Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR610198
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR610198/1
Besluit van de Awb-adviescommissie van PS en van 5-12-2017 als zelfstandig bestuursorgaan inclusief Mandaatregister van de commissie
Geldend van 23-05-2018 t/m heden
Intitulé
Besluit van de Awb-adviescommissie van PS en van 5-12-2017 als zelfstandig bestuursorgaan inclusief Mandaatregister van de commissieDe Awb-adviescommissie van PS en GS bezwaarschriften
Gelet op:
- -
de Verordening bezwaarschriften en klachten provincie Utrecht;
- -
het feit dat de commissie moet worden aangemerkt als een bestuursorgaan in de zin van artikel 1:1, eerste lid en onder a, van de Algemene wet bestuursrecht en eveneens in de zin van artikel 1a, aanhef en onder b, van de Wet openbaarheid van bestuur;
- -
het feit dat aan de commissie als bestuursorgaan zelfstandig bevoegdheden toekomt;
besluit het volgende reglement vast te stellen:
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
- a.
commissie: de Awb-adviescommissie van PS en GS, bedoeld in de Verordening bezwaarschriften, klachten en administratieve beroepen 2016, als zijnde bestuursorgaan;
- b.
sub-commissie: een vrij te vormen ‘commissie’ bestaande uit ten minste een voorzitter en twee leden van de commissie;
- c.
verordening: Verordening bezwaarschriften, klachten en administratieve beroepen 2016;
- d.
mandaatregister: mandaatregister van de commissie als bestuursorgaan;
- e.
- f.
- g.
- h.
mandaatregister: mandaatoverzicht van de commissie dat als bijlage bij dit reglement is gevoegd.
Artikel 2 Voorbereiding primaire besluiten
Een sub-commissie bereidt namens de commissie de besluiten voor die:
Artikel 3 Voorbereiding besluiten op bezwaar
De voorbereiding van besluiten op bezwaar geschiedt door een sub-commissie.
Artikel 4 Besluitvorming sub-commissie
-
1. Een besluit is aangenomen bij meerderheid van stemmen.
-
2. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.
Artikel 5 Ondertekening primaire besluiten en besluiten op bezwaar
-
1. Voor zover niet anders geregeld in het mandaatregister, worden de primaire besluiten namens de commissie ondertekend door de voorzitter van de sub-commissie bedoeld in artikel 2.
-
2. Besluiten op bezwaar worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de sub-commissie zoals bedoeld in artikel 3.
Artikel 6 Besluiten van de commissie
Besluiten die niet in mandaat, maar door de commissie zelf worden genomen, zoals het mandaatbesluit, worden bij meerderheid van stemmen genomen. Het benodigde quorum is zeven van de tien leden. Deze besluiten worden ondertekend door de voorzitters.
Artikel 7 Horen
-
1. Voordat de sub-commissie namens de commissie op het bezwaarschrift beslist, stelt het belanghebbenden in de gelegenheid te worden gehoord.
-
2. Het horen vindt plaats door een voorzitter en minimaal één lid van de sub-commissie zoals bedoeld in artikel 3.
-
3. Van het horen wordt een verslag gemaakt.
Artikel 8 Afzien van horen bij bezwaar
De voorzitter van de sub-commissie zoals, bedoeld in artikel 3, beslist over de toepassing van artikel 7:3 (afzien horen belanghebbende) en artikel 7:8 (het op verzoek van belanghebbende horen van door hem meegebrachte getuigen en deskundigen) van de Awb.
Artikel 9 Klachten
-
1. Klachten in de zin van de Awb worden behandeld overeenkomstig de afdelingen 9.1 en 9.2 van de Awb en het mandaatregister van de commissie.
-
2. Mondeling ingediende klachten worden door het secretariaat van de commissie op schrift gesteld en behandeld als klaagschrift in de zin van artikel 9.2 van de Awb.
-
3. Het horen van de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, vindt plaats op de volgende wijze:
- a.
Bij klaagschriften die handelen over de Awb-adviescommissie van PS en GS als geheel vindt het horen plaats door een door de commissie aan te wijzen sub-commissie.
- b.
Bij klaagschriften die handelen over een voorzitter, een commissielid, een secretaris of een combinatie daarvan, vindt het horen plaats door een door de commissie aan te wijzen sub-commissie.
- a.
-
4. De voorzitter van de sub-commissie zoals bedoeld in artikel 8, derde lid en onder b, beslist over de toepassing van artikel 9:10 lid 2 (afzien horen klager) van de Awb.
-
5. Van het horen wordt een verslag gemaakt.
Artikel 10 Vertegenwoordiging
De vertegenwoordiging van de commissie bij administratieve, beroeps- en gerechtelijke procedures, bij (hoger) beroep en bij de behandeling van (aanvragen voor) voorlopige voorzieningen, vindt plaats overeenkomstig het mandaatregister.
Artikel 11 Slotbepaling
-
1. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of in het geval dat enige bepaling voor verschillende uitleg vatbaar blijkt te zijn, beslissen namens de commissie de voorzitters.
-
2. Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement van de Awb-adviescommissie van PS en GS als zelfstandig bestuursorgaan”.
-
3. Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 5 december 2017 bij schriftelijke stemming.
Mevrouw mr. S.P. Madunic
(voorzitter)
De heer mr. T. Elzenga
(voorzitter)
De heer mr. H.W. Schmidt
(voorzitter)
Toelichting op het reglement
Algemeen
De Awb-adviescommissie van PS en GS (hierna: commissie) is door Provinciale Staten en het college van Gedeputeerde Staten ingesteld om hen te adviseren over bezwaarschriften die zijn gericht tegen door hen genomen besluiten en klachten zoals die aan hen zijn gericht.
Sinds de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State d.d. 19 maart 2003, LJN AF6023, is duidelijk dat de Awb-adviescommissie van PS en GS niet alleen een adviesorgaan, maar ook een bestuursorgaan is.
In de Verordening bezwaarschriften, klachten en administratieve beroepen 2016 (hierna: verordening) zijn regels neergelegd met betrekking tot de adviestaak van de commissie. Provinciale Staten en Gedeputeerde staten hebben zeggenschap over de wijze waarop de commissie haar adviestaak uitoefent. Dit is anders als het gaat om de bevoegdheden die de commissie toekomen omdat zij bestuursorgaan is. De andere bestuursorganen van de provincie hebben geen zeggenschap over de uitoefening van bevoegdheden door de commissie als bestuursorgaan. Voor de besluitvorming van de commissie als zijnde bestuursorgaan kan in de verordening dan ook geen regeling worden getroffen; vandaar dat de commissie het een en ander zelf regelt in dit reglement.
Verzoeken op grond van de WOB en de WBP
Omdat de commissie voornamelijk verzoeken op grond van de WOB en de WBP zal krijgen, wordt op deze wetgeving nader ingegaan.
Wet openbaarheid van bestuur
Ingevolge artikel 3, eerste lid, van de WOB kan een ieder een verzoek om informatie neergelegd in documenten over een bestuurlijke aangelegenheid richten tot een bestuursorgaan of een onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzame instelling, dienst of bedrijf. In artikel 1, onder a, van de WOB is de definitie van “document” neergelegd.
Artikel 1, onder a:
Document: een bij een overheidsorgaan berustend schriftelijk stuk of ander materiaal dat gegevens bevat.
Onder berusten moet worden verstaan: feitelijk aanwezig zijn. Het feitelijk aanwezig zijn moet echter niet te strikt worden opgevat. Als het in de rede ligt dat een document bij een overheidsorgaan aanwezig is, maar zich feitelijk elders bevindt, dan wordt het document toch geacht bij dat overheidsorgaan te berusten. Het orgaan dient ervoor te zorgen dat het weer de feitelijke beschikking over het document verkrijgt.
Voorgaande betekent dat de commissie moet beslissen op WOB-verzoeken om documenten die onder haar berusten. Het gaat dan om alle documenten die vanuit de commissie worden verzonden en om alle documenten die aan de commissie zijn gericht.
Het feit dat de documenten na een zekere periode worden gearchiveerd en het college hier een zorgplicht voor heeft, doet hieraan niet af: niet het college, maar de commissie is het bestuursorgaan dat op het WOB-verzoek moet beslissen.
Sommige stukken kunnen bij meerdere bestuursorganen worden opgevraagd. Het advies van de commissie kan bijvoorbeeld na het moment van aanbieding aan het betreffende bestuursorgaan, niet alleen worden opgevraagd bij de commissie maar ook bij het betreffende bestuursorgaan.
Het advies dat naar aanleiding van de hoorzitting wordt opgesteld is ten behoeve van het bestuursorgaan. Ingevolge artikel 17 van de verordening brengt de commissie dan ook advies uit aan het bestuursorgaan. Alleen wanneer daarom uitdrukkelijk met een Wob-verzoek (mondeling dan wel schriftelijk) wordt verzocht wordt het advies na uitgebracht te zijn aan het bestuursorgaan ook aan belanghebbenden verstrekt.
Wet bescherming persoonsgegevens
De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens is volgens artikel 1, onder d, van de WBP de natuurlijke persoon, rechtspersoon of ieder ander die of het bestuursorgaan dat, alleen of tezamen met anderen, het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt. In de publieke sector geldt het krachtens het geldende staats- en bestuursrecht bevoegde bestuursorgaan als de verantwoordelijke. Ook de commissie kan derhalve als verantwoordelijke in de zin van de WBP worden aangemerkt.
De verwerking van persoonsgegevens in het kader van de afhandeling van bezwaarschriften vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de commissie. Als de betrokkene, dat wil zeggen degene op wie persoonsgegevens betrekking hebben, zijn rechten op grond van de WBP geldend wil maken, zal hij zich tot de commissie moeten richten. Het gaat hier dan om het recht op inzage en het recht op verbetering, aanvulling, verwijdering en afscherming (artikel 35 en 36 WBP).
Besluitvorming
Primaire besluitvorming
Om de besluitvorming op een zo eenvoudig mogelijke wijze te laten plaatsvinden, die bovendien zo min mogelijk belastend is voor de commissieleden, heeft de commissie besloten om de uitoefening van diverse bevoegdheden te mandateren aan de voorzitters en is eveneens toestemming verleend tot het opdragen van die bevoegdheden aan de secretaris. Deze bevoegdheden zijn opgenomen in het mandaatregister van de commissie als bestuursorgaan.
Een primair besluit van de (sub-) commissie dat in mandaat is genomen wordt op de volgende wijze ondertekend:
Awb-adviescommissie bezwaarschriften van PS en GS,
namens deze,
(naam secretaris),
Secretaris
Besluitvorming in bezwaar
Als een bezwaarschrift wordt ingediend tegen een besluit van de commissie, hoort de commissie de bezwaarmaker en eventuele overige belanghebbenden op grond van artikel 7:5 van de Awb zelf. Het horen en de besluitvorming geschiedt door de ingestelde sub-commissie. Bij het horen is het mogelijk dat er een “meelezend lid” is. Dat wil zeggen dat het horen geschiedt door twee leden (zijnde de voorzitter en een lid) en dat het derde lid op basis van het dossier en het verslag, mee adviseert en besluit. Bij de besluitvorming geldt aldus een quorum van de drie leden welke deel uitmaken van de sub-commissie.
Van belang is dat er sprake is van een beslistermijn van 6 weken, gerekend vanaf het einde van de bezwaartermijn. Deze beslistermijn kan met maximaal 6 weken worden verlengd.
Een besluit op bezwaar wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de betreffende sub-commissie en wel op de volgende wijze:
Awb-adviescommissie van PS en GS,
(naam), voorzitter,
(naam), secretaris,
Bij de bezwaarbehandeling wordt gepoogd de sub-commissie te vormen door leden welke niet of zo min mogelijk betrokken zijn geweest bij de voorbereiding van het bestreden besluit. Dit omwille van interne reflectie. De omstandigheden kunnen er echter toe nopen dat hier niet altijd aan kan worden voldaan.
Klachtafhandeling
Ingevolge artikel 9:1 van de Awb heeft een ieder het recht om bij een bestuursorgaan te klagen over de wijze waarop dat bestuursorgaan of een onder de verantwoordelijkheid van dat orgaan werkzame persoon zich in een concrete situatie jegens de klager of iemand anders heeft gedragen.
Blijkens de uitspraak van de Afdeling is de secretaris van de commissie, hoewel ambtenaar van de gemeente, in zijn functie onafhankelijk van het college en valt hij in zoverre niet onder diens verantwoordelijkheid.
Voorgaande betekent dat niet alleen klachten over de commissie als geheel of over een commissielid, maar ook klachten over de secretaris moeten worden afgedaan door de commissie zelf.
Eveneens kan een klacht over de commissie, worden ingediend bij de Nationale Ombudsman. Daarbij dient te worden opgemerkt dat de klager de klacht eerst bij het betrokken bestuursorgaan dient in te dienen, tenzij dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd.
Een klacht is niet aan een bepaalde vorm gebonden, deze kan zowel schriftelijk als mondeling worden ingediend. Wel moet de indiener er op bedacht zijn dat de keuze voor een schriftelijke of mondelinge klacht procedurele consequenties heeft. Op een schriftelijke klacht zijn namelijk de artikelen 9:5 t/m 9:12 van de Awb van toepassing, terwijl op een mondelinge klacht enkel artikel 9:2 van de Awb van toepassing is. Het op schrift stellen van de klacht wordt door de commissie dan ook als een vereiste gezien om de klacht zorgvuldig te kunnen behandelen. Bij een mondeling ingediende klacht verzoekt de commissie daarom eerst aan de klager om deze op schrift te stellen. Wanneer daar geen medewerking aan wordt verleend, stelt de commissie een schriftelijke weergave op van de klacht en legt deze ter bevestiging voor aan de klager.
Bij de klachtbehandeling wordt gepoogd de sub-commissie te vormen door leden welke niet betrokken zijn geweest bij de gedraging van de beklaagde persoon dan wel personen. Dit omwille van interne reflectie. De omstandigheden kunnen er echter toe nopen dat hier niet altijd aan kan worden voldaan.
Vergoedingen
Bij het toekennen van de vergoedingen is het niet van belang of de voorzitter en leden werkzaamheden hebben verricht voor de commissie als adviesorgaan of voor de commissie als bestuursorgaan. De vergoedingen ten aanzien van de commissie als bestuursorgaan zijn analoog aan de vergoedingen van de commissie als adviesorgaan.
Aldus vastgesteld op 5 december 2017 bij schriftelijke stemming.
Mevrouw mr. S.P. Madunic
(voorzitter)
De heer mr. T. Elzenga
(voorzitter)
De heer mr. H.W. Schmidt
(voorzitter)
Intitulé
Mandaatregister van de commissie1
AWB-ADVIESADVIESCOMMISSIE PS en GS (Bestuursorgaan)
MACHTIGING
Nr. |
Bevoegdheid |
(Wettelijke) grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Gemachtigde |
Onder-gemachtigde |
1. |
Vertegenwoordiging van de Awb-adviescommissie van PS en GS bij administratieve, beroeps- en gerechtelijke procedures, bij (hoger) beroep en bij behandeling van (aanvragen voor) voorlopige voorzieningen |
Art 8:23 Awb |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
secretaris |
2. |
Correspondentie van informatieve aard, niet zijnde beschikkingen (uitvoering van reeds genomen, toegezonden besluiten, voortgang van zaken) voor zover niet vallend onder de WOB. |
Art 1:1, eerste lid onder a, Awb |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
3. |
Mededeling als bedoeld in artikel 33 en 34 WBP |
Art 33 en 34 WBP |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
4. |
Mededeling aan verzoeker als bedoeld in artikel 36 WBP van degenen aan wie de persoonsgegevens zijn verstrekt voordat ze zijn verbeterd, aangevuld, verwijderd of afgeschermd |
Art 38, eerste en tweede lid, WBP |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
MANDAAT
Nr. |
Bevoegdheid |
(Wettelijke) grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Gemachtigde |
Onder-gemachtigde |
5. |
Beslissen op verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur |
Art 5 WOB Art 2 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
|
6. |
Verdaging beslissing op verzoek op grond van de WOB met ten hoogste vier weken |
Art 6 Awb Art 2 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
7. |
Verplichting tot het schriftelijk bevestigen van de ontvangst van een klaagschrift |
Art 9:6 Awb Art 9 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
8. |
Schriftelijk in kennis stellen van het niet in behandeling nemen van de klacht |
Art 9:8, derde lid Awb Art 9 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
|
9. |
Toezenden van een afschrift van het klaagschrift alsmede van de daarbij meegezonden stukken aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft |
Art 9:9 Awb Art 9 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
10. |
Kennisgeving van het horen aan de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft |
Art 9:10, eerste lid Awb Art 9 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
11. |
Afzien van het horen van de klager in het kader van de klachtenprocedure |
Art 9:10 tweede lid Awb Art 9 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter + twee leden |
|
12. |
Horen van de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft |
Hoofdstuk 9 Awb Art 9 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter + lid |
|
13. |
Verdagen van de wettelijke behandelingstermijn van klachten met een termijn van ten hoogste vier weken |
Art 9:11, tweede lid Awb Art 9 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
14. |
Versturen van de afdoeningsbrief in het kader van een klachtenprocedure |
Art 9:12, eerste lid Awb Art 9 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
|
15. |
Verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde |
Art 2:1, tweede lid Awb Art 2 en 3 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
16. |
Verplichting tot het doorzenden van geschriften of bezwaar- en beroepschriften naar een tot de behandeling bevoegd bestuursorgaan of rechterlijke instantie, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de afzender |
Art 2:3, eerste lid en 6:15, eerste en tweede lid en 7:1a Awb |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
17. |
Verplichting geschriften die niet voor hem bestemd zijn en ook niet kunnen worden doorgezonden, terug te zenden aan de afzender |
Art 2:3, tweede lid Awb |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
18. |
Verdagen van de beschikking met een redelijke termijn, indien de beschikking niet binnen acht weken kan worden gegeven |
Art 4:14 Awb Art 2 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
19. |
Verplichting tot het schriftelijk bevestigen van de ontvangst van een bezwaarschrift |
Art 6:14 Awb Art 3 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
20. |
Verdagen van de beslissing op een bezwaarschrift |
Art 7:10, derde lid Awb Art 3 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
21. |
Verzoek tot intrekking van een bezwaarschrift |
Art 6:21 Awb Art 3 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
22. |
Beslissen op een bezwaarschrift |
Art 7:10, eerste lid Awb Art 3 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter + twee leden |
|
23. |
Beslissen op een bezwaarschrift waarbij op grond van 7:3 Awb is afgezien van het horen van belanghebbenden |
Art 7:10, eerste lid en 7:3 Awb Art 3 en 8 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter + twee leden |
|
24. |
Horen van belanghebbenden voordat op het bezwaarschrift wordt beslist |
Art 7:2, eerste lid Awb Art 7 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter + lid |
|
25. |
Schriftelijke kennisgeving van de hoorzitting in het kader van de bezwaarschriftprocedure |
Art 7:2, tweede lid Awb Art 3 en 7 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
26. |
Afzien van horen van belanghebbenden in het kader van de bezwaarschriftprocedure |
Art 7:3 Awb Art 8 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
|
27. |
Beslissen op verzoek van belanghebbenden om getuigen en deskundigen te horen |
Art 7:8 Awb Art 8 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
|
28. |
Voor zover niet bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, besluiten of het horen in het openbaar plaatsvindt |
Art 7:5, tweede lid Awb |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
|
29. |
Besluiten tot afzien van het ter inzage leggen van stukken voorafgaand aan het horen, voor zover geheimhouding om gewichtige redenen is geboden |
Art 7:4, zesde lid Awb |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
|
30. |
Op verzoek verstrekken van inlichtingen als bedoeld in artikel 28, eerste lid, onder a tot en met e WBP, die zijn opgenomen in het openbaar register omtrent de van de aanmelding vrijgestelde gegevensverwerkingen |
Art 30, derde lid WBP Art 2 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
31. |
Schriftelijke mededeling aan verzoeker of hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt |
Art 35, eerste lid WBP Art 2 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
32. |
Beslissen op een verzoek als bedoeld in artikel 36 WBP (verbeteren, aanvullen, verwijderen of afschermen van persoonsgegevens) |
Art 36 WBP Art 2 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
33. |
Beslissen n.a.v. verzet als bedoeld in artikel 40 WBP |
Art 40, tweede lid WBP Art 2 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
34. |
Beslissen op verzoeken om rechtstreeks beroep |
Art 7:1a Awb Art 2 en 3 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris die niet was betrokken bij de voorbereiding van het primaire besluit |
35. |
Beslissen op verzoeken tot vergoeding van kosten van bestuurlijke voorprocedure |
Art 7:15, tweede lid Awb Art 2 en 3 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
36. |
Verweerschriften t.b.v. bezwaar- en beroepsprocedures (opstellen en ondertekenen) |
Art 10:11 Awb Art 2 en 3 Reglement |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
37. |
Beslissen op het verzoek tot het nemen van een dwangsombesluit zoals bedoeld in de Wet dwangsom en beroep |
Art 4:17, derde lid Awb |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
AWB-ADVIESCOMMISSIE PS en GS (Adviesorgaan)
MANDAAT
Nr. |
Bevoegdheid |
(Wettelijke) grondslag |
Oorspronkelijk bevoegd orgaan |
Gemachtigde |
38. |
Verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde |
Art 2:1, tweede lid Awb |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
39. |
Stellen van een termijn aan de indiener van het bezwaar |
Art 6:6 en 7:24, derde lid Awb |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
40. |
Verzenden van stukken tijdens de behandeling van het bezwaar door de commissie |
Art 6:17 Awb |
Voorzitter(s) |
Ondersteuner |
41. |
Wijzen op het kunnen indienen van stukken tot 10 dagen voor de hoorzitting |
Art 7:4, eerste lid en 7:18, eerste lid Awb |
Voorzitter(s) |
Ondersteuner |
42. |
Buiten behandeling laten van stukken die na 10 dagen voor de zitting zijn ingediend |
Art 7:4, eerste lid en 7:18, eerste lid Awb |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
43. |
Ter inzage leggen van stukken |
Art 7:4, eerste lid en 7:18, eerste lid Awb Art 7 Vo |
Voorzitter(s) |
Ondersteuner |
44. |
Geheimhouding om gewichtige redenen bij het horen |
Art 7:6, vierde lid en 7:18, zesde en zevende lid Awb Art 7 Vo |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
45. |
Inwinnen van inlichtingen en/of advies |
Art 8, eerste lid Vo |
Voorzitter(s) |
Secretaris |
46. |
Uitnodigen voor een hoorzitting |
Art 7:2, eerste lid en 7:16, eerste lid Awb Art 10 Vo |
Voorzitter(s) |
Ondersteuner |
47. |
Afzien van horen |
Art 7:3, 7:17 en 9:10 Awb |
Awb-adviescommissie van PS en GS |
Secretaris |
Gebruikte afkortingen
Reglement: Reglement van de Awb-adviescommissie van PS en GS als zelfstandig bestuursorgaan
Awb: Algemene wet bestuursrecht
Vo: Verordening bezwaarschriften, klachten en administratieve beroepen 2016
WOB: Wet openbaarheid van bestuur
WBP: Wet bescherming persoonsgegevens
Aldus vastgesteld op …………… bij schriftelijke stemming.
Mevrouw mr. S.P. Madunic
(voorzitter)……………….
De heer mr. T. Elzenga
(voorzitter),……………. ……..
De heer mr. H.W. Schmidt
(voorzitter),…………………
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl