Regeling vervallen per 03-08-2023

Integriteitsbeleid gemeente Tubbergen voor raadsleden, bestuurders en ambtenaren

Geldend van 22-12-2009 t/m 02-08-2023

Intitulé

Integriteitsbeleid gemeente Tubbergen voor raadsleden, bestuurders en ambtenaren

De raad van de gemeente Tubbergen,

gelet op het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 26 november 2009, nr.I09.9312;

gelet op het advies van de commissie Bestuur en Middelen van 16 november 2009;

gelet op het bepaalde in de Ambtenarenwet;

besluit:

in te stemmen met het geactualiseerde integriteitsbeleid van de gemeente Tubbergen

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare
vergadering van 7 december 2009.
de griffier, de voorzitter,
F.G.S. Droste, mr. M.K.M. Stegers

Integriteitsbeleid gemeente Tubbergen voor raadsleden, bestuurders en ambtenaren

Voorwoord

De Ambtenarenwet is per 1 maart 2006 gewijzigd met het doel het integriteitbewustzijn van ambtenaren aan te scherpen, misbruik van bevoegdheden en belangenverstrengeling te voorkomen en vooral te bevorderen dat integriteitsbeleid een integraal onderdeel van de beleidsvoering is. Om te kijken of het integriteitsbeleid, vastgesteld op 10 januari 2005, nog voldoet aan de wet/ en regelgeving en hoe het integriteitsbeleid in de organisatie is geïmplementeerd en geborgd, heeft er in het najaar van 2008 een evaluatie van het huidige integriteitsbeleid plaatsgevonden. Naar aanleiding van de evaluatie is het huidige integriteitsbeleid geactualiseerd. Deze ligt voor u.

Belangrijk uitgangspunt bij het vormgeven van integriteitsbeleid is in de eerste plaats, dat het voor raadsleden, bestuurders en alle medewerkers in de dagelijkse praktijk hanteerbaar is en dat er controle plaatsvindt. Ook moet het beleid burgers inzicht bieden in wat zij van ons mogen verwachten. Dit laatste is ook logisch, omdat inwoners van de gemeente Tubbergen regelmatig te maken hebben met de gemeente. Plannen, besluiten en regels hebben gevolgen voor het leven van elke dag. Denk bijvoorbeeld aan het verlenen van een bouwvergunning, het toekennen van een subsidie, het groene licht voor het uitvoeren van projecten, de wijze waarop de openbare ruimte wordt ingericht, maar ook aan de afgifte van een paspoort of de aangifte van een kind. Dit vraagt om vertrouwen, zowel naar elkaar als richting burgers. In algemene termen is er vaak weinig verschil van mening over zaken die "gewoon moeten kunnen" en zaken die "absoluut niet kunnen". Maar daartussen zit een grijs gebied. Over hoe te handelen in dit grijze gebied, verschillen de meningen vaak.

Daarom wordt in deze notitie invulling gegeven aan een beleidskader en een gedragscode. In deze code, die als uitvoeringsregeling van het integriteitsbeleid moet worden gezien, staan regels genoemd waaraan de gemeente zich in het kader van integer handelen wil houden. De basis van deze code is, dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor de naleving hiervan. Uitgangspunt hierbij is eerlijkheid en openheid.

Het integriteitsbeleid, inclusief de gedragscode is van toepassing op gemeenteraadsleden, collegeleden en alle ambtenaren. Onder deze laatste categorie wordt naast de ambtenaar in vaste of tijdelijke dienst verstaan: ingehuurd personeel, stagiaires, vrijwilligers en bijzondere ambtenaren, zoals bijvoorbeeld de ambtenaar van de burgerlijke stand. Er is niet gekozen om per categorie een gedragscode op te stellen. Dit om nog eens te onderstrepen, dat integriteit een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. De onderdelen uit de gedragscode kunnen daardoor in de praktijk wel in meer of mindere mate van toepassing zijn op individuele leden van zo'n categorie.

Integriteitsbeleid gemeente Tubbergen

1. Wat houdt integriteit in?

Integriteit is allereerst een persoonlijke eigenschap. Het betekent dat mensen:

  • -

    besef hebben van waarden en normen;

  • -

    respect en oog hebben voor de belangen van anderen;

  • -

    onkreukbaar zijn: zij geven hun waarden niet zomaar op als dat hun toevallig goed uitkomt;

  • -

    consistent en transparant zijn in woord en daad: zij zeggen wat zij doen en doen wat zij zeggen;

  • -

    openheid.

Maar integriteit is ook een eigenschap van de organisatie zelf. De interne organisatie stelt zichzelf waarden en normen en gaat zorgvuldig om met de belangen van haar klanten en de groepen die een belang hebben bij een organisatie. In zijn totaliteit is integriteit in een organisatie het resultaat van het gedrag van medewerkers en dus niet de optelsom of het gemiddelde van het omgaan met regels. De mate waarin door leden van een organisatie integer wordt gehandeld, wordt aan deze organisatie toegerekend en slaat dus direct terug op de beeldvorming van de "buitenwacht". Elke medewerker is dus een ambassadeur van de organisatie waarbij hij werkt. Dit geldt zowel in positieve als in negatieve zin.

Waar het in de gemeente Tubbergen dus om gaat is dat iedereen zich zo gedraagt, dat men zich ten opzichte van iedere burger, organisatie, bedrijf en instelling, maar ook ten opzichte van elkaar, onafhankelijk en zonder verplichtingen kan opstellen. Dit vanuit het besef dat iedereen een ambassadeur van onze gemeente is.

2. Waarom integriteit?

Burgers en de media stellen hoge eisen aan de integriteit van de overheid. Als deze ter discussie komt te staan, tast dit de geloofwaardigheid, de legitimiteit en de rechtsgelijkheid aan. Burgers verliezen op zo'n moment hun vertrouwen. Dit terwijl het bestaansrecht van onze gemeente voor een groot deel ontleend is aan het vertrouwen van burgers in de democratie en de integriteit van het openbaar bestuur. De opvatting dat onze organisatie een bedrijf is en de burger haar klant, brengt met zich mee dat het zorgvuldig omgaan met gemeenschapsgeld, klantgerichtheid en de kwaliteit van het product voorop staan. Het werken bij de gemeente Tubbergen heeft echter nog een derde dimensie: De wijze waarop iedereen zich in contacten met derden integer gedraagt.

Bovendien wil de gemeente Tubbergen een organisatie zijn die open, transparant en omgevingsgericht is. Waar het daarbij vooral om gaat, is de houding, het gedrag en het feitelijk handelen van de politiek, de bestuurders en de ambtenaren van onze gemeente.

3. (Wettelijke) kaders

In de Gemeentewet zijn diverse regels te vinden waaraan raadsleden, bestuurders en ambtenaren zich moeten houden. Voor ambtenaren gelden daarnaast de artikelen uit de Ambtenarenwet en de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen. Ook staan in het wetboek van Strafrecht artikelen die van toepassing zijn. Het gaat te ver om hier uitvoerig in te gaan op alle juridische kaders bij het onderwerp integriteit. Waar het namelijk in de kern om gaat, is dat men zich verantwoordelijk voelt om integer te handelen. De Gedragscode integriteit gemeente Tubbergen geldt daarbij als norm.

4. Integriteitsbeleid en gedragscode gemeente Tubbergen

In de Gedragscode gemeente Tubbergen staan regels waaraan de gemeente zich in het kader van integer handelen wil houden. Met recht wordt gesproken over gedrag. Gewenst gedrag begint met het besef van eigen verantwoordelijkheid.

Zoals gezegd, zijn openheid, eerlijkheid, betrouwbaarheid en onomkoopbaarheid sleutelbegrippen. Deze begrippen gedijen alleen in een open cultuur, waarin zaken bespreekbaar en controleerbaar zijn: "Zolang ik er maar met een collega over durf te praten, zit ik goed", is één van de voor de hand liggende checkpunten. Zodra iemand aarzelt om dergelijke zaken openlijk te bespreken, dan is het zeer denkbaar "dat 'ie fout zit". In het verlengde hiervan bestaat er in onze organisatie respect voor degene die in dit kader dilemma's bespreekbaar maakt met collega's en zaken ter discussie durft te stellen.

Integriteit maakt daarmee expliciet onderdeel uit van de gewenste cultuur in onze organisatie. Het gaat daarbij om zaken, die wel en niet gewenst zijn. Dit vanuit het besef dat het werken voor de gemeente Tubbergen een bijzondere positie betekent, met daaraan verbonden plichten. Ook buiten werktijd word je door anderen immers gezien als "iemand van de gemeente". In dit verband is het belangrijk dat er een grondhouding bestaat, waarvan integer handelen onderdeel uitmaakt.

Gedragscode integriteit gemeente Tubbergen voor raadsleden, bestuurders en ambtenaren

Inleiding

Een gedragscode: waarom eigenlijk?

De gemeente Tubbergen wil een betrouwbare gemeente zijn. Wie bij of voor de gemeente Tubbergen werkt, gedraagt zich daarom integer. Dat geldt voor iedereen, van hoog tot laag, van gemeenteraadslid tot ambtenaar of vrijwilliger. Dat lijkt eenvoudig. Sommige zaken zijn klip en klaar bij wet verboden. Over diefstal, corruptie en fraude zijn we het eens. Moeilijker ligt dat bij het gebruik van het kopieerapparaat voor persoonlijke aangelegenheden of bij het aanvaarden van geschenken. Er is een groot verschil tussen het aannemen van steekpenningen en een attentie. Ook waar het gaat om nevenactiviteiten is niet altijd direct duidelijk waar grenzen liggen. Goede afspraken zijn dus onmisbaar. Ze helpen de integriteit te bewaren.

Dat vraagt om duidelijkheid over wat nog wel en wat echt niet meer kan op het terrein van de integriteit. In deze Gedragscode integriteit gemeente Tubbergen staan regels waar we ons aan houden. Ze zijn bedoeld om de integriteit en dus de geloofwaardigheid van de gemeente Tubbergen te behouden en te verstevigen. Bovendien beoogt deze code raadsleden, bestuurders, management en medewerkers een handvat te bieden om de eigen verantwoordelijkheid in het kader van het integriteitsbeleid waar te kunnen maken.

De gedragscode: hoe gaan we ermee om?

Iedereen die onder de reikwijdte van het integriteitsbeleid valt, ontvangt een exemplaar van de Gedragscode integriteit gemeente Tubbergen. Zo is iedereen op de hoogte van de regels die hier gelden. Elk voor zich en allen samen dragen we zo de verantwoordelijkheid voor de integriteit en daarmee voor de geloofwaardigheid van de gemeente Tubbergen. Ook burgers en relaties van de gemeente mogen weten waar ze met de gemeente aan toe zijn en moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente zich gedraagt zoals het behoort. Daarom is het goed om met de gedragscode naar buiten te treden en krijgen ook de relaties van de gemeente waar in de toekomst overeenkomsten mee worden aangegaan de Gedragscode integriteit gemeente Tubbergen toegezonden. Ook zal een beknopte weergave, waarin kort en krachtig wordt aangegeven om welke regels het gaat, op de website van de gemeente worden geplaatst.

Wie één of meer regels uit de Gedragscode integriteit gemeente Tubbergen overtreedt, kan rekenen op een sanctie. Verschillende maatregelen zijn mogelijk: van schriftelijke berisping of (tijdelijke) schorsing tot en met oneervol ontslag. Hoe zwaar een sanctie uitvalt, hangt af van de ernst van de overtreding en de gevolgen ervan voor de dienst. Daarbij wordt ook gelet op de functie en de omstandigheden waarin de overtreding plaatsvond.

In de gevallen waarin de Gedragscode integriteit gemeente Tubbergen niet of niet in redelijkheid voorziet, beslissen burgemeester en wethouders over de toepassing daarvan, voor zover zo'n beslissing niet over leden van het college gaan. Is dit wel het geval, dan besluit de gemeenteraad. Bedoelde besluiten, inclusief de overwegingen die tot dit besluit hebben geleid, worden via het Intranet openbaar gemaakt. Leidt het besluit tot een wijziging van de gedragscode, dan ontvangen relaties deze wijziging.

Gedragscode integriteit

1. Centrale thema's

Degenen die onder de reikwijdte van het integriteitsbeleid vallen, stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit is daarbij een belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente Tubbergen en haar burgers staan daarbij centraal. Onderstaande centrale thema's liggen aan de basis van de integriteit in de gemeente Tubbergen:

a. Dienstbaarheid

Het handelen van raadsleden, leden van het college en ambtenaren is altijd gericht op het belang van de gemeente Tubbergen en op de organisaties en burgers, waarmee de gemeente Tubbergen in haar dagelijkse praktijk te maken heeft.

b. Onafhankelijkheid

Het handelen van raadsleden, leden van het college en ambtenaren wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, waarbij dus geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn daarvan wordt vermeden.

c. Openheid

Het handelen van raadsleden, leden van het college en ambtenaren is transparant, zodat het afleggen van verantwoording en controle op deugdelijke wijze mogelijk zijn, dat wil zeggen: volledig inzicht in handelen van raadsleden, leden van het college en ambtenaren.

d. Betrouwbaarheid

Op raadsleden, collegeleden en ambtenaren moet men kunnen rekenen. Zij houden zich daarom aan afspraken. Kennis en informatie waarover zij uit hoofde van hun functie beschikken, wordt aangewend voor het doel waarvoor die zijn gegeven.

e. Zorgvuldigheid

Het handelen van raadsleden, leden van het college en ambtenaren is zodanig dat alle organisaties, burgers en collega's op gelijke wijze en met respect worden behandeld en tegemoet worden getreden en dat belangen van partijen op dezelfde correcte wijze worden afgewogen.

2. Uitvoeringsregels

a. Aannemen van relatiegeschenken

Algemene regel voor het aannemen van geschenken is, dat elke schijn van omkoping moet worden vermeden. Een geschenk kan daarom alleen worden geaccepteerd als de onafhankelijke opstelling ten opzichte van de gever daardoor niet wordt beïnvloed. Voorkomen moet worden dat het accepteren van een geschenk verplichtingen schept voor de toekomst. Ook de manier waarop de buitenwereld hier tegen aankijkt geldt hierbij als factor. In veel gevallen levert dit geen probleem op. Denk aan een fles wijn, een taart of andere artikelen, zoals een pen, een kladblok, een map, een aansteker en andere “weggevertjes”, die bedoeld zijn als blijk van waardering of relatiegeschenk. Als richtbedrag bij het aannemen van een geschenk wordt een bedrag van € 25,= aangehouden. Geschenken die dit richtbedrag te boven gaan worden dus niet geaccepteerd. Geschenken die worden geaccepteerd worden altijd gemeld bij je direct leidinggevende. Jouw leidinggevende geeft dit door aan het cluster Personeel & Organisatie, die deze melding registreert. “Weggevertjes” hoeft je niet te melden. Het aannemen van geld is ten strengste verboden. Ook aanbiedingen voor privéwerkzaamheden, kortingen op privégoederen en andere gunsten worden niet geaccepteerd. Geschenken die op het huisadres worden aangeboden, worden niet geaccepteerd.

Het komt natuurlijk ook voor dat de gemeente als instelling geschenken ontvangt. In de meeste gevallen nemen directeuren of collegeleden deze geschenken in ontvangst. Dergelijke zaken worden gemeld. Wanneer het gaat om grotere geschenken, zoals bijvoorbeeld een waardevol kunstwerk of een geldelijke gift, wordt de gemeenteraad, door tussenkomst van het presidium, geïnformeerd of het college het geschenk al dan niet aanvaardt. Eén van de zaken die bij die afweging een rol spelen, is of het aanvaarden materiële of immateriële verplichtingen met zich meebrengt.

  • -

    Vermijd elke schijn van omkoping.

  • -

    Geschenken mogen worden aangenomen. Bij het aannemen van een geschenk geldt een richtbedrag van € 25,=.

  • -

    Als ervoor wordt gekozen een geschenk te accepteren dan wordt dit altijd gemeld.

  • -

    Geschenken aan de gemeente worden altijd gemeld.

  • -

    Bij grotere geschenken aan de gemeente wordt de gemeenteraad geïnformeerd over het al dan niet aanvaarden er van.

b. Evenementen

Er wordt niet deelgenomen aan festiviteiten, zoals voetbalwedstrijden en theatervoorstellingen, maar ook niet aan reizen e.d. op kosten van derden. Uitzonderingen hierop zijn:

  • -

    het succesvol afronden van een project waar de gemeente bij betrokken is (eerste paal, opening, aflevering);

  • -

    het bijwonen van regionale evenementen, waarbij het onderhouden van contacten centraal staat en een belang van de gemeente dient;

  • -

    uitnodigingen van bedrijven of instellingen waar de gemeente een belang in heeft, zoals bijvoorbeeld een lidmaatschap, aandeelhouder, participaties en dergelijke.

In alle gevallen geldt, dat vooraf toestemming wordt verleend en het ingaan op dergelijke uitnodigingen altijd wordt gemeld.

Aan evenementen wordt alleen deelgenomen

  • -

    bij het succesvol afronden van een project of

  • -

    in gevallen de gemeente noodzakelijk regionale contacten wil onderhouden of een belang in een bedrijf of instelling heeft.

  • -

    Hierbij is altijd toestemming nodig en vindt vooraf melding plaats.

c. Werktijden

Werktijd is tijd van de werkgever. In deze tijd wordt de ambtenaar betaald voor de functie die hij/zij vervult. Het heeft alles met waarden en normen te maken en dus met integriteit om zorgvuldig om te gaan met die tijd. Voor persoonlijke aangelegenheden, zoals een boodschap, bezoek aan de kapper of andere persoonlijke aangelegenheden, kan gebruik worden gemaakt van het flexibele systeem van werktijden. Natuurlijk wordt dan wel netjes "uitgeklokt". Ook worden geen persoonlijke zaken, zoals telefoongesprekken, gebruik van het internet of contacten voortvloeiend uit nevenactiviteiten, in ruime mate of frequent binnen de werktijden uitgevoerd.

-Er wordt zorgvuldig omgegaan met de tijd van de baas.

d. Gebruik van gemeentelijke goederen en diensten

Voor persoonlijke aangelegenheden is het toegestaan om een enkele keer een kopietje te maken. Het gaat dan bijvoorbeeld om een kopietje van de belastingaangifte en de salarisstrook. Het maken van kopieën voor bijvoorbeeld de voetbalvereniging of de harmonie valt dus niet onder deze persoonlijke aangelegenheden. Dit laatste mag wel, maar dan wordt dit netjes gemeld aan de bode en wordt een rekening gestuurd.

Dit principe geldt ook voor zaken als het voeren van telefoongesprekken en het gebruik van het internet. Een enkel en kort persoonlijk telefoontje hoeft geen bezwaar te zijn. Dit is een persoonlijke afweging. Het regelmatig voeren van uitgebreide telefoongesprekken met bijvoorbeeld familie en vrienden is niet toegestaan. Ook contact met instellingen of bedrijven voor persoonlijke doeleinden moet tot een minimum beperkt blijven. Ook voor het gebruik van internet voor persoonlijke aangelegenheden geldt, dat even kort een site bezoeken is toegestaan, maar bijvoorbeeld uitgebreid bepaalde aanbiedingen of vakanties vergelijken mag niet. Als je het doet, doe dergelijke aangelegenheden dan bijvoorbeeld in de pauze.

Verder beschikt de gemeente over bepaalde materialen, waarvan het handig kan zijn als die even geleend kunnen worden voor persoonlijk gebruik. Vaak is daar geen enkel bezwaar tegen. Het moet dan natuurlijk wel voor persoonlijk gebruik zijn en niet voor bijvoorbeeld familie, vrienden of buren. De medewerkers van de Gemeentewerf werken al langere tijd volgens een vastgesteld protocol. Dit protocol is als bijlage bij deze gedragscode gevoegd en maakt daarmee onderdeel uit van het integriteitsbeleid binnen onze gemeente. Dit betekent ook, dat alle medewerkers hiervan gebruik kunnen maken. Wanneer materialen van de gemeente voor persoonlijk gebruik worden geleend, geldt altijd dat vooraf toestemming moet zijn verleend door de leidinggevende, die dergelijke voorzieningen onder zijn beheer heeft. Het bestellen via de gemeente van materialen voor persoonlijk gebruik is niet toegestaan. Het meenemen van materialen voor persoonlijke doeleinden, zoals kantoorartikelen, suiker- en melkzakjes, natuurlijk ook niet. Dit is diefstal.

  • -

    Een enkel persoonlijk kopietje, telefoontje of bezoek op een internetsite is toegestaan.

  • -

    Gebruik van gemeentelijke materialen: alleen na toestemming van de leidinggevende, die zo'n voorziening onder zijn beheer heeft.

  • -

    Géén bestelling van materialen voor persoonlijke doeleinden via de gemeente.

  • -

    Meenemen van kantoorartikelen en andere "verbruiksgoederen": diefstal!

e. Onkostendeclaraties

Kosten die gemaakt worden vanwege dienstreizen, maaltijden bij overwerk of andere zaken die verband houden met de functie worden door de gemeente vergoed. Hiervoor zijn declaratieformulieren beschikbaar. Deze declaraties moeten altijd zijn ondertekend door de leidinggevende. Bovendien moeten de daarbij noodzakelijke bewijsstukken, zoals nota's of treinkaartjes, worden bijgevoegd.

In alle gevallen geldt als uitgangspunt, dat er juist wordt gedeclareerd. Wijk daarbij niet teveel af van wat je normaal gesproken ook doet. Het declareren van uitgebreide maaltijden of versnaperingen valt hier dus niet onder.

-Uitgangspunt is dat er juist wordt gedeclareerd.

f. Nevenfuncties en belangenverstrengeling

Raadsleden, bestuurders en ambtenaren nemen besluiten. Vervolgens wordt zorg gedragen voor de uitvoering daarvan. Hierbij mogen geen belangen meespelen die de geloofwaardigheid van onze gemeente kunnen schaden. In de Gemeentewet en de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen staan verschillende regels met betrekking tot nevenfuncties. Bestuurders zijn op grond hiervan bijvoorbeeld wettelijk verplicht nevenfuncties te melden, waarna ze in een openbaar register worden bijgehouden. Ambtenaren zijn verplicht nevenwerkzaamheden op te geven als de belangen van de dienst, voor zover deze verband houden met de functie, geraakt kunnen worden. Ook komen soms situaties voor waarin verstrengeling van belangen om de hoek komen kijken. Hiervan kan sprake zijn als er bijvoorbeeld een verzoek komt van een organisatie, waarbij iemand nauw betrokken is of van een inwoner die iemand goed kent (buren, familie, goede kennis). Handel in dit soort situaties dergelijke verzoeken niet alleen af of liever nog: laat het helemaal aan een ander over. Al is het alleen maar om de schijn te vermijden dat het "wel even geregeld wordt".

Daarnaast kan het voorkomen dat een raadslid, collegelid of medewerker ook bij een andere werkgever, die in de dagelijkse praktijk met de gemeente te maken heeft, een dienstverband heeft. Wees in dergelijke gevallen terughoudend als er onderwerpen aan de orde komen waar de gemeente en de betreffende werkgever met elkaar te maken krijgen. Ook als die aangelegenheden doorgaans niet van persoonlijke aard zijn. Als een functie bij een andere werkgever strijdig kan zijn met het gemeentelijk belang, is het niet toegestaan een dergelijke functie te vervullen. Alle (neven)functies, waarbij een relatie is met de functievervulling, worden daarom gemeld door middel van het meldingsformulier nevenwerkzaamheden. Belangenverstrengeling moet voorkomen worden. De regeling nevenwerkzaamheden gemeente Tubbergen is op 17 maart 2009 vastgesteld.

  • -

    Alle (neven)functies, betaald of onbetaald, waarbij een relatie is met de functievervulling worden gemeld.

  • -

    Voorkom belangenverstrengeling en laat in voorkomende gevallen de zaak zoveel mogelijk over aan een ander.

  • -

    Het vervullen van functies die strijdig kunnen zijn met het gemeentelijk belang is verboden.

g. Geheimhoudingsplicht en vertrouwelijke informatie

Als iemand tijdens het werk te maken heeft met vertrouwelijke informatie, dan is de regel dat daar niet met anderen over wordt gepraat. Met gegevens waarvan men weet of kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk zijn, uit beleidsoverwegingen of vanwege de privacy, moet dus vertrouwelijk worden omgegaan. Daarbij maakt het niet uit of iemand mondeling of schriftelijk van zaken op de hoogte is gebracht. Ook het voorzichtig omgaan met belangrijke gegevens valt hier onder. Voorkomen moet worden dat zaken uitlekken of dat stukken kwijt raken. Gevoelige stukken en dossiers moeten in afgesloten kasten en/of laden worden opgeborgen. Ook het raadplegen van toegankelijke bestanden worden alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt. Bestaat er onduidelijkheid over zaken die wel en niet onder vertrouwelijke informatie vallen, overleg dan met elkaar of met een leidinggevende wat daar onder wordt verstaan.

  • -

    Met gegevens waarvan men weet of kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk zijn wordt vertrouwelijk omgegaan.

  • -

    Gevoelige stukken en dossiers worden in afgesloten kasten en/of laden opgeborgen.

  • -

    Bij onduidelijkheid wordt overleg met elkaar of leidinggevende gepleegd.

h. Discriminatie en intimidatie

Voor het omgaan met burgers en collega's gelden wettelijke normen, die elke vorm van machtsmisbruik moeten voorkomen en tegengaan. Discriminatie en intimidatie gelden onverkort als overtreding van de wet. Daarom zijn deze en andere vormen in geen enkel geval toegestaan.

-Discriminatie en intimidatie is nooit toegestaan.

i. Klokkenluiden

  • -

    Je bespreekt twijfels over de integriteit van collega’s zo veel mogelijk met henzelf. Is dit niet mogelijk of leidt dit niet tot resultaat, dan licht je de leidinggevende, de vertrouwenspersoon, de burgemeester of een wethouder in.

  • -

    Je bent ook zelf aanspreekbaar op jouw handelen en jouw uitlatingen. Collega’s en burgers kunnen jouw werkwijze en jouw woorden anders ervaren dan je bedoelt.

  • -

    Je meldt een vermoeden van fraude of corruptie bij de leidinggevende, het bestuur of de vertrouwenspersoon.

  • -

    Bij vermoedens van fraude, maar ook bij andere twijfelachtige zaken, kun je gebruikmaken van de Regeling Klokkenluiders gemeente Tubbergen. De regeling Klokkenluiders gemeente Tubbergen is in 28 november 2006 vastgesteld. De gemeente is verplicht om een reactie te geven op jouw melding. Wil je dat niet bekend wordt dat jij de misstand aankaart, dan kunt je via de vertrouwenspersoon een melding te doen. Alleen de vertrouwenspersoon is dan op de hoogte van jouw identiteit.

  • -

    Het wordt op prijs gesteld dat zaken bespreekbaar worden gemaakt in gevallen vermoedens van overtreden van de Gedragscode bestaan. Hierbij kan gerekend worden op bescherming en anonimiteit.

f. Belangen van familieleden, vrienden en ex-collega’s

  • -

    Je bent alert op situaties in jouw werk waarin je met privérelaties te maken krijgt.

  • -

    Je licht jouw leidinggevende in over aanvragen en offertes van vrienden, familieleden of bedrijven waarin familie of vrienden werkzaam zijn.

  • -

    Je voorkomt de schijn van vriendjespolitiek en behandelt dergelijke aanvragen niet zelf.

  • -

    Je bent terughoudend met het geven van adviezen aan bekenden in de privésfeer.

  • -

    Je bent bedacht op botsing van belangen.

  • -

    Je let bij het inhuren van ex-collega’s goed op het volgen van de juiste procedure van inhuur en aanbesteding.

  • -

    Je kunt motiveren waarom de inhuur van een ex-ambtenaar als zelfstandige nodig en verantwoord is.

  • -

    Je realiseert je hoe dat kan overkomen op de buitenwereld die geen achtergrondinformatie heeft.

  • -

    Je bespreekt de risico’s met jouw leidinggevende.

g. De leidinggevende draagt het integriteitsbeleid uit

  • -

    Als leidinggevende geeft je het goede voorbeeld.

  • -

    Je bent open over jouw manier van werken. Je bent aanspreekbaar op jouw werkwijze en jouw houding naar medewerkers.

  • -

    Bij twijfel en vragen over de juiste handelwijze kunnen medewerkers bij jou terecht.

  • -

    Je bespreekt twijfels en vragen over integriteit in werkverband en stimuleert medewerkers hetzelfde te doen.

  • -

    Je bent alert op risicogevoelige situaties waarin medewerkers terecht kunnen komen en draagt bij aan hun weerbaarheid daartegen.

  • -

    Je spreekt medewerkers aan op dubieus gedrag, maakt afspraken en treft zo nodig maatregelen.

3. Tot slot

Zoals in deze gedragscode al gezegd, is integriteit geen optelsom van vastomlijnde gedragsregels. Liever wordt gesproken over een integere houding. Een integer raadslid, bestuurder of ambtenaar is iemand die zijn of haar functie onafhankelijk uitoefent en zich niet (op een onjuiste manier) laat beïnvloeden of onder druk zetten. Ook voorkomt hij of zij dat de schijn van afhankelijkheid ontstaat. Belangrijkste vuistregel voor deze houding is openheid en eerlijkheid. Een gebeurtenis moet aan een andere collega verteld kunnen worden. Bij twijfel is het daarom raadzaam daar met een collega of leidinggevende over te praten.

Bijlage

Protocol bij het gebruik van gemeentelijke machines en materiaal Gemeentewerf

Het gebruiken van machines, materieel, materiaal en gebouwen buiten werktijd is niet toegestaan mits toestemming gegeven wordt door de teamleider. Onder de volgende omstandigheden en met de volgende voorschriften kan de teamleider toestemming geven:

a.Tijden

Op avonden en weekenden na werktijd, het gebruik:

  • -

    thuis van kleine machines en gereedschappen:

  • -

    handgereedschappen niet machinaal en

  • -

    handgereedschappen elektrisch;

b. Machines

  • -

    Alle machines en gereedschappen dienen schoon teruggebracht te worden.

  • -

    Voor de eerstvolgende werkdag, voor aanvang van het werk, moet de machine inzetbaar zijn. Schade aan machines en gereedschappen wordt gemeld en reparatiekosten zijn voor rekening van de medewerker.

  • -

    De verantwoordelijkheid voor het gebruik van de machines en het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen ligt volledig bij de medewerker.

  • -

    De medewerker vraagt vooraf de machine mee te mogen nemen aan de teamleider of diens vervanger.

c. Materialen

Het meenemen van materialen zonder hergebruikwaarde is onder voorwaarde mogelijk. De teamleider beoordeelt het verzoek op mogelijke gebruikswaarde voor de gemeente. De teamleider hanteert de volgende criteria:

  • -

    Het materiaal heeft geen hergebruikwaarde en zou anders afgevoerd worden naar een afvalverwerker.

  • -

    De bewerkings- en/of opslagkosten zijn dermate hoog dat afvoer goedkoper is (uitzoeken van ondermeer bestratingsmateriaal).

Op voorhand wordt gedacht aan houtsnippers, openhaard hout en restanten van bestratingsmateriaal. Het materiaal kan, na toestemming van de teamleider en registratie in het schrift, buiten werktijd opgehaald worden op de werf. Hierbij mag geen gebruik gemaakt worden van het aanwezige materieel. De aanhanger mag onder de gebruikelijke voorwaarde wel gebruikt worden.

d. Administratie

  • -

    De uitleen van machines, het meenemen van afvalmaterialen en het gebruik van de gebouwen dienen op initiatief van de medewerker geadministreerd te worden in het schrift.

  • -

    De teamleider of diens vervanger ziet daarop toe.

  • -

    Bij zowel de uitleen als het terugbrengen wordt een paraaf met datum aangegeven door de medewerker.

  • -

    Dagelijks wordt het schrift gecontroleerd en bij het niet in acht nemen van de regels zal een aantekening in het schrift gemaakt worden.

  • -

    Wekelijks wordt het schrift ter controle voorgelegd aan de teamleider en deze zal voor akkoord tekenen.