Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR335292
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR335292/1
Regeling vervallen per 24-03-2022
Privacyreglement basisregistratie personen Schouwen-Duiveland
Geldend van 06-01-2014 t/m 23-03-2022 met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014
Intitulé
Privacyreglement basisregistratie personen Schouwen-DuivelandBurgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland;
gezien het voorstel van de Afdeling Werken, Wonen, Leven van 21 mei 2014 registratienummer
gelet op de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen en de Wet bescherming persoonsgegevens;
overwegende dat de Verordening GBA 2013 met ingang van 6 januari 2014 vervangen is door de Verordening BPR;
overwegende dat het daardoor noodzakelijk het Privacyreglement GBA 2013 te vervangen door het Privacyreglement BRP;
besluiten :
vast te stellen het volgende:
Privacyreglement basisregistratie personen Schouwen-Duiveland
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder (in alfabetische volgorde):
aangehaakte gegevens: gegevens die niet behoren tot de verplichte gegevensset van de BRP, maar die de gemeente per persoon bijhoudt voor eigen gebruik.
algemene gegevens: de gegevens als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, onder a, van de Wet BRP
authentiek gegeven: een gegeven als bedoeld in artikel 1.6 van de Wet BRP en artikel 2 van het Besluit BRP
autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de BRP-gegevens
beheerder: een daartoe door het college van burgemeester en wethouders aangewezen functionaris die is belast met het beheer van de BRP
besluit BRP: het Besluit Basisregistratie personen
binnengemeentelijke afnemer: een overheidsorgaan van de gemeente
BRP de basisregistratie personen van de gemeente
derde: een natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de BRP is opgenomen
reglement: het Privacyreglement BRP
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders
verordening: de Verordening basisregistratie personen
Wet BRP: De Wet basisregistratie personen
Artikel 2. Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van BRP-gegevens
-
1. Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot de BRP, dan wel de beschikbare gegevens in de BRP worden verstrekt, voor de goede vervulling van hun taak.
-
2. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de BRP dan wel de verstrekking uit de BRP voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens daaruit nodig hebben voor de goede vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 1.7 en 2.34 van de Wet BRP kunnen voldoen.
-
3. In bijlage 1 bij dit reglement worden de in het eerste en tweede lid bedoelde afnemers aangewezen.
Artikel 3. Beheer van BRP
Beheerder van de BRP is het hoofd van de afdeling Wonen, Werken en Leven.
Hoofdstuk 2. Bepalingen met betrekking tot de BRP
Artikel 4. Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 3.8 van de Wet BRP, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in bijlage 2 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers in de bijbehorende tabel aangegeven algemene en administratieve gegevens verstrekt.
Artikel 5. Rechtstreeks toegang tot de BRP
Rechtstreekse toegang tot de BRP hebben:
- 1.
de beheerder;
- 2.
de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn bij de cluster Burgerzaken van de afdeling Wonen, Werken en Leven;
- 3.
de in bijlage 3 bij dit reglement genoemde binnengemeentelijke afnemers, voor wat betreft de in deze bijlage genoemde gegevens, ten behoeve van de daarbij aangegeven doelen.
Artikel 6. Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
-
1. Aan de in bijlage 4 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers worden de in deze bijlage genoemde gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de daarbij aangegeven doelen.
-
2. Op schriftelijk verzoek kunnen aan andere overheidsorganen systema¬tisch of incidenteel gegevens verstrekt worden.
-
3. De beheerder beslist over honorering van een schriftelijk verzoek om verstrekking van een niet in bijlage 3 bij dit reglement genoemde selectie. In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijke vastgelegd:
- -
het doel waarvoor de gegevens uit de BRP nodig zijn;
- -
de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;
- -
een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.
- -
-
4. De op grond van lid 3 uitgevoerde selecties worden in een register opgenomen.
Artikel 7. Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van de bepalingen van artikel 3.9 Wet BRP kunnen aan de in bijlage 5 bij dit reglement vermelde derden de gegevens, zoals vermeld in artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP worden verstrekt.
-
2. Het verzoek dient schriftelijk en met redenen omkleed te worden ingediend.
-
3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.
Artikel 8. Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende of dringende gevallen gegevens worden verstrekt indien:
- a.
buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegd persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:
- b.
de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer.
Hoofdstuk 3. Aangehaakte gegevens
Artikel 9. Doel van de aangehaakte gegevens
De BRP heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:
- 1.
informatie te leveren aan de cluster burgerzaken van de afdeling Werken, Wonen en Leven ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze cluster moeten worden uitgevoerd;
- 2.
de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die overheidsorganen;
- 3.
een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;
- 4.
statistische informatie te leveren.
Artikel 10. Aangehaakte gegevens
-
1. Van ingeschrevenen kunnen in de BRP de in bijlage 6 bij dit reglement genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.
-
2. De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel te verminderen.
Artikel 11. Wijze van verkrijging
Aangehaakte gegevens in de BRP worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren Burgerzaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen, van overheidsorganen en derden.
Artikel 12. Verbanden, toegang en verstrekkingen
Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie dit reglement voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.
Artikel 13. Verwijdering van gegevens
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de BRP verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.
Artikel 14. Protocolplicht van aangehaakte gegevens
De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan overheidsorganen als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.
Artikel 15. Rechten van de burger
Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet BRP, van toepassing.
Hoofdstuk 4. Overige bepalingen
Artikel 16. Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het beveiligingshandboek *GBA 2013*.
Artikel 17. Terugmeldplicht
-
1. Een overheidsorgaan dat gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek en/of een niet-authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.
-
2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;
-
3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 van de Wet BRP en artikelen 27 en 28 van het Besluit BRP.
Artikel 18. Slotbepalingen
- 1.
Dit Privacyreglement treedt met terugwerkende kracht in werking op 6 januari 2014.
- 2.
Het Privacyreglement GBA 2013 van 3 september 2013 wordt, gelijktijdig met de inwerkingtreding van de Wet basisregistratie personen op 6 januari 2014, ingetrokken.
- 3.
Dit reglement ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de BRP.
Ondertekening
Bijlage 1 Overheidsorganen van de gemeente
Overheidsorgaan |
Werkzaamheden |
Wijze van gegevensverstrekking |
|||
|
|||||
|
|
Inzage Zie bijlage 2 voor gegevens Zie bijlage 2 voor gegevens |
Systematisch NAW-gegevens NAW-gegevens |
Verband Zie bijlage 4 Voor gegevens Zie bijlage 4 Voor gegevens |
Ad hoc Wordt geprotocolleerd Wordt geprotocolleerd |
Bedrijfsvoering 1 |
|||||
Bestuurssecretariaat |
Registratie gegevens raadsleden |
Ja |
|||
Communicatie |
Koninklijke onderscheidingen |
Ja |
|||
Huwelijksjubilea v.a. 50 jr/100+-jarigen |
1 x per maand |
Ja |
|||
Nieuwe inwoners >18 jaar |
1 x per jaar |
Ja |
|||
Personeel en Organisatie |
Pensioen raadsleden Wachtgeld gemeentepersoneel Personeelsadministratie |
Ja |
|||
Gemeentearchief |
Dispensatie niet openbare archiefstukken |
Ja |
|||
Juridische Zaken |
Secretariaat Commissie bezwaarschriften Schadeclaim Aansprakelijk stellen van derden |
|
|
|
Ja |
Bedrijfsvoering 2 |
|||||
Financiën |
Invordering debiteuren Deurwaarderstaken |
Profiel Fin Profiel Deurw |
|
|
Ja |
Informatie en automatisering |
Applicatiebeheer |
Profiel Applicatiebeheer |
|
|
Ja |
Documentaire Informatievoorziening |
Postregistratie |
|
|
Profiel COR |
Ja Ja |
|
|
|
|
|
|
Werken, Wonen, Leven |
|||||
Burgerzaken |
Beheer en bijhouding BRP Burgerlijke Stand Reisdocumenten Rijbewijzen Naturalisatie Uitvoering Kieswet CRIB Afgifte parkeervergunningen Gevonden voorwerpen Begraafplaatsenadministratie Digitaal loket Applicatiebeheer |
Profiel BRP Profiel Balie Profiel Bijzondere Wetten Profiel Superuser |
1x per twee weken bestand inwoners t.b.v. digitaal loket |
Profiel BPA
|
|
Samenleving |
Administratie dorps- en adviesraden |
Ja |
|||
Project "Boekstart" ter bevordering van taalontwikkeling |
1 x per kwartaal geadresseerde brieven aan ouders/verzorgers van geborenen |
Ja |
|||
Preventieve huisbezoeken |
3 x per jaar / indien gewenst opgaaf inwoners van 75 jaar en ouder |
Ja |
|||
Wet werk en bijstand |
Uitvoering Wet werk en bijstand |
Profiel SoZa |
1 x per maand opgaaf nieuwe inwoners met code verblijfstitel 26 of 27 |
Profiel GWS |
Ja |
Zorg |
Uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning Uitvoering wet bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen Bestrijding infectieziekten |
Profiel SoZa |
|
Profiel GWS |
Ja |
|
|
|
|
|
|
Ruimte & Milieu |
|||||
Vergunningverlening |
Omgevingsvergunning |
Profiel BMZ |
|
Profiel ADR |
Ja |
Ontwikkelingsbedrijf |
|
|
|
|
Ja |
Recreatie, Economie en Bijzondere Wetten |
Wet op de kansspelen Winkeltijdenwet Drank- en Horecawet Algemene plaatselijke verordening Afgifte (tijdelijke) gebruiksvergunning Woningontruiming |
Profiel Bijz. Wetten |
|
|
Ja |
Basisregistratie Adressen en Gebouwen |
Beheer en bijhouding BAG |
Profiel Belastingen |
|
|
Ja |
Openbare Werken |
|||||
Uitvoeringsbedrijf openbare ruimte |
Beheer en onderhoud openbare ruimte |
Ja |
|||
Inzamelen, verwerken e.d. van afvalstoffen Bestrijding plaagdieren |
Profiel RDSD |
||||
Handhaving |
Controle naleving wet- en regelgeving |
|
Maandelijks opgaaf op pandsoort de (intergemeentelijke) verhuizingen, immi-/ emigratie en overledenen |
|
Ja |
Bestuurscie. De Zuidhoek |
|||||
|
Personeelsadministratie |
|
|
|
Ja |
Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO) |
|||||
|
Administratieve uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning |
|
|
|
Ja |
Regionaal Bureau Leerplicht en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Oosterschelderegio (RBL/RMC Oosterschelderegio) ) |
|||||
|
Uitvoering Leerplichtwet en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO) Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio (SWVO) |
|
|
Profiel LBA |
Ja |
Samenwerkingsverband Belastingen Middelburg, Vlissingen en Schouwen-Duiveland |
|||||
|
Uitvoering van taken op het gebied van belastingwetgeving |
Profiel Belastingen |
1x p/week Verhuizingen Vestigingen Immigraties Overledenen |
Profiel BAS |
Ja |
Bijlage 2 Lijst van overheidsorganen van de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens gegevens worden verstrekt.
De hieronder genoemde gemeentelijke bestanden krijgen door middel van het datadistibutiesysteem (Key2Data) persoonsgegevens ten behoeve van het actueel houden van deze bestanden voor de uitvoering van de publiekrechtelijke taken.
Applicatie |
Afdeling |
Doel |
Gegevens (zie tabel bij deze bijlage) |
Key2Begraven |
Werken, Wonen, Leven Cluster Burgerzaken |
Beheer en bijhouding begraafplaatsenadministratie |
Profiel BPA |
GWS |
Werken, Wonen, Leven Clusters WWB en Zorg |
Uitvoering Wet werk en bijstand Uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning |
Profiel GWS |
MVV/ADR |
Ruimte & Milieu Cluster Vergunningverlening |
Omgevingsvergun-ning |
Profiel ADR |
Corsa |
Bedrijfsvoering 2 Documentaire Informatievoorziening |
Verzending en registratie post |
Profiel COR |
VGS |
Samenwerkingsverband Belastingen Middelburg, Vlissingen en Schouwen-Duiveland |
Uitvoering belastingwetgeving |
Profiel BAS |
LBA |
Regionaal Bureau Leerplicht en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Oosterschelde regio (RBL/RMC Oosterschelderegio) |
Uitvoering Leerplichtwet en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie |
Profiel LBA |
VGS |
Samenwerkingsverband Belastingen Middelburg, Vlissingen en Schouwen-Duiveland |
Uitvoering belastingwetgeving |
Profiel BAS |
Gegevenssets bijlage 2 Privacyreglement GBA 2013 |
||||||||
Rubriek |
Omschrijving |
ADR |
BPA |
COR |
GWS |
LBA |
VGS |
|
10110 |
A-nummer |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
10120 |
BSN |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
10210 |
Voornamen |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
10220 |
Titel/predikaat |
X |
X |
X |
X |
X |
||
10230 |
Voorvoegsels |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
10240 |
Geslachtsnaam |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
10310 |
Geboortedatum |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
10320 |
Geboorteplaats |
X |
X |
X |
X |
X |
||
10330 |
Geboorteland |
X |
X |
X |
X |
|||
10410 |
Geslachtsaanduiding |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
16110 |
Aanduiding naamgebruik |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
26210 |
Datum ingang afstamming |
X |
||||||
36210 |
Datum ingang afstamming |
X |
||||||
40511 |
Nationaliteit PL |
X |
X |
|||||
46510 |
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
X |
||||||
50610 |
Datum huwelijk |
X |
X |
X |
X |
|||
50620 |
Plaats huwelijk |
X |
||||||
50710 |
Datum huwelijksontbinding |
X |
X |
X |
X |
|||
50740 |
Reden huwelijksontbinding |
X |
X |
|||||
50741 |
Reden huwelijksontbinding (oms) |
X |
||||||
60810 |
Datum overlijden |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
60820 |
Plaats overlijden |
X |
X |
|||||
60830 |
Land overlijden |
X |
X |
|||||
76700 |
Groep Opschorting |
X |
||||||
76720 |
Reden opschorting |
X |
||||||
77010 |
Indicatie geheimhouding |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
80910 |
Gemeente inschrijving |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
80920 |
Datum inschrijving gemeente |
X |
X |
X |
||||
81110 |
Straatnaam |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
81120 |
Huisnummer |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
81130 |
Huisletter |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
81140 |
Huisnummer toevoeging |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
81150 |
Aanduiding bij huisnummer |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
81160 |
Postcode |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
81170 |
Woonplaatsnaam |
X |
X |
X |
X |
X |
||
81180 |
Identificatiecode verblijfplaats |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
81310 |
Land adres buitenland |
X |
X |
|||||
81320 |
Datum aanvang adres buitenland |
X |
X |
X |
||||
81330 |
Regel 1 adres buitenland |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
81340 |
Regel 2 adres buitenland |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
81350 |
Regel 3 adres buitenland |
X |
X |
X |
X |
X |
||
81410 |
Land vanwaar ingeschreven |
X |
X |
|||||
81420 |
Datum vestiging in Nederland |
X |
X |
|||||
103910 |
Aanduiding verblijfstitel |
X |
X |
|||||
103911 |
Aanduiding Verblijfstitel (oms) |
X |
||||||
103920 |
Vervaldatum verblijfstitel |
X |
X |
|||||
103930 |
Ingangsdatum verblijfstitel |
X |
||||||
113210 |
Indicatie gezag |
X |
X |
|||||
113310 |
Indicatie curatele |
X |
||||||
546510 |
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
X |
Bijlage 3 Lijst van overheidsorganen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de BRP
Overheidsorgaan |
Werkzaamheden |
Gegevensset (zie bijgevoegde tabel) |
|
|
|
Bedrijfsvoering 2 |
|
|
Financiën |
Invordering debiteuren Deurwaarderstaken |
Profiel Fin Profiel Deurw |
Informatie en Automatisering |
Applicatiebeheer |
Profiel Applicatiebeheer |
Werken, Wonen, Leven |
|
|
Burgerzaken |
Beheer en bijhouding BRP Burgerlijke Stand Reisdocumenten Rijbewijzen Naturalisaties Uitvoering Kieswet CRIB Parkeervergunningen Gevonden voorwerpen Begraafplaatsenadministratie Applicatiebeheer |
Profiel GBA,Profiel Balie en Profiel Superuser |
Werk, Inkomen en Zorg |
Uitvoering: Wet werk en bijstand Wet maatschappelijke ondersteuning Wet bijzondere opneming in Psychiatrische ziekenhuizen Bestrijding infectieziekten |
Profiel SOZA |
Ruimte & Milieu |
|
|
Vergunningverlening |
Omgevingsvergunning |
Profiel BMZ |
Recreatie, Economie en Bijzondere wetten |
Wet op de kansspelen Winkeltijden Drank- en Horecawet Algemene plaatselijke verordening Afgifte (tijdelijke) gebruiksvergunning Parkeervergunningen Woningontruiming |
Profiel Bijz. Wetten |
Basisregistratie Adressen en Gebouwen |
Beheer en bijhouding |
Profiel Belastingen |
Openbare Werken |
|
|
Uitvoeringsbedrijf openbare ruimte |
Inzamelen en verwerken e.d. van afvalstoffen Bestrijding plaagdieren |
Profiel RDSD |
Samenwerkingsverband Belastingen Middelburg, Vlissingen en Schouwen-Duiveland |
|
|
|
Uitvoering taken op het gebied van belastingwetgeving |
Profiel Belastingen |
De lijst van gegevens die de desbetreffende overheidsorganen mogen raadplegen (bijgevoegde tabel) is op aanvraag beschikbaar. Wegens de omvang kan deze lijst niet in de CVDR geplaatst worden.
Bijlage 4 Lijst overheidsorganen van de gemeente waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de BRP
Overheidsorgaan |
Werkzaamheden |
Gegevensset |
|
|
|
Bedrijfsvoering 1 |
|
|
Communicatie |
Representatieve taak |
1 x per maand selecties: 100+ jarigen; huwelijksjubilea en 1 x per jaar nieuwe inwoners > 18 jaar |
|
|
|
Werken, Wonen, Leven |
|
|
Burgerzaken Burgerzaken |
Actualisering digitaal loket |
1 x per twee weken: bestand inwoners |
Samenleving |
Project "Boekstart" ter bevordering taalontwikkeling |
1 x per kwartaal geadresseerde brieven aan ouders/verzorgers van geborenen |
|
Preventieve huisbezoeken |
3 x per jaar / indien gewenst opgaaf inwoners 75 jaar en ouder |
Wet werk en bijstand |
Inburgering nieuwkomers |
1 x per maand nieuwe inwoners met verblijfstitel 26 en 27 |
Openbare werken |
|
|
Handhaving Handhaving |
Controle naleving wet- en regelgeving |
1 x per week op pandsoort de betreffende (intergemeentelijke) verhuizingen, immi- en emigraties |
Samenwerkingsverband Belastingen Middelburg, Vlissingen en Schouwen-Duiveland |
Uitvoering van taken op het gebied van belastingwetgeving |
1 x per week mutatiegegevens: (intergemeentelijke) verhuizingen, immi-/ emigratie, en overledenen |
|
|
|
Bijlage 5 Lijst van vrije derden waaraan gegevens kunnen worden verstrekt
Toelichting:
Op grond van artikel 2 van de Verordening BRP kunnen aan een derde gegevens worden verstrekt als:
- 1.
die derde voorafgaande schriftelijke toestemming hiervoor heeft van de ingeschrevene of
- 2.
de gegevens worden gevraagd door een derde ten behoeve van het verrichten van werkzaamheden die een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente dienen.
Verder moet de derde een gerechtvaardigd belang hebben bij de verstrekking en mogen het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet belemmerend zijn voor de verstrekking.
De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over:
- 1.
de naam
- 2.
het geslacht
- 3.
de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot/geregistreerde partner
- 4.
het gebruik door de ingeschrevenen van de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot/geregistreerde partner
- 5.
het adres
- 6.
de bijhoudingsgemeente
- 7.
de geboortedatum en
- 8.
de datum van overlijden.
Aan de volgende instanties of personen kunnen gegevens worden verstrekt, tenzij betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
Instantie/persoon |
Gewichtig/maatschappelijk belang |
Bibliotheek (geen onderdeel van gemeente) |
Bevordering culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan van analfabetisme. |
Buitenlandse EU-overheidsorganen |
Het dienen van een gemeentelijk (Nederlands) maatschappelijk belang. Voorwaarde: schriftelijke toestemming betrokkene |
Buitenlandse niet-EU-overheidsorganen |
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet. Voorwaarde: schriftelijke toestemming betrokkene : schriftelijke toestemming betrokkene |
Buitenlandse rechtspersonen (bijvoorbeeld: instelling voor sociale zorg en zekerheid) |
Het dienen van een gemeentelijk (Nederlands) maatschappelijk belang Voorwaarde: schriftelijke toestemming betrokkene : schriftelijke toestemming betrokkene |
Overheidsorganen van Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribische deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) |
Voor het bijhouden van de bevolkingsadministraties of: Voorwaarde: schriftelijke toestemming betrokkene : schriftelijke toestemming betrokkene |
Crematoria, begraafplaatsen (geen onderdeel van gemeente) |
Bijhouding begraafplaatsadministratie en uitvoering Wet op de lijkbezorging |
Culturele organisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Bevorderen cultuur en behoud cultureel erfgoed |
Fondsverwervende organisaties met erkenning van het CBF |
Ondersteuning organisaties die goede doelen voor de inwoners nastreven |
Instellingen of organisaties ten behoeve van bijvoorbeeld: Maatschappelijke dienstverlening Algemene/geestelijke gezondheidszorg Kinderopvangwerk Jeugdwelzijnswerk Ouderenzorg Gehandicaptenzorg sociale werkvoorziening Sociaal-Juridische hulpverlening etc. |
Voor de uitvoering van de werkzaamheden van deze instellingen |
Kerken in de gemeente die geen gegevens via de SILA ontvangen |
Geestelijke en maatschappelijke zorg |
Schuldhulpverleningsinstanties) |
Schuldhulpverlening |
Inburgeringsbureau (geen onderdeel van gemeente) |
Bevorderen inburgering |
Migrantenorganisaties |
Migrantenhulp |
Ouderenorganisaties |
Ouderenondersteuning |
Patiëntenverenigingen |
Onderlinge hulp patiënten |
Pensioenfondsen |
Bijhouding administrie |
Rechtspersonen |
Met schriftelijke |
Reclassering/verslaafdenzorg |
Bevordering zorg- en hulpverlening |
Sportorganisaties en –verenigingen |
Bevordering van de gezondheid |
Thuiszorgorganisaties |
Bevordering van de zelfredzaamheid |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel Voorbeelden: Rode Kruis, Astmafonds, Hartstichting, KWF Kankerbestrijding, Nierstichting, Bloedbank, Lilianefonds |
Maatschappelijke of filantropische doelen |
Vrouwenorganisaties |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Woningbouwverenigingen/woningcorporaties |
Eerlijke verdeling sociale woonruimte en het voorkomen van onrechtmatige bewoning |
Ziekenhuizen |
Patiëntenzorg, verlenen medische zorg, innen rekeningen in verband met zorg |
Bijlage 6 Aangehaakte gegevens
- Voorletter(s) van de persoon, moeder, vader, partner en kinderen;
- Burgerlijke staat;
- Gezinsverhouding;
- Gezinssterkte;
- Adreshistorie die voor 01-10-1994 is ontstaan;
- Historische persoonslijsten, exclusief de verwijsgegevens, van personen die verhuisd zijn naar een andere gemeente;
- Historische persoonslijsten van personen die voor 01-10-1994 zijn overleden, vertrokken zijn naar een andere gemeente of naar het buitenland of waarvan de bijhouding is opgeschort op grond van een ministerieel besluit;
- Wijk/buurtcode;
- Stemdistrict;
- Interne aantekeningen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl