Regeling vervallen per 01-01-2013

Verordening op de Opinieraden 2010

Geldend van 01-06-2010 t/m 31-12-2012

Intitulé

Verordening op de Opinieraden 2010

De raad van de gemeente Woensdrecht, in vergadering bijeen op 6 mei 2010

gezien het verslag van het Presidium van 17 december 2009

gelezen het voorstel van het Presidium van 29 april 2010;

gelet op de artikelen 82 en 147 van de Gemeentewet;

overwegende dat in het Presidium van 17 december 2009 aangedrongen is op het effectief vergaderen en het per onderwerp behandelen van het informerend deel in eerste termijn en het meningvormend deel in tweede termijn;

b e s l u i t:

I in te trekken de Verordening op de Opinieraden I en II 2008.II vast te stellen de Verordening op de Opinieraden 2010.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:a. opinieraad: een bijeenkomst waarin de voorstellen in twee termijnen worden behandeld, in de eerste termijn het uitwisselen van informatie en in de tweede termijn het vormen van een mening over het voorstel; c. besluitraad: een bijeenkomst waarbij aansluitend aan de opinieraad een besluitraad wordt gehouden over de als hamerstuk aangemerkte voorstellen; d. deelnemers: raadsleden, burgerleden, collegeleden, ambtenaren, inwoners, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en andere belanghebbenden;e. fractiedeelnemers: raadsleden en burgerleden die namens een raadsfractie deelnemen;f. presidium: commissie bestaande uit de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van de raad en de voorzitters van de opinieraden alsmede de griffier ; een fractie die geen voorzitter van een raadscommissie levert, heeft een vertegenwoordiger in het presidium. g. voorzitter: voorzitter of diens vervanger;h. griffier: griffier of diens vervanger. 

Artikel 2 Doel

  • 1 <onderstreept>Opinieraad</onderstreept>Het doel van de opinieraad in eerste termijn is het uitwisselen van informatie. Technische en informatieve vragen over de voorstellen dienen voorafgaande aan de vergadering te worden gesteld. Zo nodig kunnen in de vergadering aanvullende vragen worden gesteld.

  • 2 Vervolgens zal in de tweede termijn op basis van argumenten en ter voorbereiding van de besluitvorming een mening over de voorstellen worden gevormd.

  • 3 Bij een aangekondigd fundamenteel politiek verschil over een voorstel zal dit voorstel niet in de Opinieraad behandeld worden maar in de vergadering van de raad.

  • 4 <onderstreept>Besluitraad </onderstreept> Het doel van de besluitraad is om aansluitend aan de laatste opinieraad middels een korte vergadering van de raad, de stukken waarover de voorafgaande opinieraden geen debat wensten en als hamerstuk heeft aangemerkt, een besluit te nemen. Op de besluitraad is het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van toepassing.

Artikel 3 Taken en rollen deelnemers

  • 1 <onderstreept>Opinieraad</onderstreept>De fractiedeelnemers dragen in de eerste termijn bij aan een zo volledig mogelijk beeld van een onderwerp en stellen indien nodig aanvullende vragen.

  • 2 De fractiedeelnemers wisselen in de tweede termijn ter voorbereiding van de besluitvorming onderling argumenten uit over de voorstellen.

  • 3 Na de eerste termijn vraagt de voorzitter de partijen om hun mening over het voorstel.

  • 4 De voorzitter zal na behandeling per voorstel inventariseren of men het voorstel als hamerstuk in de aansluitende besluitraad wil aanmerken of toch nog wil doorverwijzen naar de raad.

  • 5 De voorzitter zal toezien op een spreektijd per inspreker van 5 minuten.

  • 6 <onderstreept>Besluitraad</onderstreept>De leden van de raad stellen in de besluitraad de hamer- c.q. besluitstukken vast.

Artikel 4 Samenstelling en inrichting

  • 1 <onderstreept>Algemeen</onderstreept>De raad benoemt de voorzitters en plaatsvervangende voorzitters van de Opinieraden en de burgerleden. Raadsleden kunnen te allen tijde deelnemen aan de Opinieraad en besluitraad.

  • 2 Voor benoeming van fractiedeelnemers, niet zijnde raadsleden, komen uitsluitend in aanmerking personen die door de fracties zijn voorgedragen.

  • 3 Een fractiedeelnemer als bedoeld in het vorige lid dient, voorafgaand aan zijn of haar benoeming, een schriftelijke en ondertekende verklaring af te leggen waarin hij/zij o.a. verklaart zich volledig te conformeren aan de rechten en plichten die bij of krachtens de Gemeentewet aan een raadslid zijn of worden gesteld.

  • 4 In principe zijn er drie clusters t.w. Ruimte, Samenleving en Bestuur/financiën. Bij een te geringe hoeveelheid agendapunten voor een cluster kan het Presidium besluiten twee clusters op één avond te behandelen.

  • 5 Bij wisseling van een agendapunt kunnen de fractiedeelnemers eenmaal wisselen.

  • 6 Aan de vergadertafel nemen plaats de voorzitter, de griffier, de portefeuillehouder(s) en (ambtelijke) adviseur(s).

  • 7 Er nemen voorts per fractie maximaal drie fractiedeelnemers plaats waarvan minimaal één raadslid, iedere fractie uit de raad heeft per onderwerp in principe één woordvoerder.

  • 8 <onderstreept>Besluitraad</onderstreept>Aan de besluitraad nemen uitsluitend leden van de raad deel, voorzitter van de besluitraad is de voorzitter van de raad resp. zijn plaatsvervanger.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1 De voorzitters en plaatsvervangende voorzitters van de Opinieraden worden door de raad benoemd. Zij kunnen elkaar onderling vervangen.

  • 2 De voorzitter is geen deelnemer. Ook de plaatsvervangend voorzitter is, wanneer deze als voorzitter fungeert, geen deelnemer.

  • 3 De voorzitter is belast met:a. het leiden van de bijeenkomst;b. het uitnodigen van aanwezigen deel te nemen;c. het verlenen van het woord aan de deelnemers; d. het formuleren van nog openstaande vragen;e. het vastleggen van de toezeggingen;f. het concluderen dat het onderwerp:- wordt geagendeerd voor een volgende bijeenkomst;- in handen wordt gesteld van het college;- kan worden geagendeerd als hamerstuk voor de besluitraad c.q. als debatstuk voor de raad wordt geagendeerd;g. het handhaven van de orde. De voorzitter bewaakt de orde van de vergadering, maar ook de deelnemers dragen hun verantwoordelijkheid;h. het doen naleven van deze regeling, in gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de voorzitter.

Artikel 6 Griffier

Ter ondersteuning van iedere bijeenkomst fungeert de griffier, de waarnemend griffier en/of een griffiemedewerker.

Artikel 7 Overige deelnemers

Naast de fractiedeelnemers worden door de voorzitter anderen uitgenodigd deel te nemen aan de vergadering. Daarbij wordt gedacht aan de betrokken portefeuillehouders en o.a. inwoners en woordvoerders van maatschappelijke groeperingen.

Artikel 8 Plaats en tijdstip en duur vergadering

De bijeenkomsten vinden in de regel plaats volgens een door het presidium vastgesteld schema, aanvang 19.30 uur, in het gemeentehuis of zo mogelijk op locatie plaats. De vergaderingen duren in principe niet langer dan drie uur. Op dat moment beslist de voorzitter of: a. een nieuwe vergadering wordt belegd of b. dat het voorstel rechtstreeks in de raad wordt behandeld.

Artikel 9 Oproep

  • 1 De voorzitter, c.q. de griffier namens de voorzitter, roept alle raads- en burgerleden, ten minste tien dagen voor het houden van de bijeenkomst op. Voorafgaande aan de opinieraad zal de griffier in overleg met de voorzitter nagaan of en zo ja, welke overige deelnemers worden uitgenodigd.

  • 2 De voorlopige agenda en de daarbij behorende voorstellen, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de oproep aan de raads- en burgerleden geplaatst op het extranet en gepubliceerd in de Bode. Alle stukken worden ter inzage gelegd.

  • 3 Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 10, derde lid, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk toegezonden en ter inzage gelegd.

Artikel 10 De agenda

  • 1 Voordat de oproep wordt verzonden, stelt de griffier in overleg met de voorzitter de voorlopige agenda’s van de Opinieraden op.

  • 2 De voorlopige agenda wordt op de gebruikelijke wijze gepubliceerd.

  • 3 In aantoonbaar spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de oproep een aanvullende voorlopige agenda opstellen.

  • 4 Deelnemers kunnen voorafgaande aan een opinieraad verzoeken tijdens het agendapunt Vragenronde het woord te mogen voeren over niet geagendeerde onderwerpen indien de vragen zo mogelijk 24 uur voorafgaande aan een opinieraad door de griffie zijn ontvangen met vermelding van naam, onderwerp en een toelichting daarop. De vragenronde duurt maximaal 30 minuten.

  • 5 Bij aanvang van de vergadering stellen de fractiedeelnemers de agenda vast.

  • 6 Op voorstel van een fractiedeelnemer kan de voorzitter de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

  • 7 Een raadslid kan verzoeken een punt aan de agenda van een opinieraad toe te voegen indien:a. Het toe te voegen onderwerp voldoende is onderbouwd, dit ter beoordeling van het presidium enb. Dit verzoek twee dagen voorafgaande aan de vergadering van het presidium bij de griffie is ingediend.

Artikel 11 Verslaglegging

  • 1 Van de opinieraad wordt een kort zakelijk verslag gemaakt en van de besluitraad wordt een besluitenlijst gemaakt.

  • 2 De besluitenlijst maakt in ieder geval melding van:a. aanwezige fractiedeelnemers;b. besproken onderwerpen en voorstellen;c. de conclusies ten aanzien van de behandeling als voorstel in de besluitraad of raadsvergadering d. de genomen besluiten.

  • 3 Aan de besluitenlijst wordt een actiepuntenlijst toegevoegd waarin gedane toezeggingen worden vermeld.

Artikel 11a Geluid- en beeldregistraties

Tijdens de openbare vergadering en de daarop volgende besluitraad wordt een audio registratie van het besprokene gemaakt welke naderhand via de website per onderwerp te beluisteren is.

Artikel 12 Aanhalingstitel en inwerkingtreding

  • 1 Deze verordening kan worden aangehaald als " Verordening op de Opinieraden 2010 ".

  • 2 De verordening treedt in werking op 1 juni 2010.

  • 3 Op dat tijdstip vervalt de "Verordening op de Opinieraden I en II 2008 vastgesteld bij besluit van 3 juli 2008 alsmede de 1e wijziging van deze verordening vastgesteld bij besluit van 25 september 2008 en de 2e wijziging bij besluit van 2 april 2009.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Woensdrecht van 6 mei 2010.
De raad voornoemd,De griffier,                de voorzitter,

Toelichting 1

<vet>Inleiding </vet>Naar aanleiding van het meerdere keren uit de hand lopen van de vergaderduur, heeft er in het Presidium van 17 december 2009 een evaluatie plaats gehad over de vergaderwijze waarbij ook de opmerkingen en aanbevelingen uit de eerder gehouden enquête zijn besproken. Naar aanleiding hiervan is afgesproken dat de griffier de bevindingen van het Presidium zal uitwerken en in de nieuwe raadsperiode voorlegt aan het Presidium. Op 30 maart jl. is een uitvoerige discussie gevoerd over de wijze van vergaderen en de inrichting en samenstelling van de Opinieraden. Hierin zijn een aantal afspraken gemaakt die verwerkt zijn in de voorgestelde nieuwe verordening.

<vet>Bestuurlijk kader </vet>De artikelen 82 en 147 van de Gemeentewet alsmede de Verordening op de Opinieraden;

<vet>Doelstelling en effect </vet>Effectief vergaderen met deelname van alle betrokken partijen.

<vet>Argumenten en kanttekeningen </vet>Algemeen is bekend dat hoe meer deelnemers in een vergadering, hoe langer deze duurt. Uit de eerder gehouden enquête over het vergaderstelsel bleek dat de meerderheid van de geënquêteerden de vergaderduur te lang vond. Er dient vanwege de uitbreiding met één fractie een keuze gemaakt te worden m.b.t. het aantal deelnemers per fractie aan de vergadering. In de afgelopen raadsperiode met vijf fracties bedroeg het aantal fractiedeelnemers aan de vergadering 15. Na een uitvoerige discussie in het (tijdelijk) Presidium met de fractievoorzitters is vooralsnog gekozen voor 3 deelnemers per fractie waarvan 1 raadslid en 2 burgerleden per cluster deelnemen. Hierdoor bedraagt het totaal aantal fractiedeelnemers aan de vergadering 18. Wel is gekozen voor het benoemen van maximaal 4 burgerleden per fractie, het totaal aantal te benoemen burgerleden bedraagt daardoor 24. Als argument werd door meerdere fractievoorzitters genoemd dat de vergadering mede dient als opleiding voor toekomstige raadsleden. De vergaderduur dient door de voorzitter goed bewaakt te worden, in de verordening is conform afspraak in het Presidium opgenomen dat een vergadering niet langer dan 3 uur mag duren. <vet>Procedure/planning </vet>Na vaststelling van de verordening zal de eerstvolgende vergadering van Opinieraad in juni kunnen gaan functioneren. Afgesproken is eind 2010 het functioneren van de opinieraden te evalueren.

<vet>Kosten, baten en dekking</vet> Afgesproken is de kosten c.q. vergoedingen nader onder de loep te nemen en hierover in later stadium een voorstel aan te bieden.

<vet>Communicatie </vet>Op de gebruikelijke wijze.

Het Presidium van Woensdrecht,de griffier,                  de voorzitter,D.C. Rijk                    M.A. Fränzel