Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling ambtseed/belofte gemeente Woerden 2016

Geldend van 18-02-2017 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling ambtseed/belofte gemeente Woerden 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woerden;

Gelet op artikel 125 quinquies van de Ambtenarenwet, hetgeen het bevoegd gezag opdraagt nadere regels te stellen over de invoering van de verplichte aflegging van de eed of belofte;

Gelet op het gestelde in artikel 160, eerste lid onder c, van de Gemeentewet waarbij de bevoegdheid tot het vaststellen, wijzigen en intrekken van rechtspositieregelingen voor het gemeentelijk personeel en gewezen personeel wordt opgedragen aan het College;

Gelet op de Wet vorm van de eed;

Gelet op de instemming van de Ondernemingsraad d.d. 5 juli 2016;

B e s l u i t :

vast te stellen de volgende

"REGELING AMBTSEED / BELOFTE GEMEENTE WOERDEN 2016

Artikel 1 Begripsbepalingen

a. Medewerker : een ambtenaar in de zin van artikel 1:1, eerste lid onderdeel a van de CAR/UWO, alsmede degene bedoeld in artikel 1:2 onderdeel a, d, f, g en h van de CAR/UWO;

b. Externe medewerker : persoon die (betaald of onbetaald) werkzaamheden verricht voor de gemeente, anders dan in ambtelijke dienst. Hieronder zijn ook stagiaires, werkervaringskandidaten en andere externe inhuurkrachten begrepen.

Artikel 2 Tijdstip

Zo spoedig mogelijk na de datum van indiensttreding legt de (externe) medewerker de eed of belofte af. De (externe) medewerker ontvangt hiervoor een uitnodiging uit naam van de burgemeester.

Artikel 3 eed of belofte

De (externe) medewerker maakt zelf de keuze tussen het afleggen van de eed dan wel de belofte.

Artikel 4 Vertegenwoordiging werkgever

De eed of belofte wordt afgelegd ten overstaan van de burgemeester.

Artikel 5 Procedure

  • 1.

    Het afleggen van de eed of belofte vindt staande plaats.

  • 2.

    Voorafgaand aan het afleggen van de eed of belofte is een korte toespraak, waarin gewezen wordt op de bijzondere verantwoordelijkheid van de gemeente en waarin de bijzondere positie van de ambtenaren en de waarde en inhoud van de eed of belofte wordt toegelicht.

  • 3.

    De eed of belofte wordt duidelijk voorgelezen door de burgemeester.

  • 4.

    Degene die de eed aflegt, steekt vervolgens de twee voorste vingers van zijn rechterhand aaneengesloten op en spreekt de volgende woorden uit: “Zo waarlijke helpe mij God almachtig”.

  • 5.

    Degene die de belofte aflegt, spreekt de volgende woorden uit: “Dit verklaar en beloof ik”.

Artikel 6 Inhoud van de eed/belofte

De tekst van de eed/belofte luidt als volgt:

“Ik zweer (beloof en verklaar) als (externe) medewerker plechtig het volgende:

  • 1.

    Ik heb geen onwaarheden gebruikt bij mijn sollicitatie of giften gedaan om mijn aanstelling te krijgen.

  • 2.

    Ik zal integer handelen en mij gedragen als een integere medewerker, waarbij ik me zal houden aan de Gedragscode van de gemeente Woerden.

  • 3.

    Ik zal onpartijdig handelen en het beleid en procedures van de gemeente Woerden en Oudewater respecteren.

  • 4.

    Ik zal geen misbruik maken van de overheidsmacht die mij is toevertrouwd.

  • 5.

    Zo waarlijk helpe mij God almachtig (Dit verklaar en beloof ik).”

Artikel 7 Vastlegging

  • 1.

    Naast de mondelinge aflegging van de eed of belofte wordt als bewijs hiervan in tweevoud een formulier opgemaakt en ondertekend.

  • 2.

    Het formulier wordt ondertekend door zowel de (externe) medewerker als de burgemeester.

  • 3.

    Een exemplaar van het formulier wordt bewaard in het personeelsdossier van de (externe) medewerker; het andere exemplaar is voor de (externe) medewerker die de eed of belofte heeft afgelegd.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als:"Regeling ambtseed/belofte 2016 "

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 6 december 2016;
Het college burgemeester en wethouders van Woerden
drs. M.H.J. van Kruijsbergen MBA V.J.H. Molkenboer
secretaris burgemeester