Regeling vervallen per 01-01-2021

Mandaatstatuut Ten Boer-Groningen

Geldend van 14-04-2015 t/m 31-12-2020

Intitulé

Mandaatstatuut Ten Boer-Groningen

HOOFDSTUK 1: REGELS VOOR MANDAAT

Mandaatstatuut Ten Boer/Groningen

Artikel 1

Algemeen

  • 1.

    Het college en/of de burgemeester draagt bevoegdheden die volgens het convenant Ten Boer-Groningen uitgevoerd gaan worden over aan in dit (of een specifiek) Mandaatbesluit genoemde functionarissen van de gemeente Groningen, voor zover in overeenstemming met de voorschriften genoemd in dit Mandaatbesluit en voor zover de bevoegdheden zich daar niet tegen verzetten.

  • 2.

    Het college en/of de burgemeester kunnen het nemen van besluiten behoudens bijzondere uitzonderingen slechts opdragen aan de concerndirecteuren met lijnverantwoordelijkheid voor de onderdelen.

  • 3.

    Ingeval van afwezigheid van de onder lid 2 genoemde functionarissen, waaraan volgens dit besluit bevoegdheden kunnen worden opdragen, worden deze bevoegdheden toegekend aan hun plaatsvervanger of waarnemer.

  • 4.

    Uit de ondertekening blijkt wie als plaatsvervanger of waarnemer tekent door zowel de naam als functie te vermelden. Het college en/of de burgemeester kunnen de hen toegedeelde bevoegdheden opdragen aan in dit mandaatstatuut genoemde functionarissen, voor zover in overeenstemming met de voorschriften genoemd in dit statuut, voor zover de bevoegdheden zich daar niet tegen verzetten.

  • 5.

    De onder 2 genoemde functionarissen, alsmede het college van de gemeente Groningen dienen met deze opgedragen bevoegdheden in te stemmen. Dat gebeurt door het ondertekenen van dit statuut.

  • 6.

    In een apart mandaatbesluit worden de bevoegdheden van de gemeentelijke organisatie van Ten Boer vastgelegd.

  • 7.

    Ingeval van afwezigheid van de onder lid 2 genoemde functionarissen, waaraan volgens dit besluit bevoegdheden kunnen worden opdragen, worden deze bevoegdheden toegekend aan hun plaatsvervanger of waarnemer.

Artikel 2

Terugleggen

  • 1.

    Een in mandaatverhouding te nemen besluit dient vóóraf voorgelegd te worden aan de beleidsregisseur of de portefeuillehouder, dan wel teruggelegd te worden bij het college en/ of de burgemeester indien het beleid van deze(n) hierbij is betrokken of op overige wijze beleidsmatige aspecten kent.

  • 2.

    Het eerste lid is in ieder geval van toepassing:

    • a.

      indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;

    • b.

      indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

    • c.

      indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

    • d.

      indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijk portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

    • e.

      indien het een brief of verzoek met een persoonlijk karakter betreft.

  • 3.

    Bij het terugleggen wordt een beleidsregisseur en/of de controller van de gemeente Ten Boer nadrukkelijk betrokken.

Artikel 3

Onderlinge afstemming

  • 1.

    Indien bij een te nemen besluit de concerndirecteur van een andere organisatieonderdeel of een beleidsregisseur van Ten Boer belang heeft of dit op overige wijze het taakgebied van dat organisatieonderdeel, dan wel beleidsregisseur raakt, wordt dit besluit vooraf aan de concerndirecteur van dat organisatieonderdeel, of de beleidsregisseur voorgelegd.

  • 2.

    Mocht over het te nemen besluit geen overeenstemming worden bereikt, dan wordt het besluit aan het college van Ten Boer voorgelegd.

Artikel 4

Uitvoering

  • 1.

    Waar in een mandaatbesluit de uitvoering van bepaalde regelingen wordt opgedragen, wordt daarmee ook bedoeld:

    • a.

      besluiten betreffende de toepassing van een openbare voorbereidingsprocedure o.g.v. de Algemene Wet Bestuursrecht;

    • b.

      het voeren van correspondentie in het kader van de uitoefening van de opgedragen bevoegdheden;

    • c.

      het voeren van verhaals- en incassoprocedures.

Artikel 5

Ondertekeningsbevoegdheid

  • 1.

    Daar waar door de burgemeester of het college een bevoegdheid wordt opgedragen, wordt door de burgemeester of het college tevens de bijbehorende bevoegdheid tot ondertekening opgedragen.

  • 2.

    In de desbetreffende ondertekening dient de mandaatverhouding tot uiting worden gebracht.

Artikel 6

Ondermandatering

  • 1.

    De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen zijn bevoegd de hun opgedragen bevoegdheden rechtstreeks te ondermandateren, waarbij de bepalingen van dit Mandaatstatuut onverkort van toepassing zijn.

  • 2.

    Ondermandatering geschiedt bij schriftelijk besluit.

  • 3.

    De ondergemandateerde bevoegdheden worden in een apart hoofdstuk van het betreffende ondermandaatbesluit gebundeld.

  • 4.

    In de ondertekening van het desbetreffende besluit dient de ondermandaatverhouding tot uiting te worden gebracht.

Artikel 7

Waarborgen rond ondermandatering

  • 1.

    De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen blijven verantwoordelijk voor de uitvoering van ondergemandateerde bevoegdheden.

  • 2.

    De teruglegbepaling van artikel 2 wordt in ondermandaat als volgt uitgevoerd:

    • ·

      De ondergemandateerde legt een mogelijk onder artikel 2 vallende casus eerst voor aan de betrokken beleidsregisseur Ten Boer;

    • ·

      De beleidsregisseur bepaalt of er in ondermandaat besloten kan worden, dan wel dat de casus aan de portefeuillehouder van Ten Boer voorgelegd moet worden, dan wel dat de casus ter besluitvorming teruggelegd moet worden bij het college van Ten Boer;

    • ·

      Voorleggen aan de portefeuillehouder gebeurt door de beleidsregisseur, met ambtelijke ondersteuning van de ondergemandateerde;

    • ·

      Terugleggen bij het college gebeurt door de concerndirecteur van het betreffende onderdeel, in samenwerking met de beleidsregisseur.

  • 3.

    De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen zorgen voor waarborgen dat ook in ondermandaat wordt voldaan aan de vereisten van artikel 2 en de in het vorige lid genoemde procedure.

  • 4.

    De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen nemen daarbij tenminste de volgende randvoorwaarden in acht:

    • a.

      De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen leden beoordelen wie ondergemandateerd wordt en motiveren deze keuze in het ondermandaatbesluit;

    • b.

      De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen bepalen hoe de ondermandataris de bevoegdheid moet uitoefenen;

    • c.

      De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen zien toe op naleving van de artikelen 2 en 7 van het Mandaatstatuut Ten Boer.

Artikel 8

Ter inzagelegging en bekendmaking

  • 1.

    Dit mandaatstatuut wordt bekendgemaakt en ter inzage gelegd op het gemeentehuis van Ten Boer, alsmede bij het Gemeentelijk Informatie Centrum van de Gemeente Groningen.

  • 2.

    Dit statuut wordt ter kennis gebracht aan de raden van Ten Boer en Groningen.

HOOFDSTUK 2: ALGEMENE MANDATEN AAN DE CONCERNDIRECTEUREN

Artikel 9

Begripsbepaling

In dit hoofdstuk worden aan de volgende in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen van de gemeente Groningen de in de artikelen 10 tot en met 13 genoemde algemene mandaten verleend aan de concerndirecteuren van de gemeente Groningen:

Artikel 10 Privaatrechtelijke rechtshandelingen

Aan de in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen wordt opgedragen het namens het college van Ten Boer:

  • a.

    besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover hier geen gemeentelijke middelen bij worden aangewend;

  • b.

    besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij wel gemeentelijke middelen worden aangewend, tot een maximum waarde in geld uitgedrukt van

    € 10.000,00;

  • c.

    besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen, voor zover daarbij gemeentelijke middelen worden aangewend, tot een hogere tegenwaarde dan € 10.000,00, mits het routine-uitgaven of -investeringen betreft en passend binnen de begroting van Ten Boer;

  • d.

    besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen tot een hogere tegenwaarde dan

€ 10.000,00 maar lager dan € 50.000,00 en indien de raad bij eerdere besluitvorming hier

voor de bestemming en de aanwending heeft aangegeven.

e.besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen tot een hogere tegenwaarde dan

€ 50.000,00 en indien de raad bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft aangegeven onder voorwaarde dat dit na akkoord met de beleidsregisseurs wordt gehandeld.

Hierbij dient v.w.b. de werkwijze rekening gehouden te worden met de werkafspraken zoals die zijn verwoord in de noot

Artikel 11

Uitvoering dwangsom bij termijnoverschrijding

Aan de concerndirecteuren wordt gemandateerd de bevoegdheid om besluiten op grond van paragraaf 4.1.3.2. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) te nemen.

Artikel 12

Procesvertegenwoordiging

  • 1.

    Aan de in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen wordt opgedragen het (besluiten tot het) voeren van verweer in bestuursrechtelijke, strafrechtelijke en civielrechtelijke procedures.

  • 2.

    In artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen wordt daarbij de bevoegdheid verleend tot het verrichten van alle, het belang van de gemeente dienende, proceshandelingen.

  • 3.

    Tevens wordt opgedragen het (besluiten tot het) doen van aangifte bij jegens de gemeente veroorzaakte schade en het desgewenst voegen in eventuele strafprocedures.

  • 4.

    Aan de concerndirecteuren wordt opgedragen het (besluiten tot het ) overgaan tot mediation.

Artikel 13

WOB, Privacy en WID

  • 1.

    Aan de in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen wordt opgedragen het beslissen op verzoeken op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur.

  • 2.

    Aan de in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen wordt tevens opgedragen het bij of krachtens de Wet bescherming persoonsgegevens bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerkingen van persoonsgegevens.

  • 3.

    Aan de in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen wordt opgedragen het identificeren van de gemeente bij het aangaan van dienstverleningscontracten overeenkomstig de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme.

Artikel 13

Aanvragen van subsidies

Aan de in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen wordt opgedragen het aanvragen van subsidies voor zover die dienstbaar kunnen zijn aan de gemeentelijke taakuitoefening. De aanvragen worden ter kennis gebracht van de meest betrokken beleidsregisseur in Ten Boer.

Artikel 14 Financien

  • 1.

    Aan de concerndirecteuren wordt opgedragen het uitvoeren van de gemeentebegroting, voor wat betreft het financieel beheer, zoals omschreven in verordeningen. Daaronder is te verstaan het aangaan verplichtingen ten laste van de posten van de gemeentebegroting

  • 2.

    Voor wat bevoegdheden betreffende de financiën wordt verwezen naar de artikelen 15 en 16 van het Treasury-statuut van de gemeente Ten Boer.

Voor de inhoud van HOOFDSTUK 3 wordt verwezen naar de bijlagen I t/m XV: inhoudende de onderdeelmandaten. Deze worden geacht onderdeel te zijn van het Mandaatstatuut Ten Boer-Groningen

HOOFDSTUK 4: SLOTBEPALINGEN

Artikel 20

Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Mandaatstatuut Ten Boer-Groningen’.

Artikel 21

Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2015.

  • 2.

    Met ingang van de in het vorige lid vermelde datum vervalt het Mandaatbesluit Ten Boer- Groningen 2013.

Artikel 22

Ondertekening

Met de in dit mandaatstatuut door het college van Ten Boer opgedragen bevoegdheden wordt ingestemd door de betreffende in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen, alsmede het college van de gemeente Groningen.

Het college van Ten Boer

burgemeester, secretaris,

Het college van Groningen stemt in met dit mandaatstatuut en het verlenen van mandaat door het college van Ten Boer aan de in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen van het mandaatstastuut Ten Boer- Groningen.

burgemeester, secretaris,

De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen van gemeente Groningen stemmen in met de aan

hen verleende mandaten.

Bijlagen I t/m XV

  • -

    Shared Service Center (SCC)

  • -

    Publieke Dienstverlening/Klant Contact Centrum (KCC)

  • -

    Schakelunit

  • -

    Maatschappelijke Ontwikkeling

  • -

    GGD

  • -

    Werk

  • -

    WSR

  • -

    Participatie

  • -

    Inkomensdienstverlening

  • -

    Stadstoezicht

  • -

    Stadsbeheer

  • -

    Economische Zaken

  • -

    Stadsontwikkeling Beleid en Ontwerp

  • -

    Gebiedszaken

  • -

    Stadsontwikkeling Ontwikkeling en Uitvoering

Bijlage I Economische zaken 2015

ONDERDEELSMANDAAT ECONOMISCHE ZAKEN 2015

Aan de Concerndirecteur Groningen lijnverantwoordelijk voor het onderdeel Economische Zaken wordt opgedragen de uitoefening van de volgende werkzaamheden:

Uitvoering In­spraak­veror­de­ning

 

Uitvoering Algemene Subsidieverordening

Uitvoering Algemene Plaatselijke Ver­ordening

Uitvoering Drank- en Horecawet en - verordening

Uitvoering Wet op de kansspelen

Uitvoering Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening inzake de winkelsluiting (Openingstijden winkels en verlenen ontheffingen)

  

Bijlage II Gebiedszaken 2015

ONDERDEELSMANDAAT GEBIEDSZAKEN 2015

Aan de Concerndirecteur Groningen lijnverantwoordelijk voor het onderdeel Gebiedszaken wordt opgedragen de uitoefening van de volgende werkzaamheden:

Uitvoering Algemene In­spraak­veror­de­ning

 

Uitvoering Algemene Subsidieverordening

Uitvoering Algemene Plaatselijke Ver­ordening

Uitvoering Drank en horecawet en - verordening

Uitvoering Wet op de kansspelen

Uitvoering Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening inzake de winkelsluiting (Openingstijden winkels en verlenen ontheffingen)

Bijlage III Inkomensdienstverlening 2015

ONDERDEELSMANDAAT INKOMENSDIENSTVERLENING 2015

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Inkomensdienstverlening wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

1. Inkomen

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Wethouder

Bijzonderheden/opmerkingen

 

Verordening cliëntenraad

Wethouder

Sociale Zaken

 

 

Uitvoering van:

De Wet werk en bijstand (WWB);De Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW);De Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);De Maatregelenverordening Wet werk en bijstand;De Maatregelenverordening IOAW en IOAZ;De Re-integratieverordening Wet werk en bijstand;Uitvoeringsbesluit voorzieningen re-integratieverordening Wet werk en bijstandDe Toeslagenverordening Wet werk en bijstand;De Verordening Langdurigheidstoeslag;Verordening verrekening boete bij recidive

Waaronder besluiten over:

Het vaststellen van het recht op uitkering;Het opleggen van boete en/of maatregel;Het opschorten, herzien en intrekken van de uitkering;Het terugvorderen en invorderen van uitkering;Verhaal van bijstand waaronder begrepen de invordering van verschuldigde verhaalsbijdragen.

Wethouder

Sociale Zaken

Hieronder dient tevens te worden begrepen de uitvoering van de op grond van deze wetten van kracht zijnde uitvoeringsbesluiten

 

Onder de uitvoering van deze regelingen dient tevens te worden begrepen het aanbesteden van re-integratietrajecten, het verrichten van de nodige privaatrechtelijke rechtshandelingen zoals het aangaan van geldleningsovereenkomsten, bruikleenovereenkomsten en het vestigen van krediethypotheken. Dit mandaat omvat tevens de bevoegdheid om in het kader van de ketensamenwerking tussen SOZAWE en het UWV aan medewerkers van deze laatste instellingen ondermandaat te geven voor het verrichten van nader door de concerndirecteur te bepalen taken bij het innemen van aanvragen om bijstand

  

 

Uitvoering van op grond van de WWB genomen hiernavolgende beleidsregels (?):

Beleidsregels duurzame gebruiksgoederen;Beleidsregels Verhaal;Beleidsregels terugvordering;Beleidsregels algemene en bijzondere bijstand, IOAW, IOAZ en Bbz 2014.

Wethouder

Sociale Zaken

 

 

Uitvoering van de Participatiewet

Wethouder Sociale Zaken

 

 

Uitvoering van de Wet gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (Zorgwet VVTV), waaronder besluiten over:

het verlenen van zorg;het geheel of gedeeltelijk onthouden van zorg;het betalen en terugvorderen van zorg. 

Wethouder

Sociale Zaken

Hoewel deze wet met ingang van 1 april 2001 is ingetrokken blijft de wet op grond van hoofdstuk 11, artikel 5 Invoeringswet Vreemdelingenwet 2000 voor de daarin omschreven groep gevallen doorlopen.

 

 

Uitvoering van:

de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs);overige regelingen en de daarmee samenhangende betalingen met betrekking tot de GKB.

 

 

 

Uitvoering van de:

Wet kinderopvang (WK);Verordening Wet kinderopvang;de Regeling tegemoetkoming kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie.

Wethouder Sociale Zaken

Het betreft het verstrekken van een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang door de gemeente in de vorm van een subsidie.

 

Uitvoering van de:

Wet inburgering;Verordening Wet inburgering;Besluit brede doeluitkering sociaal, integratie en veiligheid.

Wethouder Sociale Zaken

De Wet inburgering en de verordening Wet inburgering zijn in werking getreden met ingang van 1 januari 2007. Per die datum is Wet inburgering nieuwkomers (WIN) ingetrokken

Onder uitvoering van het besluit brede doeluitkering dient tevens te worden begrepen de uitvoering van de op grond van deze wetten van kracht zijnde uitvoeringsbesluiten en - regelingen.

 

Afgeven van een verklaring als bedoeld in artikel 285 eerste lid sub f Faillissementswet.

 

Wethouder Sociale Zaken

Hieronder vallen ook die verklaringen die namens het college van andere gemeenten worden afgegeven.

 

Aanvragen en verdere afwikkeling van subsidies in het kader van door de raad goedgekeurde projectsubsidies in het kader van het Europees Sociaal Fonds.

Wethouder Sociale Zaken

 

 

Uitvoering van de Algemene subsidieverordening en de op grond hiervan door het college vastgestelde ‘Nadere regels subsidie

Wethouder Sociale Zaken

Deze subsidies hebben betrekking op arbeidsmarktbeleid en maatschappelijke participatie, evenals armoedebestrijding en minimabeleid.

 

Ondertekening van besluiten op bezwaarschriften met betrekking tot alle en uit te voeren wetgeving.

Wethouder Sociale Zaken

De bevoegdheid om een besluit op het bezwaarschrift te nemen blijft voorbehouden aan het college.

 

Uitvoering van de:

Verstrekkingen bijzondere bijstand categoraal, en de daarmee samenhangende betalingen;

Wethouder Sociale Zaken

.

 

 

Uitvoering van:

Schuldsaneringsregeling natuurlijke personen, Titel III Faillissementswet;Beschermingsbewind, Titel 19 Boek 1 Burgerlijk Wetboek.

Wethouder

Sociale Zaken

De rechtbank benoemt de gemeente tot bewindvoerder beschermingsbewind

 

Uitvoering van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004).

 

Wethouder Sociale Zaken

In afwachting van nieuwe wetgeving zijn alle specifieke bepalingen over zelfstandigen opgenomen in het Bbz 2004.

 

Afgeven: ‘Verklaring Bijstandsgerechtigden’ op grond van de Wet op de rechtsbijstand en aanverwante regelgeving.

Wethouder Sociale Zaken

 

 

Uitvoering van alle andere wet- en regelgeving welke aan het onderdeel ter uitvoering is of wordt opgedragen.

Wethouder Sociale Zaken

 

 

Het nemen van alle conservatoire maatregelen en het doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit als bedoeld in artikel 160, vierde lid Gemeentewet.

Wethouder Sociale Zaken

 

 

Het aanwijzen van toezichthouders.

Wethouder Sociale Zaken

 

 

Toelichting

In vergelijking tot het mandaat voor 2014 is in dit mandaat de uitvoering van de Participatiewet en de op grond daarvan door de raad vastgestelde verordeningen opgenomen. Dit geldt ook voor de beleidsregels die in verband met deze wet zijn aangepast. De Participatiewet is op 1 januari 2015 in werking getreden. Bepaalde onderdelen van deze wet zijn nog niet in werking getreden. Daarom is het mandaat voor de uitvoering van de WWB en op grond daarvan vastgestelde verordening en beleidsregels nog niet geschrapt.

Bijlage IV maatschappelijke ontwikkeling 2015

ONDERDEELS MANDAAT MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELING 2015  

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Maatschappelijke ontwikkeling wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

  

BEVOEGDHEDEN

Typering en omschrijving bevoegdheid

 

Opmerkingen en bijzonderheden

Uitvoering van de Leerplichtwet 1969 

waaronder:

art. 3a en 3b beslissen op verzoeken tot vervangende leerplicht;art. 15 beslissing op verzoeken inzake vrijstelling van de leerplicht 

 

Uitvoering van de Wet op het passend onderwijs

 

Uitvoering van de Verordening Leerlingenvervoer, waaronder:

art. 5 beslissen over tijdstip van uitbetaling van vergoeding;art. 6 beslissen op aanvragen voor vergoeding (waaronder) de wijze van vervoer;art. 6 verdagen van de termijn;art. 10 vragen van advies aan commissie voor de begeleiding, ambulant leider en andere deskundigen;art. 26 toepassen van de hardheidsclausule;art. 27 afwijken van de verordening in bijzondere gevallen. 

 

Het bieden van nazorg aan ex-gedetineerden

De beleidsverantwoordelijkheid ligt bij het onderdeel Maatschappelijke ontwikkeling. De uitvoering hiervan ligt bij het Veiligheidshuis i.s.m afdeling BJZ van de gemeente Ten Boer.

   

Bijlage V Participatie 2015

ONDERDEELSMANDAAT PARTICIPATIE 2015

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Participatie wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

  • 1.

    Participatie

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Wethouder

Bijzonderheden/opmerkingen

 

 

 

 

 

De Wet werk en bijstand (WWB)

 

Wethouder

Sociale Zaken

Re-integratieverordening Wet werk en bijstand, Uitvoeringsbesluit voorzieningen re-integratieverordening Wet werk en bijstand en Bbz 2014

 

 

De Participatiewet (PW)

Wethouder

Sociale Zaken

Re-integratieverordening Participatiewet 2015, Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015

 

Toelichting

In vergelijking tot het mandaat voor 2014 is in dit mandaat de uitvoering van de Participatiewet en de op grond daarvan door de raad vastgestelde verordeningen opgenomen. Dit geldt ook voor de beleidsregels die in verband met deze wet zijn aangepast. De Participatiewet is op 1 januari 2015 in werking getreden. Bepaalde onderdelen van deze wet zijn nog niet in werking getreden. Daarom is het mandaat voor de uitvoering van de WWB en op grond daarvan vastgestelde verordening en beleidsregels nog niet geschrapt.

Bijlage VI Publieke dienstverlening/Klantcontact Centrum 2015

ONDERDEELSMANDAAT PUBLIEKE DIENSTVERLENING / KLANT CONTACT CENTRUM

Aan de concerndirecteur Bedrijfsvoering wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

Typering en omschrijving bevoegdheid

Portefeuillehouder

Bijzonderheden/

opmerkingen

Uitvoering wettelijke bepalingen Wet Basisregistratie Personen (BRP)

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

 

Uitvoering wettelijke bepalingen Paspoortwet

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

 

Uitvoering wettelijke bepalingen Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

 

Opvragen justitiële gegevens op grond van art. 12 Besluit justitiële gegevens

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

 

Uitvoering van de Wegenverkeerswet

Voor zover het betreft het afgeven, weigeren en ongeldig verklaren van rijbewijzen

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

 

Uitvoering Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

Uitvoering wettelijke bepalingen Kieswet

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

Uitvoering bepalingen burgerlijke stand

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

Uitvoering van de Wet op de lijkbezorging, waaronder met name:

Stellen van een andere termijn voorbegraving of verbrandingKennisgeving van registratie en succesieVerlof tot ontledingVerlof tot op- en herbegraven

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

 

Besluit tot beperkte openstelling van het bureau Burgerlijke Stand als bedoeld in artikel 7, lid 3 van het Reglement Burgerlijke Stand

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

 

Uitvoering van de wettelijke bepalingen met betrekking tot:

Kaderwet dienstplichtDistributiewetInkwartieringswet

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

 

Uitvoering van de wettelijke bepalingen op grond van de Wet Veiligheidsregio’s

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

Het voeren van verweer (zowel schriftelijk als tijdens de zitting) in administratiefrechtelijke (hoger) beroepsprocedures overeenkomstig het Algemeen Mandaatbesluit, alsmede het daarbij doen verrichten van alle mogelijke proceshandelingen

Burgemeester,

*zowel namens het college als de burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

Taak ligt primair bij het SSC-J, maar kan in voorkomende gevallen worden uitgeoefend door functionarissen uit het primaire proces zodat deze in dit besluit is opgenomen.

Stelselhouderschap basisregistraties BRP en WOZ

Burgemeester

 

Het beslissen op een administratief beroep kwijtschelding gemeentelijke belastingen.

Wethouder financiën

 

 

Bijlage VII Schakelunit 2015

ONDERDEELSMANDAAT SCHAKELUNIT 2015

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor de Schakelunit wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

 

Opmerkingen en bijzonderheden

 

Uitvoering van taken en het nemen van besluiten in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Verordening maatschappelijke ondersteuning en de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning

  

Uitvoering van taken en het nemen van besluiten in het kader van de Jeugdwet, de Verordening jeugdhulp en de Nadere regels jeugdhulp

 

  

Uitvoering van de Algemene subsidieverordening en eventueel de daarop gebaseerde Nadere regels subsidies

  

Toelichting 

De Schakelunit is nog niet helemaal uitgekristalliseerd, maar vooruitlopend op de definitieve instelling van dit onderdeel is voor de Schakelunit een onderdeelsmandaatbesluit genomen. Het Principebesluit over dit organisatieonderdeel is leidend geweest voor de inrichting van dit onderdeelsmandaatbesluit.

 

Bijlage VIII Shared service center 2015

ONDERDEELSMANDAAT SHARED SERVICE CENTER (SSC) 2015

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel SSC wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

Typering en omschrijving bevoegdheid

Portefeuillehouder

Bijzonderheden/

opmerkingen

Verstrekken jaaropgaaf IB47 aan inspecteur Rijksbelastingen (inkomsten personen waarvan geen loonbelasting is ingehouden)

Wethouder Financiën

(SSC-F)

Aangifte van BTW van de dienst aan de rijksinspecteur belastingen

Wethouder Financiën

(SSC-F)

Aangifte voor BTW-compensatiefonds ten behoeve van het gehele concern aan de rijksinspecteur belastingen

Wethouder Financiën

(SSC-F)

Beheer en correspondentie inzake personeelsinformatiesystemen in het verlengde van applicatiebeheer (EMIS)

Burgemeester

(SSC-HRM)

Uitvoering, beheer en correspondentie van de gemeentelijke schadeverzekeringsportefeuille en het verhalen van schade (inclusief collectieve personeelsverzekering)

Burgemeester

 

(SSC-F)

Uitvoering van het Treasury Statuut en vertegenwoordiging van de gemeente bij privaatrechtelijke rechtshandelingen in het kader van uitvoering van het Treasury Statuut. Bij afwezigheid van de directeur Bedrijfsvoering treedt de vakdirecteur SSC-F op als vervanger.

Indien voor het afsluiten van een overeenkomst twee handtekeningen vereist zijn, tekenen de directeur Bedrijfsvoering en de vakdirecteur SSC-F. Bij afwezigheid van een van beide tekent de Tenboerster gemeentesecretaris.

Wethouder financiën

Burgemeester (vertegenwoordiging)

*college besluit, burgemeester vertegenwoordigt

(SSC-F)

Het gaat hier specifiek om taken die benoemd zijn in artikel 15, 16 en 17 van het Treasurystatuut en overgedragen aan de Medewerker Financieel Beheer (ook medewerker Financiën genoemd)

Uitvoering van gemeentelijke dan wel Europese (concern) aanbestedingen op basis van de daarvoor geldende wettelijke regels, daaronder  -voor zover nodig- uitdrukkelijk begrepen de bevoegdheid tot het aangaan van raamovereenkomsten

Wethouder Financiën

(SSC Inkoop)

Verdagen van de beslissing op een bezwaarschrift als bedoeld in artikel 7:10, derde lid Awb, met betrekking tot alle door de gemeente uitgevoerde en uit te voeren wetgeving

alle

(SSC-J)

Het nemen van verdagingsbesluiten inzake verzoeken om nadeelcompensatie of planschade, het buiten behandeling stellen van verzoeken om nadeelcompensatie of planschade en het afwijzen van verzoeken om nadeelcompensatie of planschade

Wethouder Ruimtelijke ordening

(SSC-J)

 

Het besluiten tot toekennen van nadeelcompensatie of planschade blijft voorbehouden aan het college

Uitvoering van de Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting

Wethouder Onderwijs

(SSC-VGM)

  

Bijlage IX Stadsbeheer 2015

ONDERDEELSMANDAAT STADSBEHEER 2015  

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Stadsbeheer wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

 

MANDAAT CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN

Bijzonderheden

Uitvoering van de Wegenverkeerswet, junco Besluit vervoer gevaarlijke stoffen, junco regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen

 

 

 Uitvoering van de Algemene Plaatselijke verordening

 

 

Uitvoering Afvalstoffenverordening

Bepalingen inzake verlening van vergunningen en ontheffingen.

Handhaven van de verboden.

Uitvoering van op de verordening gebaseerde Nadere Regels.

Mandaat ziet tevens op weigeren en intrekken van vergunningen en ontheffingen en op de vaststelling en de uitvoering van nadere regels en aanwijzingsbesluiten op grond van de Afvalstoffenverordening

Uitvoering algemene Subsidieverordening

 

Aanvragen van vergunningen, ontheffingen of vrijstellingen hoe ook genaamd, die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de taken van het onderdeel Stadsbeheer

 

 Aanwenden rechtsmiddelen tegen boetes bij verkeersovertredingen

 

Uitvoering Telecommunicatieverordening

 

Uitvoering Graafverordening

 

Uitvoering Verordening op de gemeentelijke begraafplaats

 

Uitvoering Algemene Inspraakverordening

 

Het besluit een op

Rechtsgevolg(en) gerichte

verkeersmaatregel, niet zijnde een

verkeersbesluit, te nemen

 

Wet op de lijkbezorging

 

   

Bijlage X Stadsontwikkeling beleid en ontwerp 2015

ONDERDEELSMANDAAT STADSONTWIKKELING BELEID EN ONTWERP 2015 

Aan de Concerndirecteur Groningen lijnverantwoordelijk voor het onderdeel Stadsontwikkeling Beleid en Ontwerp wordt opgedragen de uitoefening van de volgende werkzaamheden:

 

WET RUIMTELIJKE ORDENING (Wro), WET OP DE RUIMTELIJKE ORDENING (WRO), WET GELUIDHINDER, INSPRAAKVERORDENING

Uitvoering Wet ruimtelijke ordening (Wro)

Uitvoering Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO)

Uitvoering Wet geluidhinder en de daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten

Uitvoering Algemene In­spraak­veror­de­ning

 

WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT, WONINGWET, MONUMENTENWET e.a.

Uitvoering Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

Uitvoering Woningwet 

Uitvoering Bouwbe­sluit

Uitvoering Bouwstoffenbesluit in relatie tot de Woningwet

Uitvoering Bouwver­orde­ning

Uitvoering Erfgoedverordening

Uitvoering Monumen­ten­wet

Uitvoering Monumen­ten­ver­orde­ning 

Uitvoering Besluit Rijks­rege­ling Res­taura­tie Monu­menten 1990 (BRRM)

Uitvoering Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit)

Uitvoering Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit Wet milieubeheer)

 

HUISVESTINGSWET e.a.

Uitvoering Huisves­tings­wet

Uitvoering art. 15 van de Leegstands­wet

 

FINANCIËLE UITVOERINGSREGELINGEN

Uitvoering besluitvorming ter realisatie van diverse projecten

 

SUBSIDIEREGELINGEN

Uitvoering Algemene Subsidieverordening

 

DIVERSE VOORBEREIDINGS- EN UITVOERINGSHANDELINGEN

Opdrachten verband houdend met de uitvoe­ring van dorpsver­nieu­wings- en uitbreidingsgebieden

Uitvoering besluitvor­ming ter rea­lise­ring van di­verse projec­ten bestaande uit programmakosten w.o. wegen, groen (uit­voe­ringsprogramma) 

 

ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING

Uitvoering Algemene Plaatselijke Ver­ordening

 

WINKELS, HORECA, KANSSPELEN

Uitvoering Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening inzake de winkelsluiting (Openingstijden winkels en verlenen ontheffingen)

Uitvoering Drank en horecawet en - verordening

Uitvoering Wet op de kansspelen

 

WATERGERELATEERDE REGELINGEN

 

WET KINDEROPVANG

Uitvoering Wet Kinderopvang + verordening

 

MILIEUGERELATEERDE REGELINGEN

 Uitvoering van de Wet Milieubeheer  

Uitvoering van uitvoeringsbesluiten op grond van de Wet milieubeheer

Uitvoering Wet bodembescherming

Uitvoering van uitvoeringsbesluiten op grond van de Wet bodembescherming 

Uitvoering Wet geluidhinder en de daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten

Gezondheids- en welzijnswet voor dieren

Uitvoering Besluit luchtkwaliteit

Uitvoering Vuurwerkbesluit

Uitvoering van de Wegenverkeerswet, juncto Besluit vervoer gevaarlijke stoffen, juncto regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen

Uitvoering Afvalstoffenverordening

Aanwijzing toezichthoudende bevoegdheid ambtenaren overeenkomstig hoofdstuk 5 Algemene wet bestuursrecht (Awb) en hoofdstuk 5 van de WABO:

Toezichthouder op de naleving van het bepaalde in de Wet milieubeheer;Toezichthouder op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Algemene plaatselijke verordening;Toezichthouder op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Bouwverordening;Toezichthouder op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Afvalstoffenverordening;Integraal toezichthouder op de naleving van de WABO.

Aanwijzing verordeningen waarvoor Boa’s opsporingsbevoegdheid hebben

Het afhandelen van vergunningen, ontheffingen of vrijstellingen hoe ook genaamd, die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van milieutaken, waaronder in elk geval te noemen:

Wet milieubeheer;Wet verontreiniging oppervlaktewateren;Provinciale milieuverordening;APV;Woningwet.

Verrichten van voorbereidings-en uitvoeringshandelingen en verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen verband houdende met het Uitvoeringsprogramma Bodemsanering

Aanwenden rechtsmiddelen tegen boetes bij verkeersovertredingen

 

Bijlage XI Stadsontwikkeling ontwikkeling en uitvoering 2015

ONDERDEELSMANDAAT STADSONTWIKKELING ONTWIKKELING EN UITVOERING 2015

Aan de Concerndirecteur Groningen lijnverantwoordelijk voor het onderdeel Stadsontwikkeling Ontwikkeling en Uitvoering wordt opgedragen de uitoefening van de volgende werkzaamheden:

Uitvoering Wet Basisregistraties adressen en gebouwen

 

Uitvoering In­spraak­veror­de­ning

 

Uitvoering Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

 

Uitvoering wettelijke bepalingen inzake straatnaamgeving en huisnummering

 

Uitvoering Wet ruimtelijke ordening (Wro)

Uitvoering Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO)

Uitvoering Wet geluidhinder en de daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten

Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Onteige­ningswet

Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Wet Voor­keursrecht ge­meenten

Uitvoering Woningwet

Uitvoering Algemene Subsidieverordening

Voorbereidings- en uitvoerings­han­delingen verband houdend met de voorbereiding en reali­sering van projecten

Voorbereidings- en uitvoerings­han­delingen verband houdend met de voorbereiding en reali­sering van projecten in het kader van verkeer en vervoer

Uitvoering Algemene Plaatselijke Ver­ordening

Uitvoering van de Wet op de Omzet­belasting

Uitvoering Wegenverkeerswet (WVW)

Inzake artikel 10 jo 148 nieuw (ontheffing voor wedstrijd met voertuigen op de weg)

Het besluit een op rechtsgevolg(en) gerichte verkeersmaatregel, niet zijnde een verkeersbesluit,

te nemen (bijvoorbeeld de plaatsing van verkeersborden, stoplichten etc.)

Uitvoering Besluit administratieve bepalingen in het wegverkeer (BABW)

Uitvoering artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) jo artikel 149 Wegenverkeerswet

Uitvoering Voertuigenreglement

Uitvoering Regeling Verkeersregelaars 2009

Bijlage XII Stadstoezicht 2015

ONDERDEELSMANDAAT STADSTOEZICHT 2015 

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Stadstoezicht wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

 

MANDAAT CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN

Bijzonderheden

Uitvoering van de Wet op de Kansspelen

 

 

Gezondheids- en welzijnswet voor dieren

Ter uitvoering van BM-besluit tot laten doden, de feitelijke opdracht geven aan de dierenarts tot doden

     

Geen mandaat voor de besluiten tot inbeslagname en laten doden, bevoegdheid blijft bij BM.

Mandaat voor feitelijke uitvoering ligt bij Regiopolitie.

Uitvoering artikel 8a. 51 Wet Luchtvaart juncto artikel 21 Besluit burgerluchthavens juncto artikel 35 lid 2 en 3 Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen.

  

      

Uitvoering Vuurwerkbesluit

 

Uitvoering van de Wegenverkeerswet, junco Besluit vervoer gevaarlijke stoffen, junco regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen

 

 

Uitvoering van de Algemene Plaatselijke verordening

 

 

Uitvoering Afvalstoffenverordening

Bepalingen inzake verlening van vergunningen en ontheffingen.Handhaven van de verboden.Uitvoering van op de verordening gebaseerde Nadere Regels.

Mandaat ziet tevens op weigeren en intrekken van vergunningen en ontheffingen en op de vaststelling en de uitvoering van nadere regels en aanwijzingsbesluiten op grond van de Afvalstoffenverordening

Uitvoering Destructieverordening

 

 

Aanwijzing toezichthoudende bevoegdheid ambtenaren gemeente Groningen overeenkomstig hoofdstuk 5 Algemene wet bestuursrecht (Awb) en hoofdstuk 5 van de WABO:

Toezichthouder op de naleving van het bepaalde in de Wet milieubeheer;Toezichthouder op de naleving van het bij of krachtens de Algemene plaatselijke verordening;Toezichthouder op de naleving van het bij of krachtens de Bouwverordening;Toezichthouder op de naleving van het bij of krachtens de AfvalstoffenverordeningIntegraal toezichthouder op de naleving van de WABOToezichthouder op de naleving van de Marktverordening

 

Aanwijzing verordeningen waarvoor Boa’s opsporingsbevoegdheid hebben

 

Uitvoeren Zondagswet

 

Aanwenden rechtsmiddelen tegen boetes bij verkeersovertredingen

 

Uitvoering Scheepvaartverkeerswet

 

Uitvoering Besluit administratieve bepalingen Scheepvaartverkeer

 

Uitvoering Binnenvaartpolitiereglement

 

Uitvoering Wrakkenwet

 

Uitvoering Marktverordening

 

 

Uitvoering Algemene Inspraakverordening

 

 

Bijlage XIII Werk 2015

ONDERDEELSMANDAAT WERK 2015

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Werk wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

  • 1.

    Werk

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

Wethouder

Bijzonderheden/opmerkingen

 

Wet sociale werkvoorziening

 

 

 

 

 

 

 

Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wet sociale werkvoorziening

Wethouder

Sociale Zaken

 

 

De Wet werk en bijstand (WWB) en de daarop gebaseerde verordeningen

 

Wethouder

Sociale Zaken

 

 

De Participatiewet en de daarop gebaseerde verordeningen

Wethouder

Sociale Zaken

 

 

Toelichting

In vergelijking tot het mandaat voor 2014 is in dit mandaat de uitvoering van de Participatiewet en de op grond daarvan door de raad vastgestelde verordeningen opgenomen. Dit geldt ook voor de beleidsregels die in verband met deze wet zijn aangepast. De Participatiewet trad op 1 januari 2015 in werking. Bepaalde onderdelen van deze wet zijn nog niet in werking getreden. Daarom is het mandaat voor de uitvoering van de WWB en op grond daarvan vastgestelde verordening en beleidsregels nog niet geschrapt.

Bijlage XIV Werkmaatschappij Sport en Recreatie 2015

ONDERDEELS MANDAAT WERKMAATSCHAPPIJ SPORT EN RECREATIE 2015  

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor de WSR wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

  

I. PRIVAATRECHTELIJKE RECHTSHANDELINGEN

Typering en omschrijving bevoegdheid

 

Opmerkingen en bijzonderheden

Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen t.b.v. onderhoud en investeringen, het verhuren en het in gebruik geven van gebouwen, accommodaties en terreinen in beheer van de WSR

 

 

II OVERIGE BEVOEGDHEDEN

Typering en omschrijving bevoegdheid

 

Opmerkingen en bijzonderheden

Vaststellen en wijzigen van algemene voorwaarden (inclusief het vaststellen van nadere bepalingen voor verhuur/bruikleen)

 

 

Vaststellen van openingstijden/data

 

 

Het vaststellen van tarieven van de sportaccommodaties op grond van de begroting van Ten Boer

 

Betreft de nominale stijgingen

De planning van het beheer en onderhoud inclusief de uitvoering

 

 

De planning van kwalitatieve en kwantitatieve wijzigingen alsmede de bouw en sloop

 

 

Aanvragen van subsidies en vergunningen mbt. bouw, sloop en verbouw van gebouwen, accommodaties en terreinen

 

        

Bijlage XV GGD 2015

ONDERDEELSMANDAAT GGD 2015

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor de GGD, resp. de directeur Publieke Gezondheid wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

 

Typering en omschrijving bevoegdheid

 

Collegebevoegdheid

 

 

Mandaat

aan

 

Uitvoering van alle taken en het nemen van alle besluiten in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Verordening maatschappelijke ondersteuning en de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning

 

Welzijn en Zorg

 

Concerndirecteur

 

Benoemen van gemeentelijke lijkschouwers

 

Welzijn en Zorg

 

Directeur Publieke Gezondheid

 

Toezicht betreffende de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

 

Volksgezondheid

 

Directeur Publieke Gezondheid

Toelichting 

De GGD heeft een regionaal bestuur en regionale opdrachten. Dat heeft ook consequenties voor de mandatering. Een aantal taken is opgedragen aan de GGD/directeur publieke gezondheid. Vandaar dat hier ook mandaat wordt verleend aan de directeur publieke gezondheid.