Besluit van de Awb-adviescommissie van PS en van 5-12-2017 als zelfstandig bestuursorgaan inclusief Mandaatregister van de commissie

Geldend van 23-05-2018 t/m heden

Intitulé

Besluit van de Awb-adviescommissie van PS en van 5-12-2017 als zelfstandig bestuursorgaan inclusief Mandaatregister van de commissie

De Awb-adviescommissie van PS en GS bezwaarschriften

Gelet op:

besluit het volgende reglement vast te stellen:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

Artikel 2 Voorbereiding primaire besluiten

Een sub-commissie bereidt namens de commissie de besluiten voor die:

  • -

    worden genomen op grond van algemene wetgeving als de WOB en de WBP;

  • -

    zien op het handelen van de commissie in haar adviesrol richting die bestuursorganen die haar daartoe hebben ingesteld;

  • -

    zien op het handelen van de commissie als zijnde bestuursorgaan.

Artikel 3 Voorbereiding besluiten op bezwaar

De voorbereiding van besluiten op bezwaar geschiedt door een sub-commissie.

Artikel 4 Besluitvorming sub-commissie

  • 1. Een besluit is aangenomen bij meerderheid van stemmen.

  • 2. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 5 Ondertekening primaire besluiten en besluiten op bezwaar

  • 1. Voor zover niet anders geregeld in het mandaatregister, worden de primaire besluiten namens de commissie ondertekend door de voorzitter van de sub-commissie bedoeld in artikel 2.

  • 2. Besluiten op bezwaar worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de sub-commissie zoals bedoeld in artikel 3.

Artikel 6 Besluiten van de commissie

Besluiten die niet in mandaat, maar door de commissie zelf worden genomen, zoals het mandaatbesluit, worden bij meerderheid van stemmen genomen. Het benodigde quorum is zeven van de tien leden. Deze besluiten worden ondertekend door de voorzitters.

Artikel 7 Horen

  • 1. Voordat de sub-commissie namens de commissie op het bezwaarschrift beslist, stelt het belanghebbenden in de gelegenheid te worden gehoord.

  • 2. Het horen vindt plaats door een voorzitter en minimaal één lid van de sub-commissie zoals bedoeld in artikel 3.

  • 3. Van het horen wordt een verslag gemaakt.

Artikel 8 Afzien van horen bij bezwaar

De voorzitter van de sub-commissie zoals, bedoeld in artikel 3, beslist over de toepassing van artikel 7:3 (afzien horen belanghebbende) en artikel 7:8 (het op verzoek van belanghebbende horen van door hem meegebrachte getuigen en deskundigen) van de Awb.

Artikel 9 Klachten

  • 1. Klachten in de zin van de Awb worden behandeld overeenkomstig de afdelingen 9.1 en 9.2 van de Awb en het mandaatregister van de commissie.

  • 2. Mondeling ingediende klachten worden door het secretariaat van de commissie op schrift gesteld en behandeld als klaagschrift in de zin van artikel 9.2 van de Awb.

  • 3. Het horen van de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, vindt plaats op de volgende wijze:

    • a.

      Bij klaagschriften die handelen over de Awb-adviescommissie van PS en GS als geheel vindt het horen plaats door een door de commissie aan te wijzen sub-commissie.

    • b.

      Bij klaagschriften die handelen over een voorzitter, een commissielid, een secretaris of een combinatie daarvan, vindt het horen plaats door een door de commissie aan te wijzen sub-commissie.

  • 4. De voorzitter van de sub-commissie zoals bedoeld in artikel 8, derde lid en onder b, beslist over de toepassing van artikel 9:10 lid 2 (afzien horen klager) van de Awb.

  • 5. Van het horen wordt een verslag gemaakt.

Artikel 10 Vertegenwoordiging

De vertegenwoordiging van de commissie bij administratieve, beroeps- en gerechtelijke procedures, bij (hoger) beroep en bij de behandeling van (aanvragen voor) voorlopige voorzieningen, vindt plaats overeenkomstig het mandaatregister.

Artikel 11 Slotbepaling

  • 1. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of in het geval dat enige bepaling voor verschillende uitleg vatbaar blijkt te zijn, beslissen namens de commissie de voorzitters.

  • 2. Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement van de Awb-adviescommissie van PS en GS als zelfstandig bestuursorgaan”.

  • 3. Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 5 december 2017 bij schriftelijke stemming.

Mevrouw mr. S.P. Madunic

(voorzitter)

De heer mr. T. Elzenga

(voorzitter)

De heer mr. H.W. Schmidt

(voorzitter)

Toelichting op het reglement

Algemeen

De Awb-adviescommissie van PS en GS (hierna: commissie) is door Provinciale Staten en het college van Gedeputeerde Staten ingesteld om hen te adviseren over bezwaarschriften die zijn gericht tegen door hen genomen besluiten en klachten zoals die aan hen zijn gericht.

Sinds de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State d.d. 19 maart 2003, LJN AF6023, is duidelijk dat de Awb-adviescommissie van PS en GS niet alleen een adviesorgaan, maar ook een bestuursorgaan is.

In de Verordening bezwaarschriften, klachten en administratieve beroepen 2016 (hierna: verordening) zijn regels neergelegd met betrekking tot de adviestaak van de commissie. Provinciale Staten en Gedeputeerde staten hebben zeggenschap over de wijze waarop de commissie haar adviestaak uitoefent. Dit is anders als het gaat om de bevoegdheden die de commissie toekomen omdat zij bestuursorgaan is. De andere bestuursorganen van de provincie hebben geen zeggenschap over de uitoefening van bevoegdheden door de commissie als bestuursorgaan. Voor de besluitvorming van de commissie als zijnde bestuursorgaan kan in de verordening dan ook geen regeling worden getroffen; vandaar dat de commissie het een en ander zelf regelt in dit reglement.

Verzoeken op grond van de WOB en de WBP

Omdat de commissie voornamelijk verzoeken op grond van de WOB en de WBP zal krijgen, wordt op deze wetgeving nader ingegaan.

Wet openbaarheid van bestuur

Ingevolge artikel 3, eerste lid, van de WOB kan een ieder een verzoek om informatie neergelegd in documenten over een bestuurlijke aangelegenheid richten tot een bestuursorgaan of een onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzame instelling, dienst of bedrijf. In artikel 1, onder a, van de WOB is de definitie van “document” neergelegd.

Artikel 1, onder a:

Document: een bij een overheidsorgaan berustend schriftelijk stuk of ander materiaal dat gegevens bevat.

Onder berusten moet worden verstaan: feitelijk aanwezig zijn. Het feitelijk aanwezig zijn moet echter niet te strikt worden opgevat. Als het in de rede ligt dat een document bij een overheidsorgaan aanwezig is, maar zich feitelijk elders bevindt, dan wordt het document toch geacht bij dat overheidsorgaan te berusten. Het orgaan dient ervoor te zorgen dat het weer de feitelijke beschikking over het document verkrijgt.

Voorgaande betekent dat de commissie moet beslissen op WOB-verzoeken om documenten die onder haar berusten. Het gaat dan om alle documenten die vanuit de commissie worden verzonden en om alle documenten die aan de commissie zijn gericht.

Het feit dat de documenten na een zekere periode worden gearchiveerd en het college hier een zorgplicht voor heeft, doet hieraan niet af: niet het college, maar de commissie is het bestuursorgaan dat op het WOB-verzoek moet beslissen.

Sommige stukken kunnen bij meerdere bestuursorganen worden opgevraagd. Het advies van de commissie kan bijvoorbeeld na het moment van aanbieding aan het betreffende bestuursorgaan, niet alleen worden opgevraagd bij de commissie maar ook bij het betreffende bestuursorgaan.

Het advies dat naar aanleiding van de hoorzitting wordt opgesteld is ten behoeve van het bestuursorgaan. Ingevolge artikel 17 van de verordening brengt de commissie dan ook advies uit aan het bestuursorgaan. Alleen wanneer daarom uitdrukkelijk met een Wob-verzoek (mondeling dan wel schriftelijk) wordt verzocht wordt het advies na uitgebracht te zijn aan het bestuursorgaan ook aan belanghebbenden verstrekt.

Wet bescherming persoonsgegevens

De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens is volgens artikel 1, onder d, van de WBP de natuurlijke persoon, rechtspersoon of ieder ander die of het bestuursorgaan dat, alleen of tezamen met anderen, het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt. In de publieke sector geldt het krachtens het geldende staats- en bestuursrecht bevoegde bestuursorgaan als de verantwoordelijke. Ook de commissie kan derhalve als verantwoordelijke in de zin van de WBP worden aangemerkt.

De verwerking van persoonsgegevens in het kader van de afhandeling van bezwaarschriften vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de commissie. Als de betrokkene, dat wil zeggen degene op wie persoonsgegevens betrekking hebben, zijn rechten op grond van de WBP geldend wil maken, zal hij zich tot de commissie moeten richten. Het gaat hier dan om het recht op inzage en het recht op verbetering, aanvulling, verwijdering en afscherming (artikel 35 en 36 WBP).

Besluitvorming

Primaire besluitvorming

Om de besluitvorming op een zo eenvoudig mogelijke wijze te laten plaatsvinden, die bovendien zo min mogelijk belastend is voor de commissieleden, heeft de commissie besloten om de uitoefening van diverse bevoegdheden te mandateren aan de voorzitters en is eveneens toestemming verleend tot het opdragen van die bevoegdheden aan de secretaris. Deze bevoegdheden zijn opgenomen in het mandaatregister van de commissie als bestuursorgaan.

Een primair besluit van de (sub-) commissie dat in mandaat is genomen wordt op de volgende wijze ondertekend:

Awb-adviescommissie bezwaarschriften van PS en GS,

namens deze,

(naam secretaris),

Secretaris

Besluitvorming in bezwaar

Als een bezwaarschrift wordt ingediend tegen een besluit van de commissie, hoort de commissie de bezwaarmaker en eventuele overige belanghebbenden op grond van artikel 7:5 van de Awb zelf. Het horen en de besluitvorming geschiedt door de ingestelde sub-commissie. Bij het horen is het mogelijk dat er een “meelezend lid” is. Dat wil zeggen dat het horen geschiedt door twee leden (zijnde de voorzitter en een lid) en dat het derde lid op basis van het dossier en het verslag, mee adviseert en besluit. Bij de besluitvorming geldt aldus een quorum van de drie leden welke deel uitmaken van de sub-commissie.

Van belang is dat er sprake is van een beslistermijn van 6 weken, gerekend vanaf het einde van de bezwaartermijn. Deze beslistermijn kan met maximaal 6 weken worden verlengd.

Een besluit op bezwaar wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de betreffende sub-commissie en wel op de volgende wijze:

Awb-adviescommissie van PS en GS,

(naam), voorzitter,

(naam), secretaris,

Bij de bezwaarbehandeling wordt gepoogd de sub-commissie te vormen door leden welke niet of zo min mogelijk betrokken zijn geweest bij de voorbereiding van het bestreden besluit. Dit omwille van interne reflectie. De omstandigheden kunnen er echter toe nopen dat hier niet altijd aan kan worden voldaan.

Klachtafhandeling

Ingevolge artikel 9:1 van de Awb heeft een ieder het recht om bij een bestuursorgaan te klagen over de wijze waarop dat bestuursorgaan of een onder de verantwoordelijkheid van dat orgaan werkzame persoon zich in een concrete situatie jegens de klager of iemand anders heeft gedragen.

Blijkens de uitspraak van de Afdeling is de secretaris van de commissie, hoewel ambtenaar van de gemeente, in zijn functie onafhankelijk van het college en valt hij in zoverre niet onder diens verantwoordelijkheid.

Voorgaande betekent dat niet alleen klachten over de commissie als geheel of over een commissielid, maar ook klachten over de secretaris moeten worden afgedaan door de commissie zelf.

Eveneens kan een klacht over de commissie, worden ingediend bij de Nationale Ombudsman. Daarbij dient te worden opgemerkt dat de klager de klacht eerst bij het betrokken bestuursorgaan dient in te dienen, tenzij dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd.

Een klacht is niet aan een bepaalde vorm gebonden, deze kan zowel schriftelijk als mondeling worden ingediend. Wel moet de indiener er op bedacht zijn dat de keuze voor een schriftelijke of mondelinge klacht procedurele consequenties heeft. Op een schriftelijke klacht zijn namelijk de artikelen 9:5 t/m 9:12 van de Awb van toepassing, terwijl op een mondelinge klacht enkel artikel 9:2 van de Awb van toepassing is. Het op schrift stellen van de klacht wordt door de commissie dan ook als een vereiste gezien om de klacht zorgvuldig te kunnen behandelen. Bij een mondeling ingediende klacht verzoekt de commissie daarom eerst aan de klager om deze op schrift te stellen. Wanneer daar geen medewerking aan wordt verleend, stelt de commissie een schriftelijke weergave op van de klacht en legt deze ter bevestiging voor aan de klager.

Bij de klachtbehandeling wordt gepoogd de sub-commissie te vormen door leden welke niet betrokken zijn geweest bij de gedraging van de beklaagde persoon dan wel personen. Dit omwille van interne reflectie. De omstandigheden kunnen er echter toe nopen dat hier niet altijd aan kan worden voldaan.

Vergoedingen

Bij het toekennen van de vergoedingen is het niet van belang of de voorzitter en leden werkzaamheden hebben verricht voor de commissie als adviesorgaan of voor de commissie als bestuursorgaan. De vergoedingen ten aanzien van de commissie als bestuursorgaan zijn analoog aan de vergoedingen van de commissie als adviesorgaan.

Aldus vastgesteld op 5 december 2017 bij schriftelijke stemming.

Mevrouw mr. S.P. Madunic

(voorzitter)

De heer mr. T. Elzenga

(voorzitter)

De heer mr. H.W. Schmidt

(voorzitter)

Intitulé

Mandaatregister van de commissie1

AWB-ADVIESADVIESCOMMISSIE PS en GS (Bestuursorgaan)

MACHTIGING

Nr.

Bevoegdheid

(Wettelijke) grondslag

Oorspronkelijk bevoegd orgaan

Gemachtigde

Onder-gemachtigde

1.

Vertegenwoordiging van de Awb-adviescommissie van PS en GS bij administratieve, beroeps- en gerechtelijke procedures, bij (hoger) beroep en bij behandeling van (aanvragen voor) voorlopige voorzieningen

Art 8:23 Awb

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

secretaris

2.

Correspondentie van informatieve aard, niet zijnde beschikkingen (uitvoering van reeds genomen, toegezonden besluiten, voortgang van zaken) voor zover niet vallend onder de WOB.

Art 1:1, eerste lid onder a, Awb

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

3.

Mededeling als bedoeld in artikel 33 en 34 WBP

Art 33 en 34 WBP

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

4.

Mededeling aan verzoeker als bedoeld in artikel 36 WBP van degenen aan wie de persoonsgegevens zijn verstrekt voordat ze zijn verbeterd, aangevuld, verwijderd of afgeschermd

Art 38, eerste en tweede lid, WBP

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

MANDAAT

Nr.

Bevoegdheid

(Wettelijke) grondslag

Oorspronkelijk bevoegd orgaan

Gemachtigde

Onder-gemachtigde

5.

Beslissen op verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur

Art 5 WOB

Art 2 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

6.

Verdaging beslissing op verzoek op grond van de WOB met ten hoogste vier weken

Art 6 Awb

Art 2 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

7.

Verplichting tot het schriftelijk bevestigen van de ontvangst van een klaagschrift

Art 9:6 Awb

Art 9 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

8.

Schriftelijk in kennis stellen van het niet in behandeling nemen van de klacht

Art 9:8, derde lid Awb

Art 9 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

9.

Toezenden van een afschrift van het klaagschrift alsmede van de daarbij meegezonden stukken aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft

Art 9:9 Awb

Art 9 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

10.

Kennisgeving van het horen aan de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft

Art 9:10, eerste lid Awb

Art 9 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

11.

Afzien van het horen van de klager in het kader van de klachtenprocedure

Art 9:10 tweede lid Awb

Art 9 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter + twee leden

12.

Horen van de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft

Hoofdstuk 9 Awb

Art 9 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter + lid

13.

Verdagen van de wettelijke behandelingstermijn van klachten met een termijn van ten hoogste vier weken

Art 9:11, tweede lid Awb

Art 9 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

14.

Versturen van de afdoeningsbrief in het kader van een klachtenprocedure

Art 9:12, eerste lid Awb

Art 9 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

15.

Verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde

Art 2:1, tweede lid Awb

Art 2 en 3 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

16.

Verplichting tot het doorzenden van geschriften of bezwaar- en beroepschriften naar een tot de behandeling bevoegd bestuursorgaan of rechterlijke instantie, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de afzender

Art 2:3, eerste lid en 6:15, eerste en tweede lid en 7:1a Awb

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

17.

Verplichting geschriften die niet voor hem bestemd zijn en ook niet kunnen worden doorgezonden, terug te zenden aan de afzender

Art 2:3, tweede lid Awb

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

18.

Verdagen van de beschikking met een redelijke termijn, indien de beschikking niet binnen acht weken kan worden gegeven

Art 4:14 Awb

Art 2 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

19.

Verplichting tot het schriftelijk bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift

Art 6:14 Awb

Art 3 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

20.

Verdagen van de beslissing op een bezwaarschrift

Art 7:10, derde lid Awb

Art 3 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

21.

Verzoek tot intrekking van een bezwaarschrift

Art 6:21 Awb

Art 3 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

22.

Beslissen op een bezwaarschrift

Art 7:10, eerste lid Awb

Art 3 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter + twee leden

23.

Beslissen op een bezwaarschrift waarbij op grond van 7:3 Awb is afgezien van het horen van belanghebbenden

Art 7:10, eerste lid en 7:3 Awb

Art 3 en 8 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter + twee leden

24.

Horen van belanghebbenden voordat op het bezwaarschrift wordt beslist

Art 7:2, eerste lid Awb

Art 7 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter + lid

25.

Schriftelijke kennisgeving van de hoorzitting in het kader van de bezwaarschriftprocedure

Art 7:2, tweede lid Awb

Art 3 en 7 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

26.

Afzien van horen van belanghebbenden in het kader van de bezwaarschriftprocedure

Art 7:3 Awb

Art 8 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

27.

Beslissen op verzoek van belanghebbenden om getuigen en deskundigen te horen

Art 7:8 Awb

Art 8 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

28.

Voor zover niet bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, besluiten of het horen in het openbaar plaatsvindt

Art 7:5, tweede lid Awb

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

29.

Besluiten tot afzien van het ter inzage leggen van stukken voorafgaand aan het horen, voor zover geheimhouding om gewichtige redenen is geboden

Art 7:4, zesde lid Awb

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

30.

Op verzoek verstrekken van inlichtingen als bedoeld in artikel 28, eerste lid, onder a tot en met e WBP, die zijn opgenomen in het openbaar register omtrent de van de aanmelding vrijgestelde gegevensverwerkingen

Art 30, derde lid WBP

Art 2 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

31.

Schriftelijke mededeling aan verzoeker of hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt

Art 35, eerste lid WBP

Art 2 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

32.

Beslissen op een verzoek als bedoeld in artikel 36 WBP (verbeteren, aanvullen, verwijderen of afschermen van persoonsgegevens)

Art 36 WBP

Art 2 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

33.

Beslissen n.a.v. verzet als bedoeld in artikel 40 WBP

Art 40, tweede lid WBP

Art 2 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

34.

Beslissen op verzoeken om rechtstreeks beroep

Art 7:1a Awb

Art 2 en 3 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris die niet was betrokken bij de voorbereiding van het primaire besluit

35.

Beslissen op verzoeken tot vergoeding van kosten van bestuurlijke voorprocedure

Art 7:15, tweede lid Awb

Art 2 en 3 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

36.

Verweerschriften t.b.v. bezwaar- en beroepsprocedures (opstellen en ondertekenen)

Art 10:11 Awb

Art 2 en 3 Reglement

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

37.

Beslissen op het verzoek tot het nemen van een dwangsombesluit zoals bedoeld in de Wet dwangsom en beroep

Art 4:17, derde lid Awb

Awb-adviescommissie van PS en GS

Voorzitter(s)

Secretaris

AWB-ADVIESCOMMISSIE PS en GS (Adviesorgaan)

MANDAAT

Nr.

Bevoegdheid

(Wettelijke) grondslag

Oorspronkelijk bevoegd orgaan

Gemachtigde

38.

Verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde

Art 2:1, tweede lid Awb

Voorzitter(s)

Secretaris

39.

Stellen van een termijn aan de indiener van het bezwaar

Art 6:6 en 7:24, derde lid Awb

Voorzitter(s)

Secretaris

40.

Verzenden van stukken tijdens de behandeling van het bezwaar door de commissie

Art 6:17 Awb

Voorzitter(s)

Ondersteuner

41.

Wijzen op het kunnen indienen van stukken tot 10 dagen voor de hoorzitting

Art 7:4, eerste lid en 7:18, eerste lid Awb

Voorzitter(s)

Ondersteuner

42.

Buiten behandeling laten van stukken die na 10 dagen voor de zitting zijn ingediend

Art 7:4, eerste lid en 7:18, eerste lid Awb

Voorzitter(s)

Secretaris

43.

Ter inzage leggen van stukken

Art 7:4, eerste lid en 7:18, eerste lid Awb

Art 7 Vo

Voorzitter(s)

Ondersteuner

44.

Geheimhouding om gewichtige redenen bij het horen

Art 7:6, vierde lid en 7:18, zesde en zevende lid Awb

Art 7 Vo

Voorzitter(s)

Secretaris

45.

Inwinnen van inlichtingen en/of advies

Art 8, eerste lid Vo

Voorzitter(s)

Secretaris

46.

Uitnodigen voor een hoorzitting

Art 7:2, eerste lid en 7:16, eerste lid Awb

Art 10 Vo

Voorzitter(s)

Ondersteuner

47.

Afzien van horen

Art 7:3, 7:17 en 9:10 Awb

Awb-adviescommissie van PS en GS

Secretaris

Gebruikte afkortingen

Reglement: Reglement van de Awb-adviescommissie van PS en GS als zelfstandig bestuursorgaan

Awb: Algemene wet bestuursrecht

Vo: Verordening bezwaarschriften, klachten en administratieve beroepen 2016

WOB: Wet openbaarheid van bestuur

WBP: Wet bescherming persoonsgegevens

Aldus vastgesteld op …………… bij schriftelijke stemming.

Mevrouw mr. S.P. Madunic

(voorzitter)……………….

De heer mr. T. Elzenga

(voorzitter),……………. ……..

De heer mr. H.W. Schmidt

(voorzitter),…………………


Noot
1

Zowel als bestuursorgaan als adviesorgaan van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten