Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR318441
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR318441/1
Drank- en Horecaverordening Twenterand 2013
Geldend van 10-01-2014 t/m heden
Intitulé
Drank- en Horecaverordening Twenterand 2013Geconsolideerde tekst van de regeling
Nr. 013.030.0002
De raad van de gemeente Twenterand;
gelezen het voorstel van de burgemeester van de gemeente Twenterand;
gelet op de artikelen 4, eerste tot en met derde lid en 25a, 25b, 25c en 25d van de Drank- en Horecawet;
vast te stellen de volgende verordening ter voorkoming van oneerlijke concurrentie tussen para commerciële rechtspersonen en commerciële horecabedrijven.
besluit:
vast te stellen de volgende
Drank- en Horecaverordening Twenterand 2013
Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze afdeling wordt verstaan onder:
- 1.
alcoholhoudende drank,
- 2.
horecabedrijf,
- 3.
horecalokaliteit,
- 4.
inrichting,
- 5.
para commerciële rechtspersoon,
- 6.
sterke drank,
- 7.
slijtersbedrijf en
- 8.
zwak-alcoholhoudende drank,
dat wat daaronder wordt verstaan in de Drank- en Horecawet.
Hoofdstuk 2 Reguleren para commerciële rechtspersonen
Artikel 2 Reguleren para commerciële rechtspersonen
1. Een para commercieel rechtspersoon kan alcoholhoudende drank uitsluitend verstrekken op:
a. maandag tot en met donderdag vanaf 16:00 uur tot 24:00 uur;
b. vrijdag, zaterdag en zondag vanaf 12:00 uur tot 24:00 uur.
2. Er wordt geen alcoholhoudende drank verstrekt tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen welke niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn, als dit zou leiden tot oneerlijke mededinging.
3. Een para commercieel rechtspersoon kan tijdens maximaal 6 bijeenkomsten per jaar van persoonlijke aard die gericht zijn op personen welke bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn, in afwijking van het tweede lid, alcoholhoudende drank verstrekken.
4. Een para commercieel rechtspersoon doet uiterlijk twee weken voor een bijeenkomst als bedoeld in het derde lid melding hiervan aan de burgemeester.
a. De melding moet 2 weken voor aanvang van de bijeenkomst, schriftelijk of digitaal bij de burgemeester zijn doorgegeven.
b. In de melding moeten de volgende gegevens staan
1. adresgegevens van de inrichting;
2. datum bijeenkomst;
3. tijdstip bijeenkomst;
4. inhoud bijeenkomst.
c. De burgemeester kan aan de gemelde bijeenkomst nadere voorschriften en/of beperkingen verbinden.
5. Er mag uitsluitend zwak alcoholhoudende drank worden verstrekt.
Hoofdstuk 3 Beperkingen voor horecabedrijven en slijstersbedrijven
Artikel 3 Beperkingen voor horecabedrijven en slijtersbedrijven
Gereserveerd.
Hoofdstuk 4 Koppeling toegang en leeftijden
Artikel 4 Koppeling toegang en leeftijden
Gereserveerd.
Hoofdstuk 5 Beperkingen voor andere detailhandel dan slijtersbedrijven
Artikel 5 Beperkingen voor andere detailhandel dan slijtersbedrijven
Gereserveerd.
Hoofdstuk 6 Prijsacties verbod happy hours
Artikel 6 Verbod happy hours
Het is verboden in een horecalokaliteit of op een terras bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die daar gewoonlijk wordt gevraagd.
Hoofdstuk 7 Slotbepalingen
Artikel 7 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekend gemaakt.
Artikel 8 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als Drank- en Horecaverordening Twenterand 2013.
Ondertekening
Toelichting 1 Toelichting
Algemeen
Inleiding
Deze verordening bevat medebewindbepalingen die zijn gebaseerd op de artikelen 4, 25a, 25b, 25c en 25d van de Drank- en Horecawet (DHW).
Oneerlijke mededinging
De op basis van artikel 4 van de DHW door gemeente te stellen regels over de para commerciële horecabedrijven dienen ter voorkoming van oneerlijke mededinging. In de memorie van toelichting. Kamerstukken II 2008/09, nummer 3, blz. 10) staat dat de regering er van uitgaat dat de gemeenten de belangrijke maatschappelijke functie van de verschillende para commerciële instellingen in acht nemen en geen onnodige beperkingen opleggen daar waar de mededinging niet in het geding is en er geen sprake is van onverantwoorde verstrekking van alcohol, met name aan jongeren. Het is niet mogelijk om beperkingen op te leggen die iedere mededinging met de reguliere horeca tegengaan.
De gemeenteraad treedt dan buiten de bevoegdheidsgrondslag van de DHW.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Begripsbepaling
De begripsbepalingen uit de DHW werken door in de op de DHW gebaseerde regelgeving.
Artikel 2 Regulering para commerciële rechtspersonen
Op grond van artikel 4, eerste lid en derde lid, onder a, van de DHW moet geregeld worden gedurende welke tijden in de inrichting alcoholhoudende drank mag worden verstrekt. Met andere woorden, de schenktijden voor alcoholhoudende dranken moeten geregeld worden.
Op grond van artikel 4, eerste lid en derde lid, onder b en c, van de DHW moetenregels gesteld worden over door para commerciële rechtspersonen in de inrichting tehouden bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen welke niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn. Uiteraard alleen voor zover er tijdens deze bijeenkomsten alcoholhoudende drank wordt verstrekt door de para commerciële rechtspersoon.
Met bijeenkomsten van persoonlijke aard wordt gedoeld op: bijeenkomsten, waarbij meestal alcoholhoudende drank wordt genuttigd, die geen direct verband houden met de activiteiten van de desbetreffende para commerciële instelling, zoals bruiloften, feesten, partijen, recepties en verjaardagen. Voorgesteld wordt maximaal 6 activiteiten toe te staan. Daarmee zijn de activiteiten nog incidenteel en ondergeschikt aan de hoofddoelstelling, is er geen sprake van strijd met het bestemmingsplan, worden er toch nog inkomsten gegenereerd, dit mede gelet op de vermindering van de subsidie en bestaat er, naar de huidige verwachting, geen oneerlijke concurrentie. Wel dienen verenigingen, indien ze hiervan gebruik wensen te maken, na te gaan of men dan nog wel recht heeft op zogenaamde vrijstellingen van de Belastingdienst, bijvoorbeeld de zogenaamde kantinevrijstelling.
Artikel 3 Beperkingen voor horecabedrijven en slijtersbedrijven
Gereserveerd
Artikel 4 Koppeling toegang aan leeftijden
Gereserveerd
Artikel 5 Beperkingen voor andere detailhandel dan slijtersbedrijven
Gereserveerd.
Artikel 6 Verbod happy hours
Artikel 25d van de Drank- en Horecawet biedt gemeenten de mogelijkheid prijsacties, zoals happy hours, gedeeltelijk te beperken. Happy hours zijn doorgaans afgebakende tijden (enkele uren, één dag in de week) waarop alcohol tegen een gereduceerd tarief wordt aangeboden. In veel gemeenten zijn er uitgaansgelegenheden waar happy hours worden georganiseerd. De maatregel kan – zo bepaalt de Drank- en Horecawet - alleen betrekking hebben op het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende dranken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die in de betreffende horecalokaliteit of op het betreffende terras gewoonlijk wordt gevraagd.
Met dit artikel kan de gemeente bijvoorbeeld ook prijsacties als ‘2 drankjes voor de prijs van 1’ verbieden. Ook kan men er bepaalde arrangementen mee tegengaan, zoals één avond onbeperkt drinken voor € 15, althans als het onbeperkt drinken gedurende één avond normaal gesproken voor meer dan € 25 wordt aangeboden en er in het kader van een actie tijdelijk een prijs van € 15 wordt gevraagd. De zogenaamde ladies nights (avonden waarop vrouwen gratis mogen drinken) worden met dit artikel ook verboden.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Artikel spreekt voor zich
Artikel 8 Citeertitel
Artikel spreekt voor zich
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl