Regeling vervallen per 30-09-2015

Uitstallingenbeleid Gemeente Sittard-Geleen 2012

Geldend van 01-11-2012 t/m 29-09-2015

Intitulé

Uitstallingenbeleid Gemeente Sittard-Geleen 2012

1 Uitgangspunten volgens de basisnota

In de Basisnota Integraal Reclamebeleid, door de raad vastgesteld op 11 oktober 2007, is bepaald dat de kwaliteit van de openbare ruimte mede wordt beïnvloed door inrichtingselementen als uitstallingen. Ze kunnen het straatbeeld verlevendigen, maar ook de kwaliteit van de bebouwde omgeving negatief beïnvloeden.

In winkelgebieden, en met name in de kernwinkelcentra (binnensteden), geeft de grote diversiteit aan uitstallingen een zeer rommelig en verloederd beeld. Ook leiden uitstallingen tot overlast en verhinderen de doorgang voor voetgangers.

In gebieden buiten de binnenstad (overige gebieden) kunnen uitstallingen op de trottoirs tot verkeersonveilige situaties leiden.

Om de kwaliteit van de bebouwde omgeving en de openbare ruimte te verbeteren, en onveiligheid en overlast te voorkomen, dienen uitstallingen te worden teruggedrongen.

Op deze wijze worden winkelgebieden tevens aantrekkelijker gemaakt voor het winkelend publiek. Ook zal de verblijfsduur en de hoeveelheid bestedingen van consumenten toenemen.

Met name in de kernwinkelcentra (binnensteden) zal hierdoor een verbetering optreden.

Het uitstallingenbeleid is vastgesteld op 15 juni 2009 en in werking getreden op 3 september 2009. Het beleid is, mede naar aanleiding van een raadsmotie (22.04.09), 2 jaar na inwerkingtreding geëvalueerd. Dit heeft geresulteerd in het “Uitstallingenbeleid gemeente Sittard-Geleen 2012”.1

2 Doelstellingen uitstallingenbeleid

Het uitstallingenbeleid heeft tot doel:

  • -

    Het bevorderen van de ruimtelijke kwaliteit van de bebouwde omgeving en de openbare ruimte.

  • -

    Het voorkomen van overlast, het bevorderen van verkeersveiligheid, het creëren van een ongehinderde doorgang voor voetgangers.

  • -

    Het bevorderen van een goed stedelijk klimaat.

  • -

    De kernwinkelgebieden aantrekkelijk te maken voor het winkelend publiek en daarmee de verblijfsduur en bestedingen van consumenten te verhogen.

  • -

    Via een algemene regel in de APV (artikel 2:10) uitstallingen gebiedsgericht toestaan, mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden:

  • -

    kernwinkelgebieden,

  • -

    overige gebieden,

  • -

    gemeentebrede categorie bloemen, planten, groente, fruit.

  • -

    Uitzonderingssituaties tot een minimum beperken.

  • -

    Uitvoerbare en handhaafbare beleidsregels, inclusief overgangsmaatregelen.

3 Definitie uitstalling

Een uitstalling is een los element dat voor of in de directe omgeving van een pand in de openbare ruimte wordt geplaatst dan wel aanwezig is om al dan niet de aandacht te vestigen op een winkel of onderneming die in het pand gevestigd is.

Hieronder wordt verstaan (2 categorieën):

  • a.

    uitstallingen t.b.v. het tonen van producten zoals kleding- en schoenenrekken, vis- en broodkarren, rekken voor het uitstallen van fruit, kaarten, bloemen, uitzoekbakken etc.

  • b.

    reclame- en overige uitstallingen zoals (elektrische speeltoestellen), reclameborden, hobbelbeesten (bijv. bij een speelgoedwinkel), sandwichborden, lopers etc.

Een uitstalling is niet gelijk aan een standplaats (artikel 5:17 APV).

Van een standplaats is sprake indien de verkoopactiviteit terplekke, buiten in de openbare ruimte, plaatsvindt.

Bij een uitstalling zijn de te verkopen waren weliswaar uitgestald, maar vindt de feitelijke verkoopactiviteit in het pand plaats. Een uitstalling is voor ondernemers vooral bedoeld om de aandacht op het pand/de winkel te vestigen en de consument te bewegen tot het doen van aankopen in het pand.

4 Juridisch kader

Deze beleidsregel is geformuleerd op grond van artikel 2:10 APV Sittard-Geleen (“het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie

ervan”).

5 Gebieden en uitstalcriteria

5.1 Gebieden

Op basis van de doelstellingen en uitgangspunten van het uitstallingenbeleid wordt onderscheidt gemaakt naar kernwinkelgebieden (centra) en overige gebieden (buitenwijken).

1) Kernwinkelgebieden (centra)

In het kernwinkelgebied geldt een beperkend beleid voor uitstallingen. Het kernwinkelgebied is aangegeven en gemarkeerd op bijgevoegde tekeningen (zie bijlage 3).

In de kernwinkelgebieden zijn onderstaande waarden van evident belang:

Omgevingsniveau:

Qua gebruikswaarde worden grenzen gesteld en is duidelijk, hetgeen publiek en privaat terrein is.

Qua belevingswaarde kan de gebruiker in de openbare ruimte meer waarnemen dan alleen de gebouwde omgeving, hij/zij kan zich een integraal beeld vormen van de architectonische en monumentale uitstraling van de panden, de contouren van de stedelijke wanden en het verloop van de rooilijnen. In een historische binnenstad als die van Sittard betekent dit dat monumentale kwaliteiten beter zichtbaar worden en dat het zo kenmerkende slingerende stratenpatroon integraal door de bezoeker kan worden ervaren.

Qua toekomstwaarde betekent dit dat de openbare ruimte flexibel en multifunctioneel bruikbaar wordt: naast de verstilde leegte s’ morgens vroeg is er het ongehinderde gebruik door de bezoekers van de winkelstraten en onbelemmerde ruimte voor manifestaties, optochten e.d.

Op gebouwniveau:

Qua belevingswaarde voegt de bedrijfspresentatie zich naar de architectuur, reclame beperkt zich tot bedrijfspresentatie. Productpresentatie vindt in de etalage plaats en in de winkelruimte. Monumentale waarden worden weer waargenomen en de gebouwen krijgen maximale ruimte om bij te dragen aan de ambiance van het (historisch) stedenbouwkundig ensemble.

Qua gebruikswaarde omdat de architectuur en de bedrijfspresentatie elkaar kunnen aanvullen en geen van beide de overhand neemt en de bedrijfspresentatie ‘in’ het bedrijf plaats vindt en de etalageruimte weer het voorportaal wordt van de winkelruimte.

Ook vanuit optiek openbare orde en (verkeers)veiligheid, mede in relatie tot de aanwezige bezoekersstroom, worden in het kernwinkelgebied beperkte uitstallingen toegestaan.

2) Overige gebieden (buitenwijken)

Hetgeen niet is gemarkeerd op bijgevoegde tekeningen (bijlage 3) als kernwinkelgebied, wordt gerangschikt onder het begrip “overige gebieden”.

In de overige gebieden zijn uitstallingen onder voorwaarden mogelijk. Richtlijnen die de commissies welstand- en monumenten (opvolger: Adviescommissie ruimtelijke kwaliteit) daarbij meegeven zijn om de maximale uitsteekmaat van de uitstalling tot 1 meter voor de voorgevel van de winkel, en de breedte van de uitstalruimte tot de breedte van het winkelfront te beperken. Daarnaast wordt gewezen op een vrije doorgang van de straat van minimaal 3,5 meter.

5.2 Gebiedsgewijze uitstalcriteria

Criteria in het kernwinkelgebied

(algemene regel in artikel 2:10 lid 2 onder j van de APV)

Het is alleen toegestaan uit te stallen in het kernwinkelgebied indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

1

maximaal 1 uitstalling per pand

2

geplaatst direct tegen de gevel

3

geplaatst voor het eigen (winkel)pand

4

maximaal 1.00 meter diep, gemeten vanaf de voorgevel

5

maximaal 2.00 meter breed, waarvan maximaal 1.00 meter gebruikt mag worden voor uitstallingen als bedoeld in categorie b van § 3 “definitie uitstallingen” (reclame en overige uitstallingen)

6

maximaal 1.50 meter hoog

7

behoudens in het voetgangersgebied* dient voor voetgangers en minder validen te allen tijde een vrije doorgang van minimaal 1.20 meter gewaarborgd te worden op het trottoir;

8

in het straatprofiel te allen tijde een vrije doorgang is gewaarborgd van minimaal 3,5 meter

9

geen verkoopactiviteiten buiten plaatsvinden

10

geen (nood)uitgangen belemmerd worden

11

uitstallingen in portieken (eigen terrein) zijn toegestaan, mits een veilige doorgang van in-/uitgangen en nooduitgangen is geborgd

12

tijdens de St.Joepmarkt mogen op de St.Joepmarktroute (ambulante standhouders van buiten de gemeente) geen uitstallingen op gemeentegrond worden geplaatst; deze zijn uitsluitend toegestaan op eigen terrein

Criteria overige gebieden

(algemene regel in artikel 2: 10 lid 2 onder k van de APV)

Het is alleen toegestaan uit te stallen in de overige gebieden indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

1

geplaatst worden direct tegen de gevel

2

geplaatst voor het eigen (winkel)pand (hoekpanden langs twee gevels toegestaan)

3

voor voetgangers en minder validen te allen tijde een vrije doorgang van minimaal 1.20 meter gewaarborgd wordt op het trottoir

4

in het straatprofiel te allen tijde een vrije doorgang is gewaarborgd van minimaal 3,5 meter

5

geen verkoopactiviteiten buiten plaatsvinden

6

geen (nood)uitgangen belemmerd worden

7

uitstallingen in portieken (eigen terrein) zijn toegestaan, mits een veilige doorgang van in-/uitgangen en nooduitgangen is geborgd

5.3 Gemeentebrede criteria bloemen/planten/groente/fruit

Er zijn uitstallingen die gelet op hun karakter op een andere wijze een bijdrage leveren aan de (beeld)kwaliteit in de openbare ruimte.

Bloemen en planten, uitgestald als waar en in plantenbakken, fleuren het straatbeeld op en kleden de openbare ruimte met haar gebouwen op een natuurlijke en neutrale wijze aan. Ook groente en fruit horen bij deze categorie producten. Voor deze producten gelden de volgende voorwaarden.

Criteria categorie bloemen, planten(bakken), fruit, groente

(algemene regel in art. 2:10 lid 2 onder i van de APV)

Het is alleen toegestaan bloemen, planten, fruit, groente uit te stallen indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

1

geplaatst worden direct tegen de gevel

2

geplaatst worden voor het eigen (winkel)pand (hoekpanden langs twee gevels toestaan)

3

maximaal 1.50 meter diep uitgestald wordt gemeten vanaf de gevel

4

maximaal 1.50 meter hoog uitgestald wordt

5

behoudens in het voetgangersgebied* in het kernwinkelgebied, dient voor voetgangers en minder validen te allen tijde een vrije doorgang van minimaal 1.20 meter gewaarborgd wordt op het trottoir

6

in het straatprofiel te allen tijde een vrije doorgang is gewaarborgd van minimaal 3,5 meter

7

geen verkoopactiviteiten buiten plaatsvinden

8

geen (nood)uitgangen belemmerd worden

9

uitstallingen in portieken (eigen terrein) zijn toegestaan, mits een veilige doorgang van in-/uitgangen en nooduitgangen is geborgd

10

het college kan aan winkels die direct grenzen aan de locatie van de weekmarkt ontheffing verlenen om op de dag van de reguliere weekmarkt een uitstalling van een nader te bepalen diepte te plaatsen, die ruimer is dan bedoeld in punt 3

6 Aanpassing artikel 2:10 APV

Om het uitstallingenbeleid te kunnen uitvoeren wordt artikel 2:10 APV als volgt geredigeerd (15e wijziging):

Artikel 2:10 APV Het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie ervan

(vet en cursief gedrukt)

  • 1.

    Het is verboden zonder vergunning van het college de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.

    • a.

      Onder uitstalling wordt in dit artikel verstaan: een los element dat voor of in de directe omgeving van een pand in de openbare ruimte wordt geplaatst dan wel aanwezig is om al dan niet de aandacht te vestigen op een winkel of onderneming die in het pand gevestigd is, verdeeld in 2 categorieën:

      • 1.

        uitstallingen t.b.v. het tonen van producten zoals kleding- en schoenenrekken, vis- en broodkarren, rekken voor het uitstallen van fruit, kaarten, bloemen, uitzoekbakken etc.

      • 2.

        reclame- en overige uitstallingen zoals (elektrische speeltoestellen), reclameborden, hobbelbeesten (bijv. bij een speelgoedwinkel), sandwichborden, lopers etc.

  • 2.

    Het verbod geldt niet voor:

    • a.

      vlaggen, wimpels of vlaggenstokken, indien deze geen gevaar of hinder kunnen opleveren voor personen of goederen en niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt;

    • b.

      zonneschermen, mits deze zijn aangebracht boven het voor voetgangers bestemde gedeelte van de weg en mits:

      • -

        geen onderdeel zich minder dan (2,5) meter boven dat gedeelte bevindt; en

      • -

        geen onderdeel van het scherm, in welke stand dat ook staat, zich op minder dan (0,5) meter van het voor het rijverkeer bestemde gedeelte van de weg bevindt;

      • -

        geen onderdeel verder dan (1,5) meter buiten de opgaande gevel reikt mits de inrichting van de weg dat toelaat;

    • c.

      de voorwerpen of stoffen, die noodzakelijkerwijze kortstondig op de weg gebracht worden in verband met laden of lossen ervan en mits degene die de werkzaamheden verricht of doet verrichten ervoor zorgt, dat onmiddellijk na het beëindigen daarvan, in elk geval voor zonsondergang, de voorwerpen of stoffen van de weg verwijderd zijn en de weg daarvan gereinigd is;

    • d.

      voertuigen;

    • e.

      voorwerpen of stoffen waarop gedachten of gevoelens worden geopenbaard;

    • f.

      evenementen als bedoeld in artikel 2:24;

    • g.

      terrassen als bedoeld in artikel 2:28, vijfde lid;

    • h.

      standplaatsen als bedoeld in artikel 5:17.

    • i.

      het uitstallen van bloemen, planten(bakken), groente, fruit, conform het uitstallingenbeleid gemeente Sittard-Geleen 2012, onder de voorwaarden dat deze (gemeentebreed):

      • -

        geplaatst worden direct tegen de gevel,

      • -

        geplaatst worden voor het eigen (winkel)pand (hoekpanden langs twee gevels toestaan),

      • -

        maximaal 1.50 meter diep uitgestald worden gemeten vanaf de gevel, met dien verstande dat het college aan winkels die direct grenzen aan de locatie van de weekmarkt ontheffing kan verlenen om op de dag van de reguliere weekmarkt een uitstalling van een nader te bepalen diepte te plaatsen, die ruimer is dan deze dieptemaat,

      • -

        maximaal 1.50 meter hoog uitgestald worden,

      • -

        behoudens in het voetgangersgebied in het kernwinkelgebied voor voetgangers en minder validen te allen tijde een vrije doorgang van minimaal 1.20 meter gewaarborgd wordt op het trottoir,

      • -

        in het straatprofiel te allen tijde een vrije doorgang is gewaarborgd van minimaal 3,5 meter,

      • -

        geen verkoopactiviteiten buiten plaatsvinden,

      • -

        geen (nood)uitgangen belemmeren,

      • -

        uitstallingen in portieken zijn toegestaan, mits een veilige doorgang van in-/uitgangen en nooduitgangen geborgd is,

    • j.

      het uitstallen van voorwerpen, conform het uitstallingenbeleid gemeente Sittard-Geleen 2012, die zich bevinden in het kernwinkelgebied onder de voorwaarden dat deze:

      • -

        maximaal 1 uitstalling per pand bedragen,

      • -

        geplaatst worden direct tegen de gevel,

      • -

        geplaatst worden voor het eigen (winkel)pand,

      • -

        maximaal 1.00 meter diep, gemeten vanaf de voorgevel, uitgestald wordt,

      • -

        maximaal 2.00 meter breed, waarvan maximaal 1 meter gebruikt mag worden voor uitstallingen als bedoeld in categorie 2 ingevolge lid 1 onder a,

      • -

        maximaal 1.50 meter hoog, uitgestald wordt,

      • -

        behoudens in het voetgangersgebied, voor voetgangers en minder validen te allen tijde een vrije doorgang van -minimaal 1.20 meter gewaarborgd wordt op het trottoir,

      • -

        in het straatprofiel te allen tijde een vrije doorgang is gewaarborgd van minimaal 3,5 meter,

      • -

        geen verkoopactiviteiten buiten plaatsvinden,

      • -

        geen (nood)uitgangen belemmeren,

      • -

        uitstallingen in portieken zijn toegestaan, mits een veilige doorgang van in-/uitgangen en nooduitgangen geborgd is,

      • -

        tijdens de St. Joepmarkt mogen op de St. Joepmarktroute (ambulante standhouders van buiten de gemeente) geen uitstallingen op gemeentegrond worden geplaatst; deze zijn uitsluitend toegestaan op eigen terrein.

    • k.

      het uitstallen van voorwerpen, conform het uitstallingenbeleid gemeente Sittard-Geleen 2012, die zich bevinden buiten het kernwinkelgebied onder de voorwaarden dat deze:

      • -

        geplaatst worden tegen de gevel,   

      • -

        geplaatst worden voor het eigen pand (hoekpanden langs twee gevels toestaan),

      • -

        voor voetgangers en minder validen te allen tijde een vrije doorgang van minimaal 1.20 meter gewaarborgd wordt op het trottoir

      • -

        in het straatprofiel te allen tijde een vrije doorgang is gewaarborgd van minimaal 3,5 meter

      • -

        geen verkoopactiviteiten buiten plaatsvinden,

      • -

        geen (nood)uitgangen belemmeren,

      • -

        uitstallingen in portieken zijn toegestaan, mits een veilige doorgang van in-/uitgangen en nooduitgangen geborgd is,

  • 3.

    Het is verboden op, aan, over of boven de weg een voorwerp of stof waarop gedachten of gevoelens worden geopenbaard te plaatsen, aan te brengen of te hebben, indien:

    • a.

      deze door zijn omvang of vormgeving, constructie of plaats van bevestiging schade toebrengt aan de weg;

    • b.

      gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik van de weg, of;

    • c.

      een belemmering vormt voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg.

  • 4.

    Voor de toepassing van het tweede lid, onder c, wordt onder weg verstaan hetgeen artikel 1 van de Wegenverkeerswet 1994 daaronder verstaat.

  • 5.

    Een vergunning bedoeld in het eerste lid kan worden geweigerd:

    • a.

      indien het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

    • b.

      indien het beoogde gebruik hetzij op zich zelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand;

    • c

      in het belang van de voorkoming of beperking van overlast voor gebruikers van de in de nabijheid gelegen onroerende zaak.

  • 6.
    • a.

      Het verbod in het eerste lid geldt niet voorzover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door de Wet beheer rijkswaterstaatswerken of het Provinciaal wegenreglement;

    • b.

      De weigeringgrond van het vijfde lid, onder a, geldt niet voorzover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 5 van de Wegenverkeerswet;

    • c.

      De weigeringgrond van het vijfde lid, onder b, geldt niet voor bouwwerken;

    • d.

      De weigeringgrond van het vijfde lid, onder c, geldt niet voorzover in het geregelde onderwerp wordt voorzien door de Wet milieubeheer.

7 Inwerkingtreding

  • 1.

    Onderhavige beleidsregel wordt op de gebruikelijke wijze gepubliceerd en treedt in werking op de datum zoals genoemd in de publicatie. De APV zal dienovereenkomstig worden gewijzigd en gepubliceerd. De ondernemers ontvangen tevens een folder over het gewijzigde beleid.

  • 2.

    Rechtsgeldige vergunningen op basis van oud beleid worden per 3 september 2012. ingetrokken. Vanaf dat moment gelden de algemene regels zoals gesteld in artikel 2:10 APV.

    Indien tot die datum in strijd met de rechtsgeldige vergunning wordt uitgestald, zal handhavend worden opgetreden (zie protocol).

  • 3.

    Vergunningaanvragen worden niet in behandeling genomen. Aanvragers om een vergunning wordt medegedeeld (geen besluit in de zin van de Awb) dat er geen vergunningenstelsel is voor uitstallingen en dat algemene regels gelden ingevolge artikel 2:10 APV.

8 Toezicht en Handhaving

In geval van overtredingen is het bestuur in de regel gehouden om tot handhaving over te gaan (beginselplicht tot handhaving).

De handhaafbaarheid van regels is een kritische succesfactor voor een succesvolle handhaving. Regels dienen daarom uitvoerbaar en handhaafbaar te zijn. Handhaving heeft een nalevingsdoel. Het doel van handhaving is erop gericht dat de regels met betrekking tot uitstallingen daadwerkelijk worden nageleefd. Consequent toezicht en controles maakt dit inzichtelijk.

Het uitstallingenbeleid kan alleen met adequate handhaving tot het gewenste resultaat leiden. De handhaving van uitstallingen wordt vindt plaats conform het Jaaractieprogramma Handhaving 2012 e.v. Diverse controles zullen worden uitgevoerd.

8.1 Uitgangspunten voor handhaving uitstallingen

  • 1.

    Toepassing op het gehele grondgebied van de gemeente.

  • 2.

    De beginselplicht om handhavend op te treden vindt plaats bij overtreding van wet- en regelgeving.

  • 3.

    Het toepassen van een strafrechtelijke maatregel vindt plaats in de vorm van een proces-verbaal door Stadstoezicht Westelijke Mijnstreek en/of politie.

  • 4.

    Bij onvoldoende naleving follow-up door het toepassen van een bestuursrechtelijke maatregel in de vorm van het opleggen van een dwangsom met als richtbedrag € 200 per overtreding met een maximum van € 600 door Team Handhaving. Dit is afgestemd op de ernst van de overtreding en heeft tot doel de overtreding ongedaan te maken. Indien een dwangsomtraject opnieuw wordt gestart kan een hoger bedrag worden opgelegd, dan wel bestuursdwang worden toegepast.

  • 5.

    Het hanteren van korte termijnen, teneinde snelle resultaten te bewerkstelligen. In deze beleidsregel zijn de bestaande instrumenten en de te volgen procedures uiteen gezet, teneinde de handhaving op een effectieve wijze te kunnen aanpakken. Het stappenplan en het handhavingprotocol dienen als (interne) werkinstructie voor de betrokken partners, waarbij aangegeven wordt welke partner stappen neemt en welke stappen er genomen worden.

8.2 Stappenplan en handhavingprotocol uitstallingen

Het strafrecht bevat een waardevolle aanvulling op het bestuursrechtelijk instrumentarium. De ervaring leert dat een gecombineerde aanpak een meerwaarde heeft. Toepassing van een primair strafrechtelijke aanpak biedt uitkomst bij de handhaving van overtredingen van geringere omvang (APV). Om een zo groot mogelijk effect te bewerkstelligen wordt gekozen voor primair een strafrechtelijke maatregel (lik-op-stuk), opgevolgd door een bestuursrechtelijke maatregel.

Bij niet naleving van de regelgeving zullen de volgende handhavingstappen worden ondernomen:

  • 1.

    waarschuwing (overtreder wordt in de gelegenheid gesteld de overtreding binnen een gestelde termijn ongedaan te maken);

  • 2.

    onvoldoende naleving: strafrechtelijke maatregel: procesverbaal;

  • 3.

    onvoldoende naleving: bestuursrechtelijke maatregel in de vorm van een dwangsom;

  • 4.

    onvoldoende naleving: opnieuw dwangsom of toepassing bestuursdwang.

Deze stappen zijn uitgewerkt in het Handhavingprotocol (zie bijlage 2). Hierin worden de operationele taken beschreven voor de uitvoering van de handhavingstaak.

9 Evaluatie

Het Uitstallingenbeleid 2012 zal 2 jaar na inwerkingtreding geëvalueerd worden teneinde vast te stellen of door het beperkt uitstallen in voldoen mate worden voldaan aan de doelstellingen van het beleid.

BIJLAGE 1 Overzichtslijst rechtsgeldige uitstalvergunningen

Stadsdeel Sittard

Adres

Ondernemer

datum besluit

Evt. einddatum

Bestaande onderneming (KvK)

1. Rosmolenstraat 20

Content Uitzendbureau

13-08-1998

n.v.t.

nee

2. Misboekstraat 10

Van Leest B.V.

23-03-1990

n.v.t.

nee

3. Markt 32

V.O.F. Jaspers-America

15-02-1991

n.v.t.

nee

4. Markt 1

Vroom Dreesman

28-06-1988

n.v.t.

nee

5. Limbrichterstraat 11

Hoyng Nederland B.V.

17-08-1990

n.v.t.

ja

6. Brandstraat 8

Schoenenreus

13-07-1990

n.v.t.

ja

7. Rijksweg-Zuid 1

Fair Play Centers BV

01-02-1996

n.v.t.

ja

8. Tempelplein 11

Bloemsierkunst Den tempel

05-02-1997

n.v.t.

ja

9. Walstraat 12

Cartoef Mode

23-03-1990

n.v.t.

ja

10. Limbrichterstraat 31

Lampenier

22-08-1990

n.v.t.

ja

11. Voorstad 4-6

Intertoys

08-04-1992

n.v.t.

ja

Aantal geldige vergunningen stadsdeel Sittard:

7

Stadsdeel Geleen

Adres

Ondernemer

datum besluit

Evt. einddatum

Bestaande onderneming (KvK)

1. Anjelierstraat 13

J.Schreurs

16-09-1980

n.v.t.

ja

2. Zuidhof 32

A.M. Last-Kleintjens

28-08-1984

n.v.t.

nee

3. Salmstraat 72

M. S. Mode

26-03-1985

n.v.t.

ja

4. Salmstraat 94

W.Capel

08-06-1982

n.v.t.

nee

5. Salmstraat 50

Durlinger B.V.

22-07-1980

n.v.t.

nee

6. Salmstraat 15

Joop Roukens

22-07-1980

n.v.t.

ja

7. Salmstraat 2a

Th. Vandalon

22-07-1980

n.v.t.

nee

8. Rijksweg zuid 2

Albert Heijn

22-07-1980

n.v.t.

ja

9. Markt 113

Chaussures Mondiales

15-05-1985

n.v.t.

ja

10. Markthal 113A

De Markthal

n.v.t

ja

10. Raadhuisstraat 12b

A.Lucassen-Snijders

22-07-1980

n.v.t.

nee

11. Raadhuisstraat 4

Intertoys Haagh

07-11-1978

n.v.t.

ja

Aantal geldige vergunningen stadsdeel Geleen:

7

Totaal aantal rechtsgeldige vergunningen

14

BIJLAGE 2 Handhavingsprotocol Uitstallingen

  • 1

    Constatering overtreding (uitstalling) door de toezichthouder en/of BOA Stadstoezicht en/of politie (na verstrijken overgangstermijn, klacht, reguliere controle, verzoek om handhaving)

    • -

      Toezichthouder/BOA Stadstoezicht legt overtreding vast in rapportage + foto (zie checklist) en geeft waarschuwing

    • -

      Brief met sommatie tot beëindiging overtreding binnen 24 uur (waarschuwing) direct uitreiken (brief 1)

  • 2

    Na verstrijken termijn (binnen 24 uur) hercontrole uitvoeren

  • 3

    Indien strijdigheid niet verholpen

    -procesverbaal uitschrijven door BOA Stadstoezicht/politie

  • 4

    Hercontrole uitvoeren (binnen 24 uur)

  • 5

    Indien strijdigheid niet verholpen

    • -

      rapportage + foto maken door BOA Stadstoezicht/politie

    • -

      terugrapporteren aan juridisch medewerker afdeling Handhaving ter voorbereiding dwangsombeschikking

  • 6

    Vooraankondiging dwangsombeschikking college van B&W verzenden door jurist afdeling Handhaving (vooraankondiging brief 2)

    Overtreder kan binnen 1 week zijn zienswijze kenbaar maken bij het college

  • 7

    Juridisch medewerker wacht zienswijzentermijn af en neemt deze in afweging aanschrijving mee

  • 8

    Na afloop van de begunstigingstermijn vindt hercontrole op verwijdering plaats door toezichthouder/BOA/politie.

    Indien geen verwijdering heeft plaatsgevonden, dan wel de situatie niet is aangepast conform de vergunningvoorschriften stelt de toezichthouder/BOA/politie de juridisch medewerker van de afdeling Handhaving in kennis en geeft de juridisch medewerker uitvoering aan het dwangsombesluit en adviseert gelijktijdig over nieuw te nemen bestuursrechtelijke maatregel (brief 3).

    De begunstigingstermijn ter voorkoming van het opleggen van de dwangsom wordt vastgesteld op 24 uur na verzenddatum van het definitieve besluit. In het besluit wordt tevens de standaard bezwarenclausule opgenomen.

  • 9

    De juridisch medewerker stuurt brief (brief 4) aan overtreder met melding dat niet is voldaan aan de sommatie en dat dwangsom is verbeurd

  • 10

    Betalingsverzoek verzenden door de juridisch medewerker

  • 11

    Schriftelijke aanmaning indien geen betaling heeft plaatsgevonden binnen de gestelde termijn door de Financiële administratie

  • 12

    Indien nog niet is betaald, inschakelen deurwaarder via een dwangbevel betaling af te dwingen door de Financiële administratie

De teamleider Handhaving is gemandateerd om te besluiten tot het opleggen van een last onder dwangsom namens Burgemeester en Wethouders (mandaatregeling).

BIJLAGE 3 Overzichten kernwinkelgebieden Sittard-Centrum en Geleen-Centrum

afbeelding binnen de regeling

Kernwinkelgebied Sittard-Centrum

Behorende bij kaart Welstandscluster Sittard-Centrum 01

Straat (beide zijden)

1

Agnetenwal

2

Begijnenhofstraat

3

Begijnenhofwal

4

Bergstraat

5

Brandstraat

6

De Wieër

7

Deken Tijssenstraat

8

Dobbelsteynporte

9

Dominicanenwal

10

Engelenhof

11

Engelenkampstraat

12

Fort Sanderbout

13

Gats

14

Gruizenstraat

15

Haspelsestraat

16

Heinseweg

17

Helstraat

18

Kapittelstraat

19

Kerkepad

20

Kerkplein

21

Kerkstraatje

22

Kloosterplein

23

Leyenbroekerweg: van Engelenkampstraat tot P Kennedysingel

24

Limbrichterstraat

25

Linde

26

Lindenhof

27

Markt

28

Misboekstraat

29

Molenbeekstraat

30

Nieuwstraat

31

Odasingel

32

Oude Broeksittarderweg

33

Oude Markt

34

Oude Rosmolenstraat

35

Overhovenerstraat

36

Paardestraat

37

Paradijsstraat

38

Parallelweg: van Stationsplein tot Elisabeth van Barstraat

39

Parklaan

40

Plakstraat

41

President Kennedysingel

42

Pullestraat

43

Putstraat

44

Rectorijgetske

45

Rijksweg Noord: van Rijksweg Zuid tot Elisabeth van Barstraat

46

Rijksweg Zuid: van Wilhelminastraat tot Rijksweg Noord

47

Rosmolenstraat

48

Sjiefbaan

49

Sjteegske

50

Stationsdwarsstraat

51

Stationsplein

52

Stationsstraat

53

Steenweg

54

Tempelplein

55

Voorstad

56

Walramstraat

57

Walstraat

58

Wilhelminastraat

afbeelding binnen de regeling

Kernwinkelgebied Geleen-Centrum

Behorende bij kaart Welstandscluster 06 Geleen-Centrum

Straat (beide zijden)

1

Agnes Printhagenstraat

2

Annapad

3

Annastraat

4

Ansemburgstraat

5

Bernhardstraat

6

Elisabethstraat

7

Graaf Huynlaan

8

Gravenstraat

9

Groenstraat: van H. Hermanslaan tot Rijksweg Centrum

10

Gravenhof

11

Henri Hermanslaan: van Mauritslaan tot Groenstraat

12

Koningsplein

13

Markt

14

Marktpad

15

Martin Luther Kingplein

16

Mauritslaan

17

Oude Maastrichterweg

18

Passage

19

Raadhuisstraat

20

Rijksweg Centrum

21

Rijksweg Noord: van Rijksweg Centrum tot Dr Poelslaan

22

Rijksweg Zuid: van Rijksweg Centrum tot Pr. De Lignestraat

23

Salmstraat

BIJLAGE 4 Overzicht Voetgangersgebied Geleen Centrum en Sittard Centrum

Centrum SittardGeleen.pdf


Noot
1

De raad heeft het beleidskader Uitstallingenbeleid 2012 inclusief APV-artikel en 2 amendementen vastgesteld d.d. 28.06.12. Deze zijn verwerkt in dit uitvoeringsbeleid “Uitstallingenbeleid gemeente Sittard-Geleen 2012”.

Noot
*

Het voetgangersgebied is aangegeven op de kaarten in bijlage 4.

Noot
*

Het voetgangersgebied is aangegeven op de kaarten in bijlage 4.