Aanwijsbesluit vergoedingen en verstrekkingen gemeente Weststellingwerf 2012

Geldend van 01-01-2012 t/m heden

Intitulé

Aanwijsbesluit vergoedingen en verstrekkingen gemeente Weststellingwerf 2012

Burgemeester en wethouders van de gemeente Weststellingwerf,

gelet op het gestelde in artikel 160 lid 1 sub c van de Gemeentewet;

gelet op de invoering met ingang van 1 januari 2011 van een nieuwe

fiscale regeling: de werkkostenregeling;

gelet op het overlegrecht van de Ondernemingsraad;

gelet op de invoering met ingang van 1 januari 2011 van een nieuwe

fiscale regeling: de werkkostenregeling;

overwegende als gevolg daarvan de vergoedingen en verstrekkingen

aan te wijzen als eindheffingsbestanddeel voor het gemeentelijk personeel;

gelet op het collegebesluit nummer 2011-00147/cp inzake de Technische

invoering werkkostenregeling en bijlage aanwijsbesluit werkkostenregeling;

besluiten:

vast te stellen: het aanwijsbesluit vergoedingen en verstrekkingen gemeente Weststellingwerf 2012

de navolgende vergoedingen en verstrekkingen met ingang van 1 januari 2012 aan te wijzen als eindheffingsbestanddeel.

Artikel 1. “Eigen”vergoedingen en verstrekkingen

  • · Fietsproject.

  • · Kerst- en sintattentie.

  • · Vakbondscontributie.

  • · Gratificatie (uit eten of bedrag).

  • · Sfeerbevorderende maatregelen.

  • · Nieuwjaarsreceptie.

Artikel 2. Vergoedingen en verstrekkingen regel- en wetgeving

  • · Geschenken > € 25,00 en irisbonnen.

  • · Parkeer-, veer- en tolgeld.

  • · IZA bedrijfszorgpakket.

  • · PC vergoedingen gemeenteraad en B&W.

  • · Onbelaste onkostenvergoedingen gemeenteraad en wethouders.

  • · Ambtstoelage burgemeester.

Artikel 3. Gerichte vrijstellingen

  • · Kaartjes openbaar vervoer, declaraties dienstreizen en woonwerk verkeer.

  • · Maaltijden, overnachtingen e.d. bij dienstreizen.

  • · Cursussen, congressen, seminars en vakliteratuur (outplacement).

  • · Studie- en opleidingskosten.

  • · Verhuiskosten.

  • · Teambuilding (zakelijk karakter overheerst).

  • · Veur mekeer dag (zakelijk karakter overheerst).

  • · Donatie aan de personeelsvereniging, los van contributie.

Artikel 4. Nihilwaarderingen

  • · Voorzieningen op de werkplek, gereedschap, computer, kopieerapparaat en telefoon.

  • · Arbovoorzieningen.

  • · Consumpties op de werkplek die geen deel uitmaken van een maaltijd.

  • · Werkkleding met bedrijfslogo van ten minste 70 cm².

  • · Renteloze personeelslening (geen cafetariamodel).

  • · Ter beschikking stellen van mobiele telefoon e.d. waarbij zakelijk gebruik meer dan 10% is.

  • · Ter beschikking stellen van computers en gereedschappen.

Artikel 5. Inwerktreding

  • 1. Dit besluit wordt aangehaald als: “Aanwijsbesluit vergoedingen en verstrekkingengemeente Weststellingwerf 2012”.

  • 2. Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2012.

Dit aanwijsbesluit werkkostenregeling betreft loonheffingennummer 002072117L12.

Wovega,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

namens dezen,

gemeentesecretaris de burgemeester,

R.van Maurik G. van Klaveren

Toelichting Werkkostenregeling (WKR) en aanwijsbesluit

Inleiding

De WKR vervangt het huidige systeem van onbelaste vergoedingen en onbelaste verstrekkingen.

Alle vergoedingen en verstrekkingen betreffende een dienstbetrekking worden tot het loon van de medewerker gerekend. Daarmee zijn het belaste vergoedingen of verstrekkingen: de medewerker betaalt er loonbelasting over.

Onder de WKR kunnen deze vergoedingen en verstrekkingen ook door de werkgever worden aangewezen als “eindheffingsbestanddelen”. Dan betaalt niet de medewerker loonbelasting, maar de werkgever betaalt een eindheffing naar een vast tarief van 80%.

Niet over alle vergoedingen en verstrekkingen is loonbelasting of eindheffing verschuldigd. De WKR

kent namelijk de volgende elementen:

  • ·

    een forfaitair gedeelte op loonsomniveau,

  • ·

    een aantal gerichte vrijstellingen en

  • ·

    loon in natura met een nihilwaardering.

Ten slotte bestaan er ook zogenoemde “intermediaire vergoedingen”. Deze vallen buiten de

WKR en mogen daarom onbelast worden vergoed.

Forfait (vrije ruimte)

De vrije ruimte is 1,4% (2011) van de fiscale loonsom van de actieve medewerkers en de politieke ambtsdragers, uitgezonderd ambtsdragers die gekozen hebben voor opting-in (zelfstandige).

De vrije ruimte geldt alleen voor de door de werkgever aangewezen vergoedingen en

verstrekkingen. Als het totaal van de aangewezen vergoedingen en verstrekkingen boven het bedrag van 1,4% van de loonsom uitkomt, dan moet de werkgever over dat meerdere 80% aan eindheffing betalen.

Gerichte vrijstellingen

Binnen de werkkostenregeling bestaat een aantal gerichte vrijstellingen. Deze kunnen alleen

onbelast vergoed of verstrekt worden als de werkgever deze gerichte vrijstellingen heeft

aangewezen als eindheffingsbestanddelen ( zie Werkkostenregeling VNG 20 juli 2010 pagina 3).

Deze vrijstellingen gaan niet ten laste van de vrije ruimte.

Loon in natura met een nihilwaardering

Binnen de werkkostenregeling geldt voor een aantal vormen van loon in natura een

nihilwaardering. Feitelijk wordt er dus geen belasting geheven over deze elementen. De

belastingdienst bepaalt welke elementen onder deze categorie vallen.

Intermediaire vergoedingen

Intermediaire vergoedingen vallen buiten de werkkostenregeling en mogen altijd en

ongemaximeerd onbelast worden vergoed. Intermediaire vergoedingen zijn vergoedingen voor

bedragen, die een medewerker (vaak in opdracht van de werkgever) voorschiet, maar die voor

rekening van de werkgever behoren te komen.

Doorgaans declareert de medewerker deze kosten bij de werkgever. Het gaat daarbij om zaken

die het eigendom worden van de werkgever (al dan niet ter beschikking gesteld aan de

medewerker) of kosten die specifiek samenhangen met de bedrijfsvoering en niet met het

functioneren van de medewerker.

Vergoedingen en verstrekkingen

De werkgever heeft bij een aantal vergoedingen en verstrekkingen de keuze deze in de vrije

ruimte te laten vallen. In een aantal gevallen moet de vergoedingen en verstrekkingen

in de vrije ruimte vallen. Binnen de WKR bestaat voor een aantal vergoedingen en verstrekkingen

gerichte vrijstellingen of nihilwaardering. Deze gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen gaan

niet ten koste van de vrije ruimte.

Aangewezen vergoedingen/ verstrekkingen WKR

Verplichte vergoedingen/ verstrekkingen WKR

Gerichte vrijstellingen WKR

(aangewezen)

Nihilwaarderingen WKR

(aangewezen)

Fietsproject

Geschenken > € 25,- en irisbonnen

Kaartjes openbaar vervoer, declaraties dienstreizen en woonwerk verkeer maximaal € 0,19

Voorzieningen op de werkplek, gereedschap, computer, kopieerapparaat en telefoon

Kerst- en sintattentie

Parkeer-, veer- en tolgeld

Maaltijden, overnachtingen e.d. bij dienstreizen

Arbovoorzieningen

Vakbondscontributie

IZA bedrijfszorgpakket

Cursussen, congressen, seminars en vakliteratuur (outplacement)

Consumpties op de werkplek die geen deel uitmaken van een maaltijd

Gratificatie (uit eten of bedrag)

PC vergoeding raad en B&W

Studie- en opleidingskosten

Werkkleding met bedrijfslogo van 70 cm²

Sfeerbevorderende maatregelen

Onbelaste onkostenvergoeding Raad en Wethouders

Verhuiskosten

Renteloze personeelslening fiets en scooter e.d. nadruk op renteloze, cafetariamodel valt in vrije ruimte

Nieuwjaarsreceptie

Ambtstoelage burgemeester

Teambuilding, zakelijk karakter overheerst

Tbs mobiele telefoon, i-pad e.d. zakelijk gebruikt meer dan 10%

Veur mekeer, zakelijk karakter overheerst

Tbs computers, gereedschappen e.d.

Donatie aan de personeelsvereniging, los van contributie

In bovenstaande tabel zijn alleen de vergoedingen en verstrekkingen genoemd die in de gemeente Weststellingwerf van toepassing zijn.

Administratie

De financiële administratie en de salarisadministratie moeten op elkaar afgestemd worden.

Facturen die betrekking hebben op vergoedingen en verstrekkingen worden op de taak WKR geboekt. In de salarisadministratie wordt de code WKR voor de vrije ruimte gevuld met het te besteden bedrag. Alle vergoedingen en verstrekkingen die in de salarisadministratie worden geboekt

komen hierop in mindering. De gegevens uit de financiële- en salarisadministratie worden gecombineerd in Cognos, hiermee toetsen we of de vergoedingen en verstrekkingen binnen de vrije ruimte blijven.

Voor het bepalen van de vrije ruimte en het toetsen van de vergoedingen en verstrekkingen aan die vrije ruimte kan er gekozen worden uit 3 methoden:

  • ·

    methode 1 Werkgever schat de vrije ruimte op basis van het voorafgaande kalenderjaar, toetst gedurende het lopende jaar en herrekent na afloop van het jaar.

  • ·

    methode 2 Werkgever schat de vrije ruimte op basis van het voorafgaande kalenderjaar, toetst per aangiftetijdvak van het lopende jaar en herrekent na afloop van het jaar.

  • ·

    methode 3 Werkgever berekent de vrije ruimte per aangiftetijdvak van het lopende kalenderjaar en toetst ook per aangiftetijdvak van het lopende jaar.

De keuze is op methode 1 gevallen:

  • 1.

    Neem 1,4% van het totale fiscale loon van het voorafgaande kalenderjaar.

  • 2.

    Toets gedurende het lopende jaar of de vergoedingen en verstrekkingen binnen de vrije ruimte blijven. In het aangiftetijdvak waar de vrije ruimte wordt overschreden, verwerken we het bedrag dat boven de vrije ruimte uitkomt in de aangifte. Hierover betalen we 80% eindheffing. In elk volgend aangiftetijdvak moeten de vergoedingen en verstrekkingen die als eindheffingsloon in de vrije ruimte is ondergebracht, in de aangifte over dat tijdvak opnemen en daarover 80% eindheffing betalen.

  • 3.

    Bereken na afloop van het kalenderjaar de werkelijke vrije ruimte op basis van het feitelijke totale fiscale loon.

  • 4.

    Toets de vergoedingen en verstrekkingen aan deze vrije ruimte.

  • 5.

    Verreken de eindheffing over het positieve of negatieve verschil uiterlijk in de eerste aangifte van het volgende kalenderjaar: is de vrije ruimte groter dan de vergoedingen en verstrekkingen, dan krijgen we 80% eindheffing over het verschil terug; is de vrije ruimte kleiner, dan moeten we alsnog 80% eindheffing over het verschil betalen.

Medezeggenschap en ingangsdatum

De WKR is een fiscale regeling die ingrijpt op het bruto/netto traject van vergoedingen en verstrekkingen. De werkgever bepaalt de ingangsdatum van de WKR en wijst de vergoedingen en verstrekkingen aan die onder de WKR gaan vallen.

Het GO en de OR hebben geen advies- of instemmingsrecht over invoering of toepassing van de WKR. Aangezien de gemeente de aangewezen vergoedingen en verstrekkingen ongewijzigd overnemen in de WKR hoeft het GO en de OR hierover geen advies of instemming te geven. De OR wordt wel geïnformeerd betreffende de WKR.

De gemeente Weststellingwerf start met de WKR op 1 januari 2012, waarbij het mogelijk is voor 2013 weer te kiezen voor het huidige systeem. In 2014 is deze keuze er niet, dan moet iedere werkgever verplicht een WKR invoeren.