Regeling vervallen per 01-07-2019

Huisvestingsverordening 2015 gemeente Renswoude

Geldend van 01-07-2015 t/m 30-06-2019

Intitulé

Huisvestingsverordening 2015 gemeente Renswoude

De raad van de gemeente Renswoude;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 16 juni 2015, nr. 144758;

gelet op de artikelen 4 (eerste lid, sub a en b), 5, 7, 9 tot en met 14, 17 en 20 van de

Huisvestingswet 2014;

besluit vast te stellen de Huisvestingsverordening Gemeente Renswoude 2015.

HOOFDSTUK 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In de verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Aanbodmodel: woonruimteverdeelsysteem waarbij woonruimte te huur wordt aangeboden aan woningzoekenden op basis van inschrijftijd (uitzondering hierop zijn de herstructureringskandidaten, hierbij is de woonduur bepalend);

  • 2.

    Adviesorgaan: het door de gemeente Renswoude aangewezen orgaan voor advisering in het kader van urgentieaanvragen;

  • 3.

    B&W: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente

    Renswoude;

  • 4.

    Bewoning: met bestemming tot bewoning wordt bedoeld dat men daar permanent woont en daar zijn hoofdverblijf heeft, zoals bedoeld in de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP);

  • 5.

    Directe bemiddeling: mogelijkheid om bij urgentie woonruimte niet aan te bieden door middel van het woonruimteverdeelsysteem omdat de woning bij uitstek geschikt is voor een specifiek persoon;

  • 6.

    Economische binding: de binding van een persoon aan de gemeente Renswoude of de regio FoodValley, daarin gelegen dat die persoon, met het oog op de voorziening in het bestaan, is aangewezen op het verrichten van arbeid binnen of vanuit deze gemeente of deze regio. Hier is sprake van als de betreffende persoon:

    • -

      een dienstverband heeft van minimaal 18 uur per week en dit kanaantonen met een werkgeversverklaring, of;

    • -

      als zelfstandig ondernemer in het bestaan voorziet en kan aantonen dat het bedrijf in de gemeente Renswoude of de regio FoodValley is gevestigd, of;

    • -

      een dagopleiding volgt aan een in de gemeente Renswoude of de regio FoodValley gevestigde onderwijsinstelling;

  • 7.

    Herstructurering: een indicatie voor zittende huurders van het woningbedrijf wiens woning wordt gesloopt of ingrijpend gerenoveerd. De gemeente besluit of iemand voor een herstructureringsindicatie in aanmerking komt. Het woningbedrijf draagt zorg voor registratie van de betreffende woningzoekende als herstructurering kandidaat;

  • 8.

    Huishouden: een alleenstaande ouder dan 18 jaar, dan wel twee of meer personen die gemeenschappelijke huishouding voeren of willen gaan voeren en waarvan tenminste één persoon de leeftijd van 18

    jaar heeft bereikt;

  • 9.

    Huisvestingsvergunning: de vergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Wet;

  • 10.

    Huiswaarts.nu: website waar woningzoekenden zich kunnen inschrijven voor het verkrijgen van woonruimte met een huurprijs beneden de huurliberalisatiegrens;

  • 11.

    Huurprijs: prijs die bij huur en verhuur is verschuldigd voor het enkele gebruik van een woonruimte, uitgedrukt in een bedrag per maand;

  • 12.

    Huurliberalisatiegrens: het bedrag dat wordt genoemd in artikel 13, eerste lid, van de Wet op de huurtoeslag;

  • 13.

    Ingezetene: degene die in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Renswoude is opgenomen en het feitelijk hoofdverblijf heeft in een voor permanente bewoning aangewezen woonruimte;

  • 14.

    Inkomen: de gezamenlijke toetsingsinkomens, zoals dit wordt verwoord in de MG-circulaire die jaarlijks door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties wordt gepubliceerd.

  • 15.

    Maatschappelijke binding: de binding van een persoon aan de gemeente Renswoude of de regio FoodValley daarin gelegen dat die persoon een redelijk met de plaatselijke samenleving verband houdend belang heeft zich in dit gebied te vestigen. Een maatschappelijke binding wordt in elk geval aangenomen ten aanzien van personen die de afgelopen 6 jaar onafgebroken ingezetene zijn geweest, dan wel gedurende de voorafgaande tien jaar ten minste zes jaar ingezetene zijn geweest van de gemeente Renswoude of de regio FoodValley;

  • 16.

    Mantelzorg: hulp als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

  • 17.

    MG-Circulaire Circulaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties waarin jaarlijks de parameters voor huurtoeslag, inkomensgrenzen staatssteun, verkoopregels, inkomensafhankelijke huurverhoging en de liberalisatiegrens worden verwoord.

  • 18.

    Inschrijftijd: tijd tussen datum waarop een woningzoekende geregistreerd staat (de registratiedatum) in een register van woningcorporaties (Huiswaart.Nu) in de regio en het moment waarop deze woningzoekende reageert op een woning;

  • 19.

    Regio FoodValley: het grondgebied van de gemeenten: Barneveld, Scherpenzeel, Ede, Wageningen, Rhenen, Veenendaal en Renswoude;

  • 20.

    Verblijfsgerechtigden: vreemdelingen (statushouders en vluchtelingen) die in Nederland op grond van de Vreemdelingenwet als vluchteling zijn toegelaten, dan wel om klemmende in de persoon gelegen redenen, verband houdende met omstandigheden in hun land van herkomst, in het bezit zijn gesteld van een verblijfsvergunning;

  • 21.

    Verordening: de Huisvestingsverordening 2015 gemeente Renswoude;

  • 22.

    Wet: de Huisvestingswet 2014;

  • 23.

    Woningzoekende: perso(o)n(en) op zoek naar (andere) zelfstandige woonruimte en die zijn ingeschreven in het inschrijfsysteem als bedoeld in artikel 4 van deze verordening;

  • 24.

    Woonruimteverdeelsysteem: systematiek die bepaald welke volgorde wordt gehanteerd voor woningzoekenden die hun belangstelling kenbaar hebben gemaakt voor een aangeboden woonruimte en die voor de huur van die woonruimte in aanmerking komen: in Renswoude is dit momenteel het aanbodmodel;

  • 25.

    Woonruimte: het daaromtrent in artikel 1, lid 1i van de wet bepaalde.

HOOFDSTUK 2. De vergunningsplichtige voorraad

Artikel 2. Aanwijzing vergunningsplichtige woonruimte

De volgende categorieën goedkope woonruimte mogen enkel voor bewoning in gebruik worden gegeven als daarvoor een huisvestingsvergunning is verleend:

  • 1.

    Zelfstandige woonruimten in eigendom van toegelaten instellingen of gemeentelijk woningbedrijf met een huurprijs beneden de huurliberalisatiegrens zoals verwoord in de MG-Circulaire.

Artikel 3. Criteria voor verlening huisvestingsvergunning

Onverminderd het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de wet, komen voor een huisvestigingsvergunning in aanmerking:

  • a.

    woningzoekenden met een huishoudensinkomen zoals dit wordt verwoord in de MG-circularie zoals die jaarlijks door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties wordt gepubliceerd;

  • b.

    huishoudens waarvan tenminste één persoon 18 jaar of ouder is.

Artikel 4. Aanvraag en inhoud huisvestingsvergunning

  • 1. Met de ondertekeningen van het huurcontract wordt automatisch voldaan aan de door de gemeente gestelde voorwaarden en wordt de huisvestingsvergunning geacht te zijn verleend.

  • 2. Een besluit tot het niet aanbieden van een huurcontract impliceert weigering huisvestingsvergunning en dient schriftelijk gemotiveerd te worden.

Hoofdstuk 3. Woonruimteverdeling

Artikel 5. Inschrijfsysteem van woningzoekenden

  • 1. Het in de gemeente Renswoude werkzame woningbedrijf draagt in het kader van deze verordening zorg voor het aanleggen en bijhouden van een uniform inschrijfsysteem van woningzoekenden.

  • 2. Zij stelt regels op over de wijze van (betaling voor) inschrijving, registratie van gegevens, opschorting en einde van de inschrijving.

  • 3. De woningzoekende ontvangt een bewijs van inschrijving.

Artikel 6. Bekendmaking aanbod van woonruimte

  • 1. Het aanbod van de in artikel 2 aangewezen woonruimte wordt bekendgemaakt door publicatie op een voor ieder toegankelijk gemeenschappelijk digitaal platform (b.v. Huiswaarts.nu)

  • 2. De bekendmaking bevat in ieder geval:

    • a.

      het adres en de huurprijs van de woonruimte;

    • b.

      de mededeling op de website dat de woonruimte door middel van een aanbodmodel wordt aangeboden (waarbij de inschrijftijd in principe het volgordecriterium is);

    • c.

      in aanvulling op lid b, kan een toegelaten instelling nadere voorwaarden stellen c.q. voorrangsregels hanteren voor het verlenen van de benodigde huisvestingsvergunning.

Artikel 7. Voorrang bij woonruimte van een bepaalde prijs

Bij de toewijzing van woonruimte van een bepaalde huurprijs hanteert het woningbedrijf wet- en regelgeving zoals die door het Rijk in dezen wordt opgelegd en jaarlijks geïndexeerd met bijpassende huurinkomenstabel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (de MG-circulaire);

Artikel 8. Voorrang bij woonruimte van een bepaalde aard

  • 1. Woningen waaraan voorzieningen zijn getroffen op grond van de Wmo met een hogere waarde dan € 15.000 worden niet eerder opnieuw verhuurd dan nadat het woningbedrijf het vrijkomen van de woning heeft gemeld bij het college van B&W en het college heeft verklaard er geen bezwaar tegen te hebben dat de woning via de gebruikelijk wijze (via het digitale platform ‘Huiswaarts.nu) opnieuw aangeboden wordt voor verhuur;

  • 2. In potentie kan woonruimte die voldoet aan het in het vorige lid genoemde criterium in aanmerking komen voor directe bemiddeling (art. 28);

  • 3. De reactietermijn voor de gemeente voor de in lid 1 genoemde woningen is maximaal 6 maanden;

Artikel 9. Verhuisintentie

  • 1. De gemeente spant zich in om – voor zover rechtens mogelijk – de verhuur van de woningen genoemd in artikel 8. lid 1 te verbinden aan het daadwerkelijk gebruik door personen met een desbetreffende Wmo-indicatie;

  • 2. De gemeente zal zich pas op lid 1 van dit artikel beroepen als een nieuwe bewoner met indicatie voor de woning beschikbaar is en de zittende huurder passend vervangende woonruimte kan worden aangeboden.

Artikel 10. Voorrang bij woonruimte op basis van leeftijd

  • 1. Voor woonruimte die specifiek gericht is op de huisvesting specifiek gericht op het huisvesten van bepaalde doelgroep (b.v. jongeren of senioren) kan de gemeente voorrang verlenen aan mensen van een bepaalde leeftijd.

  • 2. Het is niet toegestaan om leeftijd als volgordecriterium te gebruiken.

Artikel 11. Voorrang bij woonruimte van een bepaalde omvang

Eengezinswoningen met drie slaapkamers of meer kunnen met voorrang worden verhuurd aan huishoudens van ten minste vijf personen.

Artikel 12. Woonzorginstellingen – beschermd wonen –

  • 1. De in de gemeente werkzame zorginstelling (Charim) is niet verplicht vrijgekomen woonruimte aan te bieden via het digitale platform ‘Huiswaarts.nu’;

  • 2. Tussentijdse mutaties vallen tijdelijk onder artikel 19 “Experimentbepaling”

  • 3. Voor (toekomstige) huurders gelden de bepalingen zoals die zijn verwoord in artikel 2 van deze verordening.

Artikel 13. Voorrang bij op basis van herstructurering

  • 1. Herstructureringskandidaten uit Renswoude, dat wil zeggen mensen die vanwege sloop of ingrijpende renovatie (tijdelijk) hun woning moeten verlaten, krijgen voorrang binnen de gemeente Renswoude;

  • 2. De voorrangsverklaring is alleen van toepassing op de legale hoofdbewoner(s) van het pand;

  • 3. Indien nodig kan er directe bemiddeling plaatsvinden door het woningbedrijf;

  • 4. Indien in de periode van directe bemiddeling woningen onterecht zijn geweigerd dan wel de kandidaat geen medewerking verleent aan het tijdig verhuizen is het woningbedrijf gerechtigd een ontruimingsprocedure op te starten.

Artikel 14. Regionale voorrang bij economische of maatschappelijke binding

  • 1. Van de in artikel 2 aangewezen categorieën woonruimte kan maximaal 50% van het aanbod met voorrang worden toegewezen aan woningzoekenden die economisch of maatschappelijk gebonden zijn aan de regio FoodValley.

Artikel 15. Lokale voorrang bij economische of maatschappelijke binding

  • 1. Van de in het vorige artikel aangewezen categorieën woonruimte kan maximaal 50% van het aanbod met voorrang worden toegewezen aan woningzoekenden die economisch of maatschappelijk gebonden zijn aan de gemeente Renswoude.

  • 2. De eisen van lokale binding kunnen niet meer van toepassing worden verklaard als de wettelijke percentages zijn bereikt.

Artikel 16. Rangorde woningzoekenden

  • 1. Voor woningtoewijzingen (ongeacht voorrangsbepalingen) geldt dat de woningzoekende een passend inkomen moet hebben als genoemd in artikelen 3 en 7.

  • 2. Personen met een beschikking voor urgentie vallen buiten het aanbodmodel en worden direct bemiddeld.

  • 3. Als er meerdere woningzoekenden in aanmerking komen voor een woning, dan worden de volgende volgordecriteria gehanteerd:

    • a.

      Voorrang op basis van herstructurering;

    • b.

      Voorrang op basis van leeftijd (mits in de advertentie aangegeven);

    • c.

      Voorrang bij woonruimte van een bepaalde omvang (mits in de advertentie aangegeven);

    • d.

      Voorrang bij lokale binding (mits in de advertentie aangeven);

    • e.

      Voorrang bij regionale binding (mits in de advertentie aangegeven);

    • f.

      Inschrijftijd.

  • 4. Indien er meerdere personen uit dezelfde voorrangscategorie op een woning reageren dan heeft de persoon met de langste inschrijftijd de meeste rechten.

  • 5. Uitzonderingen op lid 3 zijn de kandidaten die voorrang hebben op basis van herstructurering. Bij deze kandidaten is de woonduur leidend.

Artikel 17. Vruchteloze aanbieding

In overeenstemming met artikel 17 van de wet wordt in afwijking van het in artikel 12 bepaalde de huisvestingsvergunning verleend als de woonruimte door de eigenaar overeenkomstig de in het tweede en derde lid weergegeven procedure gedurende 1 week vruchteloos is aangeboden aan de woningzoekenden die ingevolge artikel 3 voor die woonruimte in aanmerking komen.

Artikel 18. Experimentbepaling

  • 1. B&W kan tijdelijk ontheffing verlenen van de toewijzingscriteria in deze verordening voor een beperkt deel van de woningvoorraad;

  • 2. De in het vorige lid genoemde afwijkingsmogelijkheid kan worden toegepast voor het uitvoeren van experimenten of het passend huisvesten (bemiddelen) van bijzondere doelgroepen.

HOOFDSTUK 4 Urgentie

Artikel 19 Aanvraag

Degene die dringend behoefte heeft aan (andere) woonruimte, verder te noemen aanvrager, kan B&Wverzoeken hem een urgentie te verstrekken.

Artikel 20 Urgentiecategorieën

  • 1. In aansluiting op het bepaalde in de Huisvestingswet zijn er drie verplichte urgentiecategorieën:

    • a.

      woningzoekenden die verblijven in een voorziening voor tijdelijke opvang voor personen die hun woning hebben moeten verlaten in verband met relationele problemen of geweld;

    • b.

      woningzoekenden die mantelzorg verlenen of ontvangen;

    • c.

      de vergunninghouders.

  • 2. Naast deze drie verplichte urgentiecriteria kent Renswoude drie lokale urgentiecategorieën:

    • a.

      Sociale urgentie;

    • b.

      Financiële urgentie;

    • c.

      Medische urgentie.

Artikel 21 Afbakening

Om voor urgentie in aanmerking te komen moet de aanvrager in ieder geval aan de volgende criteria voldoen:

  • a.

    een aanvrager van urgentie op grond van artikel 20, lid a, b en c moet voorafgaand aan de aanvraag tenminste twee jaar aaneengesloten ingezetene zijn en ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Renswoude;

  • b.

    de aanvrager heeft de Nederlandse nationaliteit of beschikt over een geldige verblijfstitel.

Artikel 22 Leges

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een urgentie op grond van artikel 20, lid a, b en c worden leges geheven.

Artikel 23 Bewijsstukken

  • 1. De aanvraag voor een urgentie wordt ingediend bij B&W en gaat in ieder geval vergezeld van de volgende bewijsstukken met betrekking tot:

    • a.

      het aantal woningen waar via Huiswaarts.nu op is gereageerd;

    • b.

      overige inspanningen om zelf in woonruimte te voorzien;

    • c.

      het belastbare jaarinkomen en het vermogen in het jaar voorafgaand aan de aanvraag;

    • d.

      huurovereenkomst, koopovereenkomst of gedoogverklaring;

  • 2. Bij echtscheiding, verbreking samenwoning, of geregistreerd partnerschap worden bewijsstukken overlegd met betrekking tot:

    • a.

      relevante stukken over de echt- en boedelscheiding, alimentatie en gezag over kinderen;

    • b.

      bewijs waaruit blijkt dat de aanvrager geen aanspraak kan maken op de voorheen gezamenlijk bewoonde woning.

Artikel 24 Algemene bepalingen over urgenties

Bij de behandeling van de aanvraag moet vastgesteld worden dat:

  • a.

    de aanvrager niet in staat kan worden geacht om zelf binnen zes maanden in woonruimte te voorzien en;

  • b.

    de woonproblemen aantoonbare gevolgen hebben voor het functioneren van de aanvrager en dat de toewijzing van een (andere) woning in Renswoude een substantiële bijdrage levert aan de oplossing van de woonproblemen en;

  • c.

    het woonprobleem niet het gevolg is van een zelf gecreëerde situatie.

  • d.

    de aanvrager kan aantonen dat een maximale eigen inspanning is geleverd om zelf een passende woning te vinden.

Artikel 25 Advisering door adviesorgaan

Na ontvangst van de aanvraag wordt er advies gevraagd aan het adviesorgaan wanneer de aanvrager ingezetene is van deze gemeente, de problemen niet primair veroorzaakt worden door de uitsluitingsgronden uit artikel 32 en er wordt voldaan aan artikel 24 van deze huisvestingsverordening. Er wordt aan het adviesorgaan verzocht om te beoordelen of er sprake is van een dringende behoefte aan een andere woning op basis waarvan een sociale, medische of financiële urgentie verleend kan worden. Het uitgebrachte advies wordt door B&W meegewogen in haar besluit.

Artikel 26 Aanvullende bepalingen met betrekking tot sociale urgentie

  • 1. Er is sprake van een sociale urgentie in geval van een acute, onvoorziene en niet verwijtbare noodsituatie of dreigende dakloosheid, veelal gecombineerd met andere (psychosociale) aspecten.

  • 2. Er wordt bij echtscheiding, verbreking samenwoning of verbreking geregistreerd partnerschap geen urgentie verleend, tenzij er sprake is van de situatie als bedoeld in het eerste lid én tevens aan alle volgende aanvullende voorwaarde wordt voldaan:

    • a.

      er is sprake van aantoonbare zorg voor een of meer minderjarige kinderen, welke zorg niet (al dan niet tijdelijk) door een ander opgevangen kan worden en:

    • b.

      aanvrager heeft niet vrijwillig een woning verlaten en;

    • c.

      de aanvrager kan geen aanspraak maken op de woning waaruit men wil vertrekken. Bovendien kan slechts één van de scheidende partijen in aanmerking komen voor urgentie.

  • 3. Bij een aanvrager van 65 jaar of ouder kunnen uit het onderzoek specifieke omstandigheden blijken, die mee kunnen wegen voor het verlenen van urgentie. Die specifieke omstandigheden zijn;

    • a.

      angst;

    • b.

      vereenzaming/sociaal isolement;

    • c.

      verwaarlozing door afzwakking van mentale en fysieke functies (bijv. huis- en tuinactiviteiten)

Artikel 27 Aanvullende bepalingen met betrekking tot de financiële urgentie

  • 1. Als door niet verwijtbare omstandigheden de woonlasten voor de huidige huur- dan wel koopwoning niet meer kunnen worden voldaan, kan er sprake zijn van een financiële urgentie.

  • 2. De omstandigheden in het vorige lid mogen geen gevolg zijn van echtscheiding, verbreking samenwoning of verbreking geregistreerd partnerschap.

Artikel 28 Aanvullende bepalingen met betrekking tot de medische urgentie

  • 1. Er is sprake van een medische urgentie in geval van ernstige onhoudbare fysieke-, psychiatrische of psychische problematiek en;

    • a.

      de vastgestelde problematiek heeft een duidelijke relatie met de woonsituatie in de huidige woning en;

    • b.

      de vastgestelde problematiek heeft een chronisch karakter en;

    • c.

      er is sprake van ernstige hinder of belemmering en voor het functioneren in de woning.

  • 2. Indien in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning een verhuisindicatie is gegeven kan deze gelden als medische urgentie wanneer ook aan de urgentiecriteria zoals genoemd in het eerste lid onder sub a, b en c is voldaan.

Artikel 29 Aanvullende bepalingen met betrekking tot het ontvangen/verlenen van mantelzorg

  • 1. Woningzoekenden die als (ontvanger van) mantelzorg(er), ook als deze niet aan de wettelijke toelatingseisen van de regio voldoen, in verband met mantelzorg als bedoeld in art. 1, lid. 16, dringend woonruimte nodig hebben, kunnen in aanmerking komen voor urgentie, indien een volgens de gekantelde Wmo-visie gehouden gesprek (keukentafelgesprek) daartoe aanleiding geeft;

  • 2. De vervangende huisvesting moet een wezenlijke bijdrage leveren aan de taakverlichting van de mantelzorger;

  • 3. Zo nodig wordt met betrekking tot lid 1 en/of 2 advies ingewonnen van een onafhankelijk medische adviseur.

Artikel 30 Aanvullende bepalingen met betrekking tot urgentie op basis van een verblijf in een tijdelijke opvangvoorziening

Woningzoekenden die verblijven in een tijdelijke opvangvoorziening, omdat zij vanwege geweld of problemen van relationele aard hun woonruimte hebben moeten verlaten, kunnen in aanmerking komen voor urgentie, indien het verzoek vergezeld gaat met een gefundeerd advies van de regionale aanbieder Leger des Heils van dergelijke opvang waarom huisvesting in Renswoude noodzakelijk is.

Artikel 31 Uitsluitingen

  • 1.

    Er wordt geen urgentie verleend indien op basis van leeftijd, gezinssituatie of woonsituatie te voorzien was dat een nieuwe woning noodzakelijk zou worden en er geen sprake is van een onverwacht optredende noodsituatie. De beoordeling wordt afgestemd op het individuele geval.

  • 2.

    Er wordt geen urgentie verleend wanneer de huisvestingsproblematiek primair veroorzaakt wordt door:

    • a.

      dreigende dakloosheid door eigen toedoen / woningontruiming;

    • b.

      terugkeer naar gemeente en/of familie na echtscheiding elders;

    • c.

      terugkeer of komst naar de gemeente op medische gronden, tenzij alleen een woning in de gemeente Renswoude als enige oplossing overblijft. De noodzaak moet worden aangetoond door de aanvrager;

    • d.

      inwoning/kamerbewoning;

    • e.

      zwangerschap;

    • f.

      burenruzie/hinder/overlast;

    • g.

      huurschuld of schadevordering woningstichting;

    • h.

      gezins- of familieproblematiek;

    • i.

      gezinshereniging;

    • j.

      maatschappelijke binding;

    • k.

      remigratie;

    • l.

      onregelmatige werktijden / reisafstand werk / economische binding;

    • m.

      vrijwillige verlating van een woning;

    • n.

      lange wachttijd reguliere toewijzing n.a.v. reacties via Huiswaarts.nu; o. terugkeer na detentie.

  • 3.

    Een combinatie van factoren zoals genoemd in het tweede lid, kan wel aanleiding zijn voor een urgentie. In geval van combinatie van factoren kan urgentie worden toegekend indien de gevolgen van de woonsituatie dermate ernstig zijn dat voortzetten niet van de aanvrager gevergd kan worden. B&W kan ten behoeve van de beoordeling het adviesorgaan om advies vragen.

Artikel 32 Urgentieverlening

  • 1. Het woningbedrijf wordt geïnformeerd als aan de aanvrager een urgentie wordt verleend. B&Wverstrekt op of bij de urgentie de volgende informatie:

    • a.

      de urgentie zoals bedoeld in de artikelen 27, 28, 29, 30, 32 en 33;

    • b.

      het woonprofiel, indien van toepassing;

    • c.

      het belastbare jaarinkomen en het vermogen van de woningzoekende;

    • d.

      het aantal personen waaruit het huishouden van de woningzoekende bestaat;

    • e.

      eventueel bijzondere omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de woningtoewijzing.

  • 2. De urgentieverlening mag het toewijzingsbeleid van de gemeente niet doorkruisen.

Artikel 33 Inkomen en vermogen

Er geldt geen inkomens- en vermogensgrens voor de aanvraag urgentieverlening, maar wel bij de toewijzing van woningen door het woningbedrijf.

Artikel 34 Procedure toewijzing woningen

  • 1. Urgent woningzoekenden krijgen zo snel mogelijk, doch in ieder geval binnen 6 maanden na bekendmaking van het besluit, van het woningbedrijf een passende woning aangeboden. Dit is de eerst beschikbare passende woning.

  • 2. Waar mogelijk wordt rekening gehouden met woonwensen;

  • 3. Indien binnen 6 maanden geen woning is toegewezen die aan de eisen voldoet, of wanneer na 3 maanden al voorzienbaar is dat dit niet zal lukken, vindt overleg plaats tussen het woningbedrijf, de aanvrager en eventueel het adviesorgaan als bedoeld in artikel 25 om te komen tot een voorlopige oplossing dan wel dat gekozen wordt voor uitstel.

Artikel 35 Eisen woonprofiel

  • 1. Bij de vaststelling van een medische urgentie dient in het advies duidelijk naar voren te komen waaraan de toe te wijzen woning in verband met de medische urgentie moet voldoen: het pakket van eisen. Toewijzing vindt plaats op basis van dit pakket van eisen.

  • 2. De leeftijd van 55 jaar, respectievelijk 65 jaar, is niet zonder meer een reden voor toewijzing van een seniorenwoning dan wel een aanleunwoning tenzij sprake is van psychosociale omstandigheden.

  • 3. Bij de overige urgenties vindt toewijzing plaats conform de normale uitgangspunten voor de passendheid van woningen.

  • 4. Waar sprake is van een mogelijke combinatie van urgenties wordt altijd een afweging ten aanzien van het te omschrijven woonprofiel gemaakt.

Artikel 36 Intrekken of vervallen van urgentie

  • 1. In de volgende gevallen wordt de urgentie ingetrokken;

    • a.

      indien de urgentie is gebaseerd op onjuiste of onvolledige gegevens waarvan de aanvragerredelijkerwijs op de hoogte kon zijn;

    • b.

      indien de omstandigheden, na verlening van de urgentie doch vóór het woningaanbod, dermate wijzigen dat er geen urgentie verleend was indien deze omstandigheden hadden plaatsgevonden voor verlening van urgentie.

  • 2. In de volgende gevallen komt de urgentie te vervallen:

    • a.

      wanneer een passend woningaanbod wordt geweigerd, waartoe gerekend wordt dat het woningaanbod afwijkend is van de woonwens.

    • b.

      na acceptatie van een aangeboden woning.

Hoofdstuk 5. Overige bepalingen

Artikel 37. Hardheidsclausule

B&W is bevoegd in gevallen waarin de toepassing van deze verordening naar hun oordeel tot een bijzondere hardheid leidt ten gunste van de aanvrager af te wijken van deze verordening.

HOOFDSTUK 6. Overgangs – en slotbepalingen

Artikel 38 Overgangsbepaling

  • 1. De vóór de inwerkingtreding van deze verordening gedane inschrijvingen van woningzoekenden worden geacht ingeschreven te zijn als bedoeld in artikel 5.1 van deze verordening.

  • 2. Aanvragen tot inschrijving als woningzoekende of om verlening van een met een vergunning volgens deze verordening gelijkgestelde vergunning welke vóór of op de dag van inwerkingtreding van deze verordening zijn ingediend worden behandeld volgens het voordien geldende recht, indien dit voor de betrokkene gunstiger is.

  • 3. Voor degenen die vóór of op de dag van inwerkingtreding van deze verordening een urgentieverklaring hebben gekregen en die volgens de nieuwe urgentiecriteria niet voor een urgentieverklaring in aanmerking komen geldt dat deze van kracht blijft gedurende de periode welke in de urgentieverklaring is genoemd.

  • 4. De huidige werkwijze is dat de woningtoewijzing door B&W plaatsvindt op voordracht van een advies van de Woonruimte Advies Commissie. Aangezien er tijd nodig is om werk- en prijsafspraken te maken met Huiswaarts.nu geschiedt de woningtoewijzing en het verstrekken van een urgentieverklaring nog tot 1 januari 2016 op grond van een advies van de Woonruimte Advies Commissie. Zij verstrekken de adviezen op basis van de in deze verordening vastgelegde werkwijze en criteria.

Artikel 39. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Huisvestingsverordening 2015 gemeente Renswoude

Artikel 40. Inwerkingtreding

1.

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2015 en vervalt op 1 juli 2019.

  • 2.

    Op de datum van inwerkingtreding vervalt de Huisvestingsverordening 1995 van de gemeenteRenswoude, laatstelijk gewijzigd op 6 juni 1995.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 juni 2015.
de griffier, de voorzitter,