleranties;

– deelverantwoordingen;

– onderwerpen waarover Provinciale Staten specifieke aandacht van de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie wenst te besteden.

Artikel 5. Afstemming werkzaamheden met en verantwoordelijkheden van het College van Gedeputeerde Staten

  • 1. Het College van Gedeputeerde Staten is verantwoordelijk voor de samenstelling van verantwoordingen (jaarrekening en deelverantwoordingen) conform vigerende in- en externe regelgeving.

  • 2. Verantwoordingen worden door of namens het college ter controle aangeboden aan de benoemde accountant.

  • 3. Alle informatie beschikbaar gekomen na vaststelling van de jaarrekening of een deelverantwoording die van invloed kan zijn op het beeld dat de jaarrekening of een deelverantwoording geeft, worden door het college terstond gemeld aan de benoemde accountant.

Artikel 6. Specifieke werkzaamheden

Voorzover nodig geacht kan het College van Gedeputeerde Staten de benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden (met betrekking tot rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid) voorzover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert Provinciale Staten over verstrekte opdrachten aan de accountant voor specifieke werkzaamheden.

Artikel 7. Toegang tot alle informatie

De accountant heeft in de uitoefening van zijn functie toegang tot alle lokaliteiten en terreinen van de provinciale organisatie. Hij heeft de bevoegdheid tot het inzien van boeken, bescheiden, notulen, brieven en computerbestanden, betrekking hebbend op, of verband houdend met de financiële administratie en het financieel beheer, alsmede aan ambtenaren van de provincie de inlichtingen te vragen die hij nodig acht voor de uitoefening van zijn taak.

Artikel 8. Frequentie van de controle

De controle geschiedt, voorzover de accountant dit nodig acht, zonder voorafgaande waarschuwing. De controle geschiedt zo dikwijls de accountant dit nodig acht.

Artikel 9. Rapportage

  • 1. Accountantsverklaring

    De accountant verstrekt bij de jaarrekening een accountantsverklaring met betrekking tot:

    – de getrouwe weergave van de baten en lasten over het jaar en de activa en passiva per 31 december van dat jaar;

    – de totstandkoming van de baten en lasten en de balansmutaties in overeenstemming met de begroting, de van toepassing zijnde wettelijke regelingen;

    – de overeenstemming met de bij algemene maatregelen van bestuur gestelde regels.

  • 2. Rapport van bevindingen

    De accountant brengt aan Provinciale Staten verslag uit omtrent zijn bevindingen. Dit verslag wordt in afschrift aan het College van Gedeputeerde Staten gezonden.

    Het verslag wordt door de accountant besproken met een (vertegenwoordiging van) Provinciale Staten. Het verslag gaat tenminste in op de volgende onderwerpen:

    • a.

      kwantitatieve aspecten:

      fouten en onzekerheden in de jaarrekening die de rapportagetoleranties (zijnde de goedkeuringstoleranties zoals vastgelegd in overleg met de Provinciale Staten – indien lager dan wettelijk voorgeschreven –) overschrijden;

    • b.

      kwalitatieve aspecten:

      – aantekeningen van de accountant bij de gepresenteerde jaarrekening;

      – de kwaliteit van de administratieve organisatie en in het bijzonder de interne controle;

      – bevindingen over de vraag of de administratie en het beheer voldoen aan de eisen van rechtmatigheid.

  • 3. De frequentie van aanvullende rapportages wordt bepaald in overleg tussen Provinciale Staten en de accountant.

Artikel 10. Accountantsoverleg

Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek overleg plaats met een vertegenwoordiging uit Provinciale Staten, de portefeuillehouder Financiën, de provinciesecretaris, de Concernstaf en de eenheid Middelen.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2004.

Artikel 12. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: ‘Verordening Accountantscontrole provincie Overijssel 2003’.