Regeling vervallen per 29-07-2022

Verordening behandeling klachten 2012

Geldend van 06-04-2012 t/m 28-07-2022

Intitulé

Verordening behandeling klachten 2012

De raad van de gemeente Sint-Michielsgestel;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 31 januari 2012;

gelet op artikel 149 Gemeentewet en op de Algemene wet bestuursrecht; 

b e s l u i t :

de “Verordening behandeling klachten 2012" vast te stellen

Hoofdstuk 1. Begripsbepalingen

Artikel 1:1 (begripsbepalingen)

In deze verordening wordt ten aanzien van de behandeling van klachten verstaan onder:

  • a.

    wet: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    klacht: uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een medewerker van de gemeente zich in een bepaalde gelegenheid jegens een natuurlijk of rechtspersoon heeft gedragen;

  • c.

    klager: elke natuurlijke persoon of rechtspersoon, die een mondelinge of schriftelijke klacht als bedoeld in hoofdstuk 9 van de wet heeft ingediend;

  • d.

    bestuursorgaan:

    • 1.

      (een lid van) de gemeenteraad en de door en vanuit de raad samengestelde commissies;

    • 2.

      (een lid van) het college van burgemeester en wethouders;

    • 3.

      de burgemeester;

    • 4.

      de heffingsambtenaar;

  • e.

    medewerker: een ambtenaar of een daarmee op grond van diens werkzaamheid gelijk te stellen persoon (inclusief arbeidscontractant) in de uitvoering van zijn functie;

  • f.

    gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid handelen of nalaten te handelen jegens een natuurlijke of rechtspersoon door een bestuursorgaan;

  • g.

    klachtbehandelaar: degene die overeenkomstig afdeling 9.1.3 van de wet in samenhang met artikel 6 van deze verordening belast is met de behandeling van en advisering over klachten;

  • h.

    klachtencoördinator: de ambtenaar die door het college van burgemeester en wethouders is belast met de coördinatie van de behandeling van klachten, zijnde de secretaris Commissie rechtsbescherming.

Hoofdstuk 2. Behandeling mondelinge klachten

Artikel 2: Behandeling mondelinge klachten

  • 2:1 Klachten tegen gedragingen kunnen telefonisch of mondeling worden ingediend. Hierop wordt geprobeerd direct tot een oplossing te komen (informele bemiddeling). Mondelinge klachten worden in principe mondeling afgedaan.

  • 2:2 Een eventueel verzoek om hulp bij het op schrift stellen van de klacht wordt gehonoreerd, waarbij de klachtbrief ter ondertekening aan de klager wordt voorgelegd, ter bevestiging van de juiste notering van de klacht.

  • 2:3 De op schrift gestelde klacht, als bedoeld in het vorige lid, wordt behandeld als een schriftelijke ingediende klacht.

Hoofdstuk 3. Behandeling schriftelijke klachten

Artikel 3: Indiening

  • 3:1 Klachten in de zin van artikel 9:1 van de wet worden schriftelijk ingediend bij het orgaan, dat bestuurlijk verantwoordelijk is voor de gedraging waartegen de klacht zich richt.Indien de klager dat wenst, wordt hem door of vanwege de met de afwikkeling van de klacht belaste persoon medewerking verleend bij het op schrift stellen van de klacht conform het bepaalde in artikel 2:2.

  • 3:2 Voor het indienen van een schriftelijke klacht kan ook gebruik worden gemaakt van het bij deze Verordening vastgestelde formulier.

  • 3:3 Behalve de indieningsvereisten als bedoeld in artikel 9.4 lid 2 van de wet dient een schriftelijke klacht tevens te bevatten:

    • a.

      de datum waarop de beklaagde gedraging heeft plaatsgehad of de klacht is ontstaan;

    • b.

      de vermelding van het bestuursorgaan of de naam van de medewerker tegen wie de klacht is gericht;

    • c.

      de reden van de klacht.

Artikel 4: Registratie, coördinatie en termijnbewaking

  • 4:1 De klachtencoördinator is belast met de registratie, de coördinatie en de termijnbewaking met betrekking tot de afwikkeling van de klacht. Hij legt de klacht ter behandeling voor aan de klachtbehandelaar.

  • 4:2 Indien de klacht betrekking heeft op de klachtencoördinator, wordt door zijn waarnemer zorg gedragen voor de activiteiten als genoemd onder 4:1 en volgende.

Artikel 5: Ontvangstbevestiging.

  • 5:1 Namens het bestuursorgaan bevestigt de klachtencoördinator de ontvangst van een klacht binnen 5 werkdagen aan de klager.

  • 5.2 De ontvangstbevestiging bevat, behoudens de informatie als voorgeschreven in artikel 9:15, lid 1 van de wet, tevens informatie over het vervolg van de klachtbehandeling.

  • 5.3 De klachtencoördinator draagt zorg voor hetgeen is bepaald in artikel 9:9 van de wet en zendt degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft tevens een afschrift van de ontvangstbevestiging toe.

Artikel 6: De klachtbehandelaar en advisering over de klacht

  • 6:1 Een klacht wordt onderzocht en behandeld door:

    • a.

      het hoofd van de betreffende afdeling indien het een gedraging van een medewerker van zijn/haar afdeling betreft;

    • b.

      de gemeentesecretaris indien het een gedraging van een afdelingshoofd betreft;

    • c.

      de burgemeester indien het een gedraging van de gemeentesecretaris betreft;

    • d.

      de burgemeester indien het een gedraging van (een lid van) de gemeenteraad, een commissie of het college van burgemeester en wethouders betreft;

    • e.

      de loco-burgemeester indien het een gedraging van de burgemeester betreft.

  • 6:2 Indien de klachtbehandelaar, voorzover deze op grond van artikel 6:1, sub a als zodanig is aangewezen, bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft betrokken is geweest, wijst het college van burgemeester en wethouders een andere klachtenbehandelaar aan.

  • 6.3 De klachtbehandelaar is bevoegd over de klacht aan het bestuursorgaan te adviseren.

Artikel 7: Vereisten voor het in behandeling nemen van een klacht

  • 7:1 Behoudens artikel 9:8, lid 1 en lid 2 van de wet is het bestuursorgaan eveneens niet verplicht de klacht te behandelen indien niet is voldaan aan de indieningsvereisten als bedoeld in artikel 9:4, lid 2 van de wet en de klager de voor de behandeling vereiste gegevens niet binnen twee weken heeft verstrekt nadat hij op deze tekortkoming is gewezen.

  • 7:2 De klachtencoördinator bekijkt of de klacht aan het vereiste van artikel 7:1 voldoet.

  • 7:3 De kennisgeving als bedoeld in artikel 9:8 lid 3 van de wet, wordt verzorgd door de klachtencoördinator en dient een motivering te bevatten.

  • 7:4 Degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft ontvangt van de klachtencoördinator een afschrift van de kennisgeving als bedoeld onder artikel 7:3.

Artikel 8: Hoor en wederhoor

  • 8:1 Ter voorbereiding van het horen, als bedoeld in artikel 9:10, lid 1, in samenhang met artikel 9:15, lid 2 van de wet, verricht de klachtenbehandelaar de volgende activiteiten:

    • a.

      het toezenden van een uitnodiging aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft;

    • b.

      het samenstellen van een dossier;

    • c.

      het ter inzage leggen van het dossier, voorafgaand aan het horen;

    • d.

      het in de gelegenheid stellen van de klager en degenen op wiens gedraging de klacht betrekking heeft om aanvullende stukken in te dienen.

  • 8:2 Het horen heeft plaats in gezamenlijke aanwezigheid van de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, tenzij één van de partijen zich hiertegen verzet. De klachtencoördinator is desgevraagd bij het horen aanwezig.

  • 8:3 Zowel de klager als degene over wie geklaagd wordt, kunnen zich in het gesprek laten vergezellen of bijstaan door een gemachtigde.

  • 8:4 Zo nodig worden getuigen gehoord. Ambtenaren van de gemeente die als getuige worden opgeroepen, zijn verplicht hieraan gehoor te geven.

  • 8:5 Van het horen wordt een verslag gemaakt door de klachtenbehandelaar. Afschriften van de verslagen worden toegezonden aan de klager, degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, de vak-portefeuillehouder en aan eventuele getuigen en gemachtigden.

Artikel 9: Uitbrengen van het advies en beslissing bestuursorgaan

  • 9:1 Degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft en de klachtencoördinator ontvangen een afschrift van de kennisgeving als bedoeld in artikel 9:12, lid 1 van de wet.

  • 9:2 Een verdaging als bedoeld in artikel 9:1, lid 2 van de wet wordt verzorgd door de klachtencoördinator en dient een motivering te bevatten.

  • 9:3 De klachtbehandelaar legt zijn bevindingen vast in een rapportage. Hij vermeldt daarbij zijn conclusies en aanbevelingen.

  • 9:4 De bevindingenrapportage wordt door tussenkomst van de klachtcoördinator aangeboden aan het college. De klachtencoördinator adviseert daarbij over de wijze van afdoening van de klacht.

  • 9:5 Het vervallen van de verplichting van klachtbehandeling als bedoeld in artikel 9:5 van de wet, wordt schriftelijk door de klachtbehandelaar aan de klager en degenen op wiens gedraging de klacht betrekking heeft bevestigd.

Hoofdstuk 4. Externe klachtenbehandeling

Artikel 10. Externe klachtenbehandeling

  • 10:1 Indien de klager het niet eens is met de uitkomst van het onderzoek naar de klacht in eerste instantie, kan hij zijn klacht voorleggen aan de Nationale Ombudsman.

Hoofdstuk 5. Slotbepalingen

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 11:1 De burgemeester publiceert alle geregistreerde klachten jaarlijks anoniem in een jaarverslag.

  • 11:2 Intrekking oude regelingen:

    De “Verordening behandeling bezwaarschriften en klachten 2003” en de “Interne klachtenprocedure gemeente Sint-Michielsgestel” c.a. worden ingetrokken met ingang van de dag waarop deze verordening in werking treedt.

  • 11:3 Inwerkingtreding:           

    Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na publicatie.

  • 11:4 Citeertitel:

    Deze verordening kan worden aangehaald als: "Verordening behandeling klachten 2012".

Ondertekening

Aldus besloten door de gemeenteraad van de gemeente Sint-Michielsgestel
in zijn openbare vergadering van 8 maart 2012.
De raad voornoemd,
de griffier,
N.A. Hoogerbrug - van de Ven              
de voorzitter,
mr. J.C.M. Pommer