Regeling vervallen per 01-01-2022

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Roerdalen houdende regels omtrent maatschappelijke ondersteuning (Verordening Adviesraad Wmo en Participatiewet gemeente Roerdalen 2019)

Geldend van 01-01-2020 t/m 31-12-2021

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Roerdalen houdende regels omtrent maatschappelijke ondersteuning (Verordening Adviesraad Wmo en Participatiewet gemeente Roerdalen 2019)

De raad van de gemeente Roerdalen heeft;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 3 maart 2015,

gelet op artikel 2.1.3, lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

het volgende besluit genomen:

Besluit:

1. de Verordening Wmo-raad gemeente Roerdalen 2012 in te trekken.

2. de Verordening Wmo-raad gemeente Roerdalen 2015 vast te stellen.

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      Wet: de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Participatiewet;

    • b.

      College: het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Roerdalen;

    • c.

      Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Roerdalen;

    • d.

      Beleid: de samenhangende wijze waarop de gemeente werkt aan de in de Wet beoogde mogelijkheden tot gelijkwaardige maatschappelijke deelname van haar burgers binnen de samenleving;

    • e.

      Adviesraad: de door het college ingestelde adviesraad, zoals bedoeld in deze verordening;

    • f.

      Cliënt: persoon die een beroep kan doen op, en/of belang heeft bij de Wmo en Participatiewet;

    • g.

      Overlegvergadering: het overleg met de verantwoordelijk wethouder Wmo en Participatiewet.

    • h.

      Openbare vergadering: de vergadering is openbaar.

  • 2. De begrippen in deze verordening worden gebruikt in dezelfde betekenis als in de Wmo en de Participatiewet. Dit, tenzij anders is bepaald.

Artikel 2. Doelstelling

Het doel van de Adviesraad is te bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Participatiewet vanuit een onafhankelijke positie betrokken zijn bij de voorbereiding, ontwikkeling, uitvoering en verbetering van het Wmo- en Participatiewet beleid.

Artikel 3. Taken

  • 1. De Adviesraad heeft tot taak het College gevraagd en ongevraagd te adviseren over de onderwerpen, die de beleidsvoorbereiding betreffen, alsook de vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid met betrekking tot de wet.

    Hieronder wordt in ieder geval de advisering begrepen aangaande:

    • a.

      Het vierjaarlijks op te stellen Wmo- en Participatiewet;

    • b.

      de vaststelling en wijziging van de verordeningen m.b.t. de uitvoering van dit plan;

    • c.

      de wijze waarop de kwaliteit van de maatschappelijke ondersteuning geborgd wordt;

    • d.

      de wijze waarop cliënten (materieel/ immaterieel) keuzevrijheid wordt geboden;

    • e.

      het klanttevredenheidsonderzoek.

  • 2. De Adviesraad is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen de Wet 2015 en verzamelt op een actieve wijze zoveel mogelijke relevante informatie omtrent maatschappelijke ondersteuning om de genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

  • 3. In het kader van haar adviesfunctie informeert en onderhoudt de Adviesraad een relatie met diverse (belangen)organisaties, instellingen en de Roerdalense burgers.

  • 4. Waar het de adviesfunctie van de Adviesraad raakt, streeft de Adviesraad naar samenhang, overleg en samenwerking. Signalen die hier uit voortkomen geeft de Adviesraad door aan het College.

  • 5. De Adviesraad betrekt bij zijn advisering aan het college de kwaliteit en betaalbaarheid van dienstverlening en voorzieningen.

Artikel 4. Bevoegdheden

  • 1. Initiatiefrecht

    • a.

      De Adviesraad heeft de bevoegdheid aangelegenheden die het beleid en de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente met betrekking tot het integrale Wmo-beleid Participatiewet raken, in het overleg met de portefeuillehouder aan de orde te stellen.

    • b.

      De Adviesraad heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen gebruik te maken van externe deskundigheid, uiteraard wel vallende binnen het vastgestelde budget.

    • c.

      De Adviesraad kan overgaan tot het instellen van werkgroepen rond bepaalde onderwerpen. De bevindingen van de werkgroepen worden aan de Adviesraad voorgelegd.

    • d.

      De leden van de Adviesraad kunnen altijd derden raadplegen over de aangelegenheden waarmee zij als lid van de Adviesraad te maken krijgen.

  • 2. Informatierecht

    • a.

      De Adviesraad wordt o.a. geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheids-onderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages voor zover betrekking hebben op de Wmo 2015.

    • b.

      De Adviesraad krijgt spontaan en op verzoek tijdig alle informatie die het voor de uitoefening van zijn taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven nodig heeft, tenzij enig wettelijke voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.

  • 3. Adviesrecht

    • a.

      De Adviesraad wordt bij de ontwikkeling van het integrale beleid betrokken.

    • b.

      De Adviesraad heeft het recht advies uit te brengen over alle aangelegenheden die het beleid en de kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente betreffen voor zover het betrekking heeft op het integrale Wmo-beleid Participatiewet.

    • c.

      Het College legt onderwerpen als bedoeld in artikel 3 lid 1 van deze verordening middels een schriftelijke adviesaanvraag voor aan de Adviesraad. In de aanvraag wordt expliciet vermeld over welke punten advies wordt gevraagd. Het advieswordt tijdig gevraagd (minimaal 4 weken van tevoren) zodat het meegenomen kan worden bij het te nemen besluit.

    • d.

      De Adviesraad brengt binnen vier weken na ontvangst van de adviesaanvraag schriftelijk advies uit aan het College. Deze termijn kan met maximaal 2 weken worden verlengd.

    • e.

      Het College brengt binnen vier weken na ontvangst van een advies dan wel vragen van de Adviesraad schriftelijk reactie uit aan de Adviesraad. Deze termijn kan met maximaal 2 weken worden  verlengd. Indien het College het advies van de Adviesraad niet overneemt, deelt het College dat met redenen omkleed schriftelijk mee aan de Adviesraad.

    • f.

      De adviezen van de Adviesraad en de reactie van het College worden aan de raad ter beschikking gesteld.

    • g.

      Indien het belang van de zaak daartoe aanleiding geeft, vindt bij de adviesaanvraag mondeling overleg plaats met de gemeente.

  • 4. Besluitvorming

    • a.

      Het besluit omtrent de advisering wordt bij meerderheid van stemmen genomen.

    • b.

      Bij het staken van de stemmen beslist de voorzitter.

    • c.

      Minderheidsstandpunten kunnen apart worden vermeld.

    • d.

      Voor besluiten die als advies worden voorgelegd aan college en/of raad dient tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig te zijn. De aanwezigheid blijkt uit de ter vergadering getekende presentie lijst. De voorzitter besluit op basis van bovenstaande bepalingen  of het quorum al dan niet is bereikt.

  • 5. de Adviesraad kan een huishoudelijk reglement opstellen voor onderwerpen die in deze verordening niet geregeld zijn.

Artikel 5. Samenstelling

  • 1. De adviesraad bestaat uit minimaal 5 en maximaal 10 leden inclusief de voorzitter.

  • 2. De leden van de adviesraad dienen:

    • a.

      ingezetenen van de gemeente Roerdalen te zijn;

    • b.

      affiniteit, kennis en ervaring te hebben met een of meerdere prestatievelden van de Wet;

    • c.

      indien zij een belangenorganisatie vertegenwoordigen, lid te zijn van de organisatie door wie ze zijn voorgedragen;

    • d.

      bij voorkeur beschikking hebben over een netwerk en midden in de samenleving staan;

    • e.

      zich te onthouden van handelingen of uitlatingen waarbij de Adviesraad of de gemeente in diskrediet wordt gebracht.

  • 3. Het lidmaatschap van de adviesraad is niet verenigbaar met:

    • a.

      Het lidmaatschap van de gemeenteraad;

    • b.

      Het lidmaatschap van een commissie als bedoeld in de artikelen 82, 83 of 84 van de Gemeentewet, ingesteld door de gemeenteraad, het college of de burgemeester. Dit tenzij het gaat om een lidmaatschap van een commissie als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet en deze commissie uitsluitend een adviserende functie heeft;

    • c.

      Een functie als werknemer in dienst van de gemeente Roerdalen;

    • d.

      Functies waarmee een mogelijke belangenverstrengeling kan plaatsvinden.

  • 4. Leden van de adviesraad vormen een afspiegeling van de bij de uitvoering van de Wet betrokken personen.

  • 5. Bij de samenstelling van de adviesraad wordt gestreefd naar evenredigheid over de bij de Wet betrokken terreinen.

Artikel 6. Benoeming en zittingsduur

  • 1. De leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd, geschorst of ontslagen door het college. Dit op voordracht van de adviesraad.

  • 2. De adviesraad kiest een secretaris uit zijn midden.

  • 3. De adviesraad kiest een penningmeester uit zijn midden.

  • 4. De leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd voor een periode van vier jaar. Deze periode kan maximaal eenmaal verlengd worden.

  • 5. Een aftredend lid kan zich gedurende vier jaar niet opnieuw kandidaat stellen. Dit nadat dit lid een maximale zittingsduur van 8 jaar heeft gehad.

  • 6. Het lidmaatschap van de adviesraad eindigt:

    • -

      door het verstrijken van de zittingsduur, volgens een vast te stellen schema;

    • -

      door overlijden;

    • -

      door tussentijds ontslag;

    • -

      door het aanvaarden van een onverenigbare functie, zoals genoemd in artikel 5, derde lid;

    • -

      door het niet langer voldoen aan de in artikel 5, derde lid genoemde benoembaarheidseisen.

Artikel 7. Integriteit

  • 1. Leden van de de Adviesraad doen niets waardoor zij persoonlijk dan wel in functie voordelen ondervinden van het lidmaatschap van de de Adviesraad.

  • 2. De leden van de de Adviesraad dragen er zorg voor dat belangen gemoeid met een functie die zij buiten de de Adviesraad vervullen, niet verstrengeld raken met de belangen van de de Adviesraad en dat ook de schijn van belangenverstrengeling niet wordt gewekt.

  • 3. De leden van de de Adviesraad stellen het college in kennis van functies die zij buiten de de Adviesraad vervullen, indien er sprake zou kunnen zijn van belangenverstrengeling of de schijn daarvan.

  • 4. De leden van de de Adviesraad stellen zich onpartijdig op en brengen de de Adviesraad en de gemeente op geen enkele wijze in diskrediet.

Artikel 8. Overleg

  • 1. De de Adviesraad komt minimaal vier maal per jaar en zoveel meer als de de Adviesraad besluit, voor overleg bij elkaar. De vergaderingen van de de Adviesraad zijn als regel openbaar. De deuren worden gesloten wanneer ten minste drie van de aanwezige leden het vorderen of de voorzitter het nodig acht.

  • 2. Ten minste tweemaal per jaar vindt een overlegvergadering plaats met de portefeuillehouder en de ambtelijk adviseur. Deze overlegvergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de de Adviesraad. Van overleg en afspraken met de de Adviesraad doet de gemeente in hoofdlijnen schriftelijk verslag aan de de Adviesraad.

  • 3. De de Adviesraad en het College hebben het recht onderwerpen ter bespreking op de agenda van de overlegvergadering te plaatsen.

Artikel 9. Taken voorzitter, secretaris en penningmeester leden

  • 1. Tot de taken van de voorzitter behoren onder meer:

    • a.

      het vaststellen van de agenda, in overleg met de secretaris en de ambtelijk adviseur voor de Adviesraad;

    • b.

      het bepalen van dag en uur van de vergadering;

    • c.

      het leiden van de vergadering;

    • d.

      het handhaven van de orde;

    • e.

      het geven van spreekrecht;

    • f.

      het schorsen en beëindigen van de vergadering;

    • g.

      het peilen van meningen, het meedelen van uitslagen van stemmingen en het vastleggen dat een besluit is genomen;

    • h.

      het mede zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten.

  • 2. Tot de taken van de secretaris behoren onder meer:

    • a.

      het openbaar bekendmaken van de agenda en andere publicaties;

    • b.

      het mede opstellen van de agenda;

    • c.

      het –minimaal zeven werkdagen voor aanvang van de vergadering- versturen van de agenda met bijbehorende stukken, aan de voorzitter en leden van de Adviesraad;

    • d.

      het verstrekken van de benodigde informatie aan de voorzitter en de leden van de Adviesraad;

    • e.

      het bijwonen van de vergaderingen en zorgen voor het verslag en de besluitenlijst;

    • f.

      het verzenden van goedgekeurde verslagen en besluitenlijsten aan degenen genoemd in sub c.

    • g.

      het mede zorg dragen voor de uitvoering van besluiten;

    • h.

      het bewaken van en rapporteren over de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

    • i.

      het (doen) voorzien in de secretariaatswerkzaamheden.

  • 3. Tot de taken van de penningmeester behoren onder meer:

    • a.

      het bewaken van het door de gemeente ter beschikking gestelde budget;

    • b.

      het toetsen en beoordelen van ingediende onkostendeclaraties;

    • c.

      de financiële verantwoording van ontvangen en uitgegeven middelen.

Artikel 10. Faciliteiten

  • 1. Ten behoeve van de Adviesraad wordt jaarlijks in de begroting een budget opgenomen.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen onder meer de volgende kosten worden gebracht:

    • a.

      jaarlijkse onkostenvergoeding voor ondermeer telefoon en computer;

    • b.

      kosten deskundigheidsbevordering;

    • c.

      reiskosten voor ondermeer cursussen en bezoek vergaderingen buiten de gemeente;

    • d.

      kosten voor vergaderaccommodaties en –faciliteiten; evenals ruimte en faciliteiten voor de overige werkzaamheden;

    • e.

      kosten van aanschaf documentatie, literatuur en vaktijdschriften;

    • f.

      kosten van voorlichting en public-relations;

    • g.

      secretariaatskosten.

  • 3. Het college kan nadere regels stellen met betrekking tot het voorgaande lid.

  • 4. De leden van de Adviesraad ontvangen een jaarlijkse vergoeding voor hun inzet. Het college zal de hoogte van de vergoeding jaarlijks vaststellen.

  • 5. De vergoeding wordt in twee termijnen uitbetaald.

  • 6. Op aanvraag van individuele leden kan afgezien worden van het uitbetalen van vergoedingen.

Artikel 11. Begroting en verslaglegging

  • 1. Jaarlijks voor 1 oktober dient de Adviesraad een begroting in bij het college voor de geplande activiteiten voor het volgend jaar. In de begroting dient rekening te worden gehouden met het toegekende budget.

  • 2. Jaarlijks voor 1 juli brengt de Adviesraad aan het college inhoudelijk verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van beschikbaar gestelde budget.

Artikel 12. Overige bepalingen

  • 1. De leden van de Adviesraad en de door de Adviesraad uitgenodigde personen zijn desgevraagd verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij  in de vergadering vernemen.

  • 2. Het besluit tot geheimhouding, alsmede de duur en de inhoud daarvan dient vooraf kenbaar te zijn gemaakt. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de Adviesraad.

  • 3. De leden van de Adviesraad zullen in de contacten met de gemeente Roerdalen voordelen noch nadelen ondervinden als gevolg van het lidmaatschap van de Adviesraad.

  • 4. de Adviesraad is niet bevoegd te adviseren inzake klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen.

  • 5. In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of er geschillen zijn over de toepassing van de verordening beslist het College, gehoord de Adviesraad.

Artikel 13. Inwerkingtreding en intrekking

  • 1. De wijziging van de verordening Wmo-raad gemeente Roerdalen 2015 treedt in werking op 1 januari 2020.

  • 2. De verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Roerdalen 2015 wordt per 31 december 2019 ingetrokken.

Artikel 14. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening Adviesraad Wmo en Participatiewet gemeente Roerdalen 2019’.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 30-4-2015.

De gemeenteraad van Roerdalen,

De griffier, De voorzitter,

R.J.J. Notermans mr. M.D. de Boer-Beerta

Toelichting

Algemene toelichting

De oprichting en instandhouding van een Wmo-raad is een van de instrumenten om burgerparticipatie binnen de gemeente vorm te geven. de Adviesraad wordt in het leven geroepen als formeel adviesorgaan van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen om gebruik te kunnen maken van de specifieke kennis en ervaringsdeskundigheid van representatieve vertegenwoordigers van de bij de Wmo belanghebbende burgers bij het formuleren en evalueren van beleid en de uitvoering daarvan.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de diverse omschrijvingen is aansluiting gezocht bij de formuleringen in de wet en/ of bestaande regelgeving.

Artikel 2 Doelstelling

In dit artikel wordt de doelstelling beschreven. Belangrijk is dat de Adviesraad vanuit een onafhankelijke positie gevraagd en ongevraagd kan adviseren.

Artikel 3 Taken

Dit artikel beschrijft de taak van de Adviesraad het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over onderwerpen die de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk Wmo-beleid betreffen, maar ook de taken die daaraan randvoorwaardelijk zijn, zoals het onderhouden van contacten met en betrekken van de achterban en het alert zijn op en verzamelen van signalen in de samenleving het brede terrein van de Wmo betreffende.

Artikel 4 Bevoegdheden

De bevoegdheden, onderscheiden naar initiatief-, informatie- en adviesrecht zijn in dit artikel uitgebreid omschreven. Zo wordt de mogelijkheid gebruik te maken van externe deskundigheid of de het instellen van werkgroepen op deelonderwerpen expliciet benoemd. Ook wordt de procedurele vereisten benoemd die gemeente en Wmo-raad in acht dienen te nemen in geval van gevraagd advies. Onderwerpen die in de Adviesraad zijn behandeld kunnen niet nog aan een ander adviesorgaan worden voorgelegd.

Artikel 5 Samenstelling

Omwille van de werkbaarheid is gekozen voor een minimale grootte van vijf en een maximale grootte van negen leden, inclusief een onafhankelijk voorzitter. Voorzitter en leden worden benoemd door het college, op voordracht van de Adviesraad. Bij uitzondering wordt voor de vorming van de eerste Wmo-raad door de gemeente een brede werving in gang gezet, met campagneachtige trekken.

Met het oog op een zo effectief en efficiënt mogelijk functioneren van de Adviesraad is uitgegaan van een onafhankelijk voorzitter. Hiervoor wordt ook apart geworven.

Er is niet gekozen voor een vorm waarin sprake is van een vertegenwoordiging van belangengroeperingen, maar voor een vorm waarin de leden zonder last en ruggespraak de burgers van Roerdalen representeren en zich vertegenwoordigers weten door veelvuldige contacten burgers, belangenorganisaties en instellingen. De voltallige Wmo-raad wordt geacht de Wmo over de gehele breedte te kunnen bestrijken.

Artikel 6 Lidmaatschap

Dit artikel beschrijft dat eventuele vacatures steeds gepubliceerd dienen te worden zodat een ieder in de gelegenheid wordt gesteld zijn of haar belangstelling kenbaar te maken. De maximale zittingstermijn is acht jaar, te weten een zittingstermijn van vier jaar die eenmaal verlengd kan worden. Tot slot beschrijft het artikel minimale eisen waaraan een lid moet voldoen en de situatie waarin men van een lidmaatschap is uitgesloten, zoals bestuurders of medewerkers van de gemeente Roerdalen, raads- en commissieleden of bestuurders en medewerkers van organisaties met zakelijke belangen bij de Wmo.

Artikel 7 Integriteit

Dit artikel geeft aan op welke wijze (de schijn van) belangenverstrengeling kan worden voorkomen. Ook geeft dit artikel aan welke wegen er bewandeld moeten worden indien een situatie zich voordoet waarin dit aan de orde zou kunnen zijn.

Artkel 8 Overleg

Dit artikel beschrijft het onafhankelijk functioneren van de Adviesraad in openbare –in beginsel- vergaderingen. Wmo-raad en gemeente, vertegenwoordigd door de portefeuillehouder en de ambtelijk adviseur plegen minimaal tweemaal per jaar overleg. Daarvan doet de gemeente verslag.

Artikel 9 Taken voorzitter, secretaris en penningmeester

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 10 Faciliteiten

de Adviesraad wordt actief voorzien van informatie. De vakafdeling informeert via de ambtelijk contactfunctionaris over actuele landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen op het terrein van de Wet maatschappelijke ondersteuning en relevante aanverwante regelingen. de Adviesraad kan beschikken over vergaderruimte en kopieerfaciliteiten. De beschikbaarstelling van andere faciliteiten gebeurt in overleg. de Adviesraad krijgt ook de beschikking over een eigen budget voor eigen activiteiten. Ten denken valt aan het volgen van opleidingen of symposia, het inhuren van externe deskundigen, een eigen website en nieuwsbrief. Hiervoor stelt de Adviesraad jaarlijks een begroting op, een afrekening en een jaarverslag.

Artikel 11 Begroting en verslaglegging

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 12 Overige bepalingen

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 13 Inwerkingtreding

De verordening treedt de dag na bekendmaking in.

Artikel 14 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.