Besluit van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Stroomopwaarts MVS houdende regels omtrent het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het algemeen bestuur

Geldend van 24-07-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Stroomopwaarts MVS houdende regels omtrent het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het algemeen bestuur

Het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Stroomopwaarts MVS,

Gelet op;

hoofdstuk III van de Gemeenschappelijke regeling Stroomopwaarts MVS en artikel 22 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;

Besluit

vast te stellen:

het navolgende “Reglement van orde van het algemeen bestuur van Stroomopwaarts MVS 2019

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Wet gemeenschappelijke regelingen;

  • b.

    regeling: de gemeenschappelijke regeling Stroomopwaarts MVS;

  • c.

    secretaris: de secretaris van het openbaar lichaam;

  • d.

    directeur: de directeur van het openbaar lichaam Stroomopwaarts MVS.

Artikel 2 De voorzitter

  • 1. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van het reglement van orde;

    • d.

      hetgeen de wet, de regeling of dit reglement hem verder opdraagt.

  • 2. Het voorzitterschap rouleert jaarlijks tussen de deelnemende gemeenten.

  • 3. Bij de roulatie van het voorzitterschap wordt de lettervolgorde VMS aangehouden.

Artikel 3 De secretaris

  • 1. De directeur is de secretaris van het algemeen bestuur.

  • 2. De beleidscoördinator van Stroomopwaarts is plaatsvervangend secretaris.

  • 3. Bij verhindering of afwezigheid geeft ieder van hen daarvan kennis aan de voorzitter.

  • 4. De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het algemeen bestuur.

  • 5. Indien de secretaris dit wenst laat hij zich voor de hem opgedragen taak ambtelijk ondersteunen.

Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het algemeen bestuur.

  • 2. Indien de secretaris dit wenst laat hij zich voor de hem opgedragen taak ambtelijk ondersteunen.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1. Het algemeen bestuur vergadert jaarlijks tenminste tweemaal en voorts indien de voorzitter dit nodig oordeelt of indien de meerderheid van het algemeen bestuur daarom, onder opgave van de te behandelen onderwerpen, schriftelijk aan de voorzitter verzoekt. De vergadering vindt plaats binnen twee weken na de ontvangst van het verzoek.

  • 2. In het algemeen bestuur heeft ieder lid één stem. Bij het nemen van besluiten door het algemeen bestuur wordt gestreefd naar consensus.

  • 3. De secretaris, de beleidscoördinator en de controller nemen deel aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement en hebben daarin een adviserende stem.

  • 4. Het algemeen bestuur vergadert in het openbaar. De deuren worden gesloten wanneer ten minste de meerderheid van de aanwezige leden daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt. Het algemeen bestuur beslist vervolgens of met gesloten deuren wordt vergaderd.

  • 5. In een besloten vergadering wordt niet beraadslaagd of besloten over:

    • a.

      de vaststelling en wijziging van de begroting;

    • b.

      de vaststelling van de jaarrekening;

    • c.

      het toetreden tot, het uittreden uit of het wijzigen of opheffen van de regeling;

    • d.

      het oprichten van of deelnemen in stichtingen, maatschappen, vennootschappen en coöperatieve en andere verenigingen dan wel het ontbinden daarvan of het beëindigen van de deelname daaraan;

    • e.

      de organisatie-inrichting.

  • 6. In een besloten vergadering van het algemeen bestuur kan geen besluit worden genomen over het doen van een uitgave voordat de begroting of begrotingswijziging, waarbij deze uitgave is geraamd, is vastgesteld.

  • 7. De artikelen 22 (onschendbaarheid, verschoningsrecht), 26 (handhaving orde vergadering) en 28 tot en met 33 (stemming) van de Gemeentewet zijn, voorzover daarvan in de wet niet van is afgeweken, op het houden van de orde van de vergaderingen van het algemeen bestuur van overeenkomstige toepassing. .

Artikel 6 Oproep en verhindering

  • 1. De voorzitter zendt ten minste 10 werkdagen voor een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

  • 2. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden van het algemeen bestuur verzonden.

  • 3. De in het tweede lid van dit artikel genoemde stukken worden tegelijkertijd met de oproeping en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd.

  • 4. Een lid dat verhinderd is de vergadering van het algemeen bestuur bij te wonen geeft hiervan voor aanvang van de vergadering, kennis aan de secretaris.

Artikel 7 Agenda

  • 1. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen. Deze wordt met de daarbij behorende stukken aan de leden verzonden, en openbaar gemaakt.

  • 2. Bij aanvang van de vergadering stelt het algemeen bestuur de agenda vast. Op voorstel van een lid van het algemeen bestuur of de voorzitter kan het algemeen bestuur bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.

  • 3. Op voorstel van een ander lid van het algemeen bestuur of van de voorzitter kan het algemeen bestuur de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

Artikel 8 De vergadering

  • 1. De vergadering van het algemeen bestuur wordt niet geopend voordat meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 2. Indien ingevolge het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de voorzitter, onder verwijzing naar dit artikel, opnieuw een vergadering tegen een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.

  • 3. Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. Het algemeen bestuur kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 9 Verslag en besluitenlijst

  • 1. De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van het verslag van de vergadering.

  • 2. Het verslag bevat:

    • a.

      de namen van de aanwezige en afwezige leden;

    • b.

      de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    • c.

      een formulering van de door het algemeen bestuur genomen besluiten (besluitenlijst).

  • 3. Indien een lid hiertoe heeft verzocht kan aangetekend worden dat het betreffende lid geacht wordt tegen het voorstel te zijn.

  • 4. Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 5. Ter uitvoering van de actieve informatieplicht aan de raden van de deelnemende gemeenten wordt naar aanleiding van het verslag een Openbare en een Vertrouwelijke Besluitenlijst opgesteld voor toezending aan de leden van de raden en de colleges. Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, worden de Besluitenlijsten zo spoedig mogelijk na de vergadering toegezonden aan de leden van de raden en de colleges.

Artikel 10 Parafenbesluit

  • 1. Wanneer een zeer spoedeisende zaak zich aandient die een besluit van het dagelijks bestuur vraagt, kan de secretaris het besluit daarover aan de leden van het dagelijks bestuur voorgeleggen ter parafering; een “parafenbesluit”.

  • 2. Het voorgestelde besluit treedt in werking wanneer de parafen door alle leden, of hun eerste vervanger, op het besluitvormingsformulier zijn gezet, c.q. wanneer de leden per mail bevestigd hebben akkoord te zijn met het voorgestelde besluit.

  • 3. Het genomen besluit wordt bekrachtigd in de eerstvolgende vergadering van het dagelijks bestuur.

Artikel 11 Verantwoording aan de raden en colleges

  • 1. Indien een of meer leden van de raad dan wel van het college inlichtingen verlangen als bedoeld in artikel 10 tweede lid van de regeling, wordt het verzoek daartoe schriftelijk ingediend bij de voorzitter van het algemeen bestuur.

  • 2. De voorzitter zendt deze zo spoedig mogelijk ter kennis van alle raden en/of colleges van aan de regeling deelnemende gemeenten.

  • 3. Het algemeen bestuur beantwoordt de vragen zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen zes weken, nadat de vragen de voorzitter hebben bereikt.

  • 4. De antwoorden worden door de voorzitter zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de raden en/of colleges van de aan de regeling deelnemende gemeenten medegedeeld. Bij de antwoorden worden de vragen opnieuw vermeld.

Artikel 12 Inlichtingen van het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur

  • 1. Indien een of meer leden van het algemeen bestuur inlichtingen verlangt die het voor de uitoefening van zijn taak nodig heeft als bedoeld in artikel 14 tweede lid van de regeling, dient hij een verzoek daartoe schriftelijk in bij de voorzitter van het dagelijks bestuur.

  • 2. De secretaris draagt er zorg voor dat de overige leden van het algemeen en dagelijks bestuur een afschrift van dit verzoek krijgen.

  • 3. De verlangde inlichtingen worden binnen twee weken na ontvangst mondeling of schriftelijk gegeven.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, of bij twijfel over de uitleg van dit reglement, beslist de voorzitter.

  • 2. Dit reglement treedt in werking op de datum van vaststelling, op deze datum wordt het Reglement van orde van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Stroomopwaarts MVS ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur op 10 juli 2019

De secretaris,

Mevr. D.J.N.M. Curfs MBA

de voorzitter,

Dhr. M.R. Bregman