Regeling vervallen per 25-10-2013

Notitie Openingstijden

Geldend van 06-01-2012 t/m 24-10-2013

Intitulé

Notitie Openingstijden

Notitie Openingstijden

1 INLEIDING

In 2011 heeft in Zandvoort de pilot 'Participatie Algemene Plaatselijke Verordening (APV)' gedraaid. Dit heeft geleid tot inwerkingtreding van de nieuwe APV op 7 oktober 2011. Hiermee is het wenselijk geworden om de oude Notitie sluitingstijden 2010 te vervangen door een nieuwe. De voorliggende notitie is hiervan het resultaat.

Het oude regime bestond uit 5 uiterlijke openingstijden: 22.00, 00.00, 01.00, 03.00 en 05.00 uur. Daar het in de praktijk voor vrijwel alle horecagelegenheden, met uitzondering van de strandpaviljoens, mogelijk was om met een zogenaamde 'vergunning verruiming openingstijd' tot 03.00 uur te exploiteren, is in de nieuwe APV de theorie met de praktijk in overeenstemming gebracht, in die zin dat iedere horecagelegenheid (m.u.v. strandpaviljoens) nu tot minimaal 03.00 uur mag exploiteren. Hieraan hoeft niet langer een vergunning verruiming openingstijd ten grondslag te liggen. Dit maakt het voor ondernemers en de gemeente makkelijker werken, terwijl het uitstekend past in het streven naar lastenverlichting voor ondernemers. Het nieuwe regime bestaat uit 3 tijden, namelijk de uiterlijke openingstijd voor strandpaviljoens van 00.00 uur, de standaardtijd van uiterlijkeexploitatie tot 03.00 uur voor de overige horeca en de voor bar/dancings (categorie E, zie hieronder) mogelijke uiterlijke openingstijd van 05.00 uur.

Bij het bepalen van de uiterlijke openingstijden is aangesloten bij de in het bestemmingsplan centrum gehanteerde categorisering. Gekozen is, naast de categorie 'standpaviljoens', voor een horeca-indeling met klassenaanduidingen, oplopend naar de ‘zwaarte’ van het bedrijf ten opzichte van de woonomgeving. In oplopende volgorde van zwaarte gaat het dan om horecaondernemingen

vergelijkbaar met croissanteries (A), restaurants (B), snackbars (C), café/bars inclusief de coffeeshops (D) alsmede bar/dancings en discotheken (E). Hiernaast bestaat de categorie met hotels en/of pensions (F). Hoewel het sluitingstijdenbeleid in deze notitie niet alleen over het centrumgebied, maar over heel Zandvoort gaat, bieden de categorieën uit het bestemmingsplan centrum wel handvatten waarmee de burgemeester op objectieve wijze de differentiatie in sluitingstijden kan bepalen.

Elk horecabedrijf uit de gemeente wordt voortaan aan een bepaalde categorie gekoppeld. Het is ter beoordeling van de burgemeester tot welke categorie een horecagelegenheid behoort. Bij deze beslissing maakt hij onder andere gebruik van de activiteiten die de horecaondernemer wil ontplooien, hoe deze is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en welke bedrijfsomschrijving op de aanvraag van de vergunning staat vermeld. Vervolgens wordt bekeken of de categorie past binnen de marges voor het betreffende perceel, gesteld in het bestemmingsplan (maximaal toegestane categorie). Indien dit het geval is, wordt de bijbehorende uiterlijke sluitingstijd voor het bedrijf bepaald.

De bedoeling is om in 2012 te komen met een geïntegreerd horecabeleid,waarin minimaal de Notitie openingstijden, het Horecasanctiebeleid, de Notahoreca & geluid, de Nota voorlopige toestemming en het Terrassenbeleidworden samengevoegd. Daarnaast is van belang dat voorliggende Notitieopeningstijden slechts een vertaling is van hetgeen uit de pilot 'ParticipatieAPV' is voortgekomen. Hierin hebben alle relevante partijen geparticipeerd.

2 CATEGORIEEN EN UITERLIJKE OPENINGSTIJDEN

Voor strandpaviljoens geldt conform artikel 2.29 lid 3 APV een specifieke sluitingstijd, namelijk 00.00 uur. Daarnaast bepaalt artikel 2.29 lid 1 APV 2011 dat de overige horecabedrijven van 06.00 uur tot 03.00 uur geopend mogen zijn. Dit is de algemene regel, waarop uitzonderingen bestaan naar boven en beneden (zie artikel 2:29 lid 6 en artikel 2:30 APV). De raad van de gemeente Zandvoort heeft de burgemeester de bevoegdheid gegeven om voor deze uitzonderingen een vergunningstelsel in het leven te roepen. Van deze mogelijkheid maakt de burgemeester onder andere zodanig gebruik, dat, in overeenstemming met de uitkomsten van het participatietraject APV 2011, aan een door middel van het bestemmingsplan gelimiteerd aantal horecazaken uit de E-categorie exploitatie tot 05.00 uur wordt toegestaan. In dit hoofdstuk wordt aangegeven aan welke

voorwaarden en voorschriften een ondernemer moet voldoen om voor een bepaalde openingstijd in aanmerking te komen. Allereerst wordt echter de categorisering verder toegelicht.

Categorieën

Categorie A

Een horecabedrijf uit de A-categorie is als volgt gedefinieerd: ‘een aanloopgericht horecabedrijf, zijnde een horecabedrijf dat is gericht op het verstrekken van dranken en etenswaren aan met name bezoekers van centrumvoorzieningen, zoals ijssalons, croissanterieën, en naar de aard daarmee gelijk te stellen horecabedrijven’.

Categorie B

Een B- horecabedrijf is ‘een restaurant en/of café-/restaurant, zijnde een horecabedrijf dat voornamelijk is gericht op het verstrekken van maaltijden’.

Categorie C

‘Een cafetaria en/of snackbar, zijnde een horecabedrijf waar de bedrijfsuitoefening hoofdzakelijk is gericht op het tegen vergoeding verstrekken van eenvoudige etenswaren en dranken, met een in het algemeen gespreide bezoekersfrequentie gedurende een groot deel van de dag en avond, waarbij de bedrijvigheid zich zowel in als om de lokaliteit voltrekt.’ Zo wordt een bedrijf uit categorie C omschreven.

Categorie D

‘Een café en/of bar, zijnde een horecabedrijf waar de bedrijfsuitoefening hoofdzakelijk is gericht op het tegen vergoeding verstrekken van dranken, met een in het algemeen hoge bezoekersfrequentie gedurende de avond, waarbij de bedrijvigheid zich voornamelijk binnen de lokaliteit voltrekt.’ Daarnaast vallen coffeeshops onder categorie D.

Categorie E

Een E-bedrijf wordt omschreven als ‘een bar/dancing, zijnde een bar waar tevens gelegenheid wordt geboden tot dansen, en naar de aard en invloed op de omgeving daarmee gelijk te stellen horecabedrijven, zoals discotheken en nachtclubs’.

Categorie F

Een F-bedrijf wordt omschreven als een 'hotel/pension, zijnde een horecabedrijf waar de bedrijfsuitoefening hoofdzakelijk is gericht op het tegen vergoeding verstrekken van logies'.

Uiterlijke openingstijden

0.00 Uur

In de A t/m F-categorisering zijn de strandpaviljoens niet meegenomen. Zoals hierboven reeds aangegeven geldt voor de strandpaviljoens ex artikel 2.29 lid 3 APV 2010 een specifieke sluitingstijd, namelijk 00.00 uur.

De burgemeester is conform lid 4 van bovengenoemd artikel bevoegd om een ontheffing te verlenen van de 00.00 uur-tijd. Een ontheffing wordt enkel verleend voor bijzondere omstandigheden. Een ontheffing impliceert dat in principe niet wordt afgeweken van de hoofdregel, maar dat er omstandigheden zijn die een afwijking rechtvaardigen. Per aanvraag wordt afgewogen of er sprake is van een bijzondere omstandigheid. Een feest wordt over het algemeen niet gezien als een bijzondere

omstandigheid. Ondernemers die in aanmerking willen komen voor een afwijkende openingstijd tonen dat zelf aan en leveren daar de benodigde onderbouwing van.Op basis hiervan beoordeelt uiteindelijk de burgemeester of er daadwerkelijk sprake is van een bijzondere omstandigheid.

03.00 Uur

In artikel 2.29 lid 1 APV 2010 is de eerdergenoemde algemene regel opgenomen dat horecabedrijven van 06.00 uur tot 03.00 uur geopend mogen zijn. In principe geldt deze regel voor alle horecagelegenheden uit categorie A tot en met F. Zoals gesteld zijn uitzonderingen conform ondermeer artikel 2:29 lid 6 en 2:30 APV mogelijk. In bijlage 1 staan de minimale voorschriften waaraan een horecaondernemer zich dient te houden.

05.00 Uur

Voor bedrijven uit de E-categorie bestaat de mogelijkheid tot verkrijging van een vergunning waarmee openstelling tot maximaal 05.00 uur mogelijk wordt.Voorwaarde is wel dat het bestemmingsplan bedrijven uit deze categorie toestaat. Om tot 05.00 uur geopend te mogen zijn, moeten deze ondernemers daarnaast in het bezit zijn van een Drank- en Horecawetvergunning en dient het gebouw te voldoen aan het Besluit Brandveilig Gebruik Bouwwerken. Ook dient aan met het Activiteitenbesluit en milieuwetgeving samenhangende voorschriften te zijn voldaan.

Alle benodigde papieren moeten dus op orde zijn voordat er tot 05.00 uur mag worden geëxploiteerd. Daarnaast zijn de weigeringsgronden uit artikel 1.8 APV 2010 van belang. De vergunning kan worden geweigerd in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of de bescherming van het milieu.

Om als horeca-inrichting hiervoor in aanmerking te komen dienen de inrichting en de ondernemer eveneens aan onderstaande zaken te voldoen:

  • *

    Er dient te allen tijde een metaaldetectiepoortje in de inrichting te staan dat vanaf 21.00 uur in werking is, ongeacht of de horecagelegenheid die avondtot 05.00 uur geopend is. Bovendien dient er vanaf dit moment minimaal één gecertificeerde portier in dienst te zijn.

  • *

    Het poortje dient geplaatst te worden om te voorkomen dat in een onderneming wapens/messen en dergelijke mee naar binnen worden genomen. In het algemeen dient een horecaondernemer een bijdrage te leveren aan de veiligheid door in zijn eigen zaak in ieder geval voor goed toezicht te zorgen.

  • *

    Na 03.30 uur mogen geen bezoekers meer tot de inrichting worden toegelaten.

  • *

    In het belang van de woon- en leefomgeving, dient het horecabedrijf tussen 05.00 en 11.00 uur gesloten te zijn. Deze tijd is opgenomen om te voorkomen dat een uur na sluitingstijd horecagelegenheden weer opengaan voor een afterparty, waarvoor bezoekers in het dorp zouden kunnen blijven hangen.

De overige voorschriften staan in bijlage 2 genoemd. Aan de vergunning kunnen teallen tijde aanvullende voorschriften en beperkingen worden verbonden.

3 OVERIGE BEPALINGEN

Intrekkings - of wijzigingsgronden en horecasanctiebeleid

Algemene intrekkings- of wijzigingsgronden voor een vergunning of ontheffing staan genoemd in artikel 1.6 APV 2010. Het gaat dan om het ter verkrijging verstrekken van onjuiste of onvolledige gegevens; verandering van omstandigheden of inzichten en daarmee samenhangende noodzaak tot wijziging of intrekking in het kader van het beschermde belang; het niet nakomen van voorschriften; het niet gebruikmaken van de vergunning of ontheffing of een verzoek van de houder om intrekking of wijziging. In het horecasanctiebeleid staat specifiek omschreven welke bestuurlijke maatregelen kunnen worden getroffen indien een horecaondernemer zich niet aan de geldende regels houdt. Bij de toepassing hiervan heeft de burgemeester een discretionaire bevoegdheid, zie ook hieronder.

Belangenafweging

Het openinstijdenbeleid is een beleidsregel in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht. Het kan in bepaalde gevallen noodzakelijk zijn dat de burgemeester bij het toepassen van de bevoegdheden moet afwijken van dit beleid. Hiervoor heeft hij dan ook een discretionaire bevoegdheid. In gevallen dat de aard en de omstandigheden dat vereisen, kan hij gemotiveerd het beleid ter zijde stellen om zo maatwerk te leveren. Hierbij vindt te allen tijde een belangenafweging plaats.

Inwerkingtreding

Deze notitie zal bekendgemaakt worden middels een verplichte publicatie in het huis-aan-huisblad, na officiële vaststelling door de burgemeester. Tevens zal de notitie na de officiële vaststelling ter inzage gelegd worden. Het beleid treedt op de dag na publicatie in werking.

BIJLAGE 1: MINIMALE VOORSCHRIFTEN EXPLOITATIE TOT 03.00 UUR

Aan de standaard exploitatiemogelijkheid tot 03.00 uur zijn minimaal de volgende

voorschriften verbonden:

  • *

    Alle vergunningen zijn in de inrichting aanwezig en worden op verzoek van of namens het bevoegd gezag getoond;

  • *

    Het terras is om uiterlijk 02.00 uur gesloten;

  • *

    De inrichting is om 03.00 uur gesloten. Dit houdt in dat na deze tijd geen bezoekers meer in de inrichting aanwezig zijn;

  • *

    De ondernemer en/of de leidinggevende draagt er zorg voor dat de bezoekers in en om de inrichting geen hinder veroorzaken voor omwonenden, de openbare orde niet wordt verstoord, de veiligheid gewaarborgd blijft en het woon- en leefklimaat niet wordt aangetast door de wijze van exploitatie;

  • *

    De politie en andere handhavingsdiensten worden door of namens de horecaondernemer zo spoedig mogelijk en pro-actief benaderd ingeval er relevante veiligheidskwesties spelen. Aanwijzingen door de politie en andere handhavingsdiensten worden stipt en terstond opgevolgd.

  • *

    In de inrichting wordt voor voldoende toezicht gezorgd;

  • *

    Personen die beveiligingswerkzaamheden verrichten (horecaportiers) voldoen aan de eisen gesteld bij of krachtens de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus;

  • *

    Vijftien minuten voor het sluitingstijdstip worden geen consumpties meer verstrekt en wordt de volledige verlichting ontstoken;

  • *

    Dertig minuten voor het sluitingstijdstip wordt het geluidsniveau van de muziek teruggebracht tot achtergrondmuziek;

  • *

    De ondernemer is aansprakelijk voor schade aan personen en goederen direct of indirect verband houdende met het gebruik van deze vergunning;

  • *

    De ondernemer is verplicht de redelijkerwijs mogelijke maatregelen te treffen om te voorkomen dat de gemeente dan wel derden door het gebruik van deze vergunning schade lijden;

  • *

    In het kader van de openbare orde en/of veiligheid kan het bevoegd gezag het noodzakelijk achten van deze vergunning af te wijken en nadere voorschriften en/of beperkingen te stellen die door de ondernemer direct moeten worden opgevolgd;

  • *

    Aan deze vergunning kunnen te allen tijde aanvullende voorschriften en beperkingen worden verbonden. Voor coffeeshops gelden aanvullende voorwaarden. Zie hiervoor de ‘Eindnotitie coffeeshopbeleid van de gemeente Zandvoort’ van 30 september 1997 en bijbehorende ‘Evaluatie coffeeshopbeleid’ van 31 december 2004.

BIJLAGE 2: MINIMALE VOORSCHRIFTEN EXPLOITATIE TOT 05.00 UUR

Aan de exploitatiemogelijkheid voor E-bedrijven tot 05:00 uur zijn minimaal de

volgende voorschriften verbonden:

  • *

    De vergunning is in de inrichting aanwezig en wordt op verzoek van of namens het bevoegd gezag getoond;

  • *

    Het terras is om uiterlijk 02.00 uur gesloten;

  • *

    Het is verboden na 03.30 uur bezoekers in de inrichting toe te laten;

  • *

    Na 03.30 uur heeft de inrichting een gesloten uitstraling;

  • *

    De inrichting is om 05.00 uur gesloten. Dit houdt in dat na deze tijd geen bezoekers meer in de inrichting aanwezig zijn;

  • *

    Het horecabedrijf is tussen 05.00 uur en 11.00 uur gesloten voor bezoekers;

  • *

    De ondernemer en/of de leidinggevende draagt er zorg voor dat de bezoekers in en om de inrichting geen hinder veroorzaken voor omwonenden, de openbare orde niet wordt verstoord, de veiligheid gewaarborgd blijft en het woon- en leefklimaat niet wordt aangetast door de wijze van exploitatie;

  • *

    De politie en andere handhavingsdiensten worden door of namens de horecaondernemer zo spoedig mogelijk en pro-actief benaderd ingeval er relevante veiligheidskwesties spelen. Aanwijzingen door de politie en andere handhavingsdiensten worden stipt en terstond opgevolgd.

  • *

    In de inrichting is vanaf 21.00 uur of, bij latere opening, vanaf openingstijd een metaaldetectiepoortje in werking;

  • *

    In de inrichting is vanaf 21.00 uur of, bij latere opening, vanaf openingstijd minimaal één portier aanwezig;

  • *

    In de inrichting wordt voor voldoende toezicht gezorgd;

  • *

    Personen die beveiligingswerkzaamheden verrichten (horecaportiers) voldoen aan de eisen gesteld bij of krachtens de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus;

  • *

    Vijftien minuten voor het sluitingstijdstip worden geen consumpties meer verstrekt en wordt de volledige verlichting ontstoken;

  • *

    Dertig minuten voor het sluitingstijdstip wordt het geluidsniveau van de muziek teruggebracht tot achtergrondmuziek;

  • *

    De ondernemer is aansprakelijk voor schade aan personen en goederen direct of indirect verband houdende met het gebruik van deze vergunning;

  • *

    De ondernemer is verplicht de redelijkerwijs mogelijke maatregelen te treffen om te voorkomen dat de gemeente dan wel derden door het gebruik van deze vergunning schade lijden;

  • *

    In het kader van de openbare orde en/of veiligheid kan het bevoegd gezag het noodzakelijk achten van deze vergunning af te wijken en nadere voorschriften en/of beperkingen te stellen die door de ondernemer direct moeten worden opgevolgd;

  • *

    Aan deze vergunning kunnen te allen tijde aanvullende voorschriften en beperkingen worden verbonden.