Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR356030
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR356030/1
Verordening op het presidium 2012
Geldend van 13-01-2014 t/m heden
Intitulé
Verordening op het presidium Sint Eustatius 2012De eilandsraad van het openbaar lichaam Sint Eustatius;
gelezen het voorstel van het presidium van 20 mei 2012;
gelezen het advies van de raadscommissie van 28 juni 2012;
gelet op artikel 5 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de eilandsraad van het openbaar lichaam Sint Eustatius 2012;
besluit:
vast te stellen de volgende
Verordening op het presidium Sint Eustatius 2012
Artikel 1 Begripsomschrijving
Voorzitter: de voorzitter van de eilandsraad is tevens voorzitter van het presidium.
Plaatsvervangend voorzitter: de plaatsvervangend voorzitter is voorzitter van de eilandsraads- commissie (Centrale Commissie)
Leden: de fractievoorzitters van de in de eilandsraad vertegenwoordigde politieke groeperingen zijn lid van het presidium.
Griffier: het presidium wordt bij zijn werkzaamheden en tijdens zijn vergadering bijgestaan door de eilandgriffier.
Presidium: een overlegplatform waarin de fractievoorzitters van de in de eilandsraad vertegenwoordigde politieke groeperingen en de griffier onder leiding van de voorzitter van de eilandsraad bijeenkomen.
Artikel 2 Samenstelling van het presidium
-
1. Het presidium bestaat uit de voorzitter van de raad (tevens voorzitter van het presidium) en de fractievoorzitters. De griffier of diens plaatsvervanger is bij elke vergadering van het presidium aanwezig. De vicevoorzitter van de raad is plaatsvervangend voorzitter van het presidium.
-
3. De voorzitter of het presidium kan voorstellen de gemeentesecretaris uit te nodigen voor de vergadering van het presidium.
-
4. Elke fractievoorzitter kan zich bij verhindering laten vervangen door een fractielid.
-
5. Elke fractievoorzitter heeft één stem in het presidium.
-
6. Voor het tot stand komen van een besluit bij stemming wordt de volstrekte meerderheid vereist van hen die een stem hebben uitgebracht.
-
7. In spoedeisende en/of bijzondere gevallen kunnen de voorzitter en de griffier of hun plaatsvervangers onderwerpen aan de agenda toevoegen.
Artikel 3 Taken en onderwerpen tot overleg
-
1. De eerste taak van het presidium is overleggen over de orde tijdens de eilandsraadsvergadering en het bespreken van organisatorische onderwerpen die de gang van zaken rondom de eilandsraad kunnen verbeteren.
-
2. De tweede taak van het presidium is alle in de eilandsraad vertegenwoordigde politieke groeperingen op hetzelfde tijdstip, van dezelfde (vertrouwelijke) informatie te voorzien en de agenda's voor de eilandsraadcommissie en eilandsraad in concept op te stellen.
-
3. Het presidium beraadslaagt niet en neemt geen besluiten over onderwerpen die op grond van de Wet openbare lichamen Bonaire‚ Sint Eustatius en Saba door de eilandsraad in de openbaarheid genomen of besproken moeten worden. Het presidium kan wel voorstellen aan de eilandsraad of de eilandsraadscommissies doen.
-
4. Het presidium wordt in ieder geval bijeengeroepen indien:
- a.
de voorzitter op verzoek van het bestuurscollege personeelsaangelegenheden wil bespreken die vergaande financiële consequenties voor het openbaar lichaam kunnen hebben;
- b.
het informatie betreft waarbij de belangen van derden kunnen worden geschaad;
- c.
het informatie betreft die de positie van het openbare lichaam bij gerechtelijke procedures ernstig kan verzwakken;
- d.
de informatie invloed heeft op de concurrentie- en of bedrijfsbelangen van door het openbare lichaam ingehuurde bedrijven.
- a.
-
5. Het presidium stelt de conceptagenda’s voor de eilandsraadscommissie- en eilandsraadsvergadering vast.
-
6. Het presidium stelt jaarlijks een jaarschema op voor eilandsraadscommissie- en eilandsraadsvergaderingen en andere activiteiten voor de eilandsraadscommissie en de eilandsraad en legt dit ter besluitvorming voor aan de eilandsraad.
-
7. Het presidium ziet toe op de nakoming van toezeggingen aan de eilandsraadscommissie en de eilandsraad.
-
8. Het presidium organiseert voor de eilandsraadscommissie en de eilandsraad hoorzittingen, werkbezoeken, excursies, workshops, cursussen en dergelijke, waartoe door de eilandsraads- commissie en de eilandsraad besloten is.
-
9. Het presidium raamt jaarlijks tijdig voor opname in de begroting de uitgaven ten behoeve van de eilandsraad.
-
10. Het presidium evalueert de vergaderingen van de eilandsraadscommissies en van de eilandsraad in technische zin.
-
11. Het presidium is bevoegd beslissingen te nemen ten aanzien van verder voorkomende huishoudelijke zaken van de eilandsraad waarbij geen sprake is van een grote politieke gevoeligheid.
Artikel 4 Bijeenroepen presidium
-
1. Het presidium komt in ieder geval een keer per vier weken samen, uitgezonderd de periode van het zomerreces.
-
2. Daarnaast komt het presidium samen indien de voorzitter of een der leden daartoe verzoekt.
-
3. Het verzoek tot het bijeenroepen van het presidium wordt door de leden met opgave van de te bespreken onderwerpen aan de griffier gedaan.
-
4. Het verzoek wordt dezelfde dag aan de overige leden kenbaar gemaakt, met daarbij de dag en het tijdstip van de vergadering en een opgave van de te bespreken onderwerpen.
-
5. In principe vindt de vergadering binnen zeven dagen nadat het verzoek is ingediend plaats.
-
6. In bijzondere en of spoedeisende gevallen kan de voorzitter in overleg met de griffier besluiten het presidium zo spoedig mogelijk bijeen te roepen dan wel via e-mail contact te overleggen en te besluiten.
Artikel 5 Besluitenlijst
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van het presidium definitief vastgesteld.
Artikel 6 Beslotenheid van vergaderingen
De vergaderingen van het presidium zijn niet openbaar.
Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze regeling kan worden aangehaald als "Verordening op het presidium 2012” en treedt de dag na bekendmaking inwerking.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl