Regeling vervallen per 29-08-2023

Nadere regel subsidie preventie schuldhulpverlening 2016 gemeente Bunschoten

Geldend van 01-01-2016 t/m 28-08-2023

Intitulé

Nadere regel subsidie preventie schuldhulpverlening 2016 gemeente Bunschoten

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bunschoten,

Gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening gemeente Bunschoten 2011 en op het Beleidsplan Schuldhulpverlening 2016–2019 gemeente Bunschoten;

Overwegende dat het wenselijk is dat nadere regels worden gesteld over de voorwaarden en de wijze waarop subsidieverlening plaatsvindt voor preventie van schuldenproblematiek;

BESLUIT

Vast te stellen de

Nadere regel Subsidie preventie schuldhulpverlening 2016 gemeente Bunschoten

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvrager:

    een rechtspersoon zonder winstoogmerk, zoals blijkt uit de statuten en inschrijving in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel;

  • b.

    ASV:

    de Algemene subsidieverordening gemeente Bunschoten 2011;

  • c.

    College:

    college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bunschoten;

  • d.

    Meerpersoonshuishouden:

    hetzij een gezin dat een gezamenlijke huishouding voert in één woning hetzij een persoon die zich in één woning vestigt, waarbij bekend is dat de persoon binnen 6 maanden herenigd wordt met andere leden van het gezin;

  • e.

    Preventie:

    een mix van maatregelen, activiteiten en voorzieningen die er op gericht zijn dat mensen financieel vaardig worden en zich zo gedragen dat zij hun financiën op orde houden;

  • f.

    Regeling:

    deze nadere regel subsidie preventie schuldhulpverlening;

  • g.

    Vrijwilliger:

    een natuurlijk persoon die zich onbetaald voor de samenleving inzet.

Artikel 2. Algemene bepalingen

  • 1. De activiteiten waar subsidie voor kan worden verleend op grond van deze regeling:

    • a.

      Worden voor zover dat binnen de (kwalitatieve) mogelijkheden ligt zoveel mogelijk uitgevoerd door vrijwilligers;

    • b.

      Mogen niet uitsluitend een partijpolitiek, godsdienstig of levensbeschouwelijk karakter hebben.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

  • 1. Subsidie kan worden verstrekt voor de volgende activiteiten:

    • a.

      Maatregelen, activiteiten en voorzieningen om mensen te bereiken;

    • b.

      Maatregelen, activiteiten en voorzieningen om te zorgen dat projecten met samenwerkende partijen worden uitgevoerd;

    • c.

      Accountmanagement op alles rondom preventie.

Artikel 4. Subsidieplafond en subsidielijst

Artikel 5. Verlening subsidie

  • 1. Om in aanmerking te komen voor subsidie moet de aanvrager voldoen aan de beoordelingscriteria zoals genoemd in artikel 6 en dient zich niet één van de weigeringsgronden zoals genoemd in artikel 7 voor te doen;

  • 2. Indien het totaal van alle door het college ontvangen complete subsidieaanvragen, het subsidieplafond zoals genoemd in artikel 4 overschrijdt, vindt een gesprek plaats met al deze aanvragers om na te gaan of een gezamenlijke oplossing tot de mogelijkheden behoort. Indien dit laatste niet het geval is, wordt er geloot onder alle door het college ontvangen complete subsidieaanvragen.

Artikel 6. Beoordelingscriteria

  • 1. Aanvragen worden op basis van het plan van aanpak beoordeeld. In het plan van aanpak dient de aanvrager te voldoen aan de gegevens zoals genoemd in artikel 5 van de ASV, aangevuld met:

    • a.

      De manier waarop samengewerkt wordt met andere partijen in de gemeente Bunschoten;

    • b.

      Een jaarplanning van activiteiten rondom preventie;

  • 2. Het plan van aanpak mag uit niet meer dan 5 pagina’s (A4) bestaan met lettertype van minimaal Arial 10.

Artikel 7. Weigeringsgronden

  • 1. De subsidie wordt in ieder geval geweigerd conform bepaalde weigeringsgronden in hoofdstuk 4 van de ASV;

  • 2. De subsidie wordt geweigerd als de aanvrager geen aanvrager is in de zin van artikel 1 onder a.;

  • 3. De subsidie wordt geweigerd als de aanvraag betrekking heeft op activiteiten waarvoor al een subsidie, in welke vorm dan ook, is of wordt verstrekt;

  • 4. De subsidie wordt geweigerd als de aanvraag niet past binnen de subsidiabele activiteiten genoemd in artikel 3.

Artikel 8. Aanvraagtermijn en beslistermijn

  • 1. Als aanvraag- en beslistermijn gelden de termijnen als beschreven in de ASV;

  • 2. Het eerste lid is niet van toepassing voor de subsidieaanvraag 2016;

  • 3. Voor de subsidieaanvraag 2016 gelden de volgende termijnen:

    • a.

      Voor de aanvraagtermijn geldt artikel 6, tweede lid van de ASV;

    • b.

      De aanvraag voor de subsidie 2016 wordt ingediend vóór 15 februari 2016;

    • c.

      Het college maakt de beslissing op de aanvraag vóór 1 april 2016 bekend.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling treedt in werking op de eerste dag van bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2016;

  • 2. Deze regeling wordt aangehaald als: Nadere regel subsidie preventie schuldhulpverlening 2016 gemeente Bunschoten.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bunschoten van

19 januari 2016,

drs. J.F.H. Jennekens
secretaris/directeur
M. van de Groep
burgemeester

Toelichting

De preventie schuldhulpverlening is opgenomen in het Beleidsplan Schuldhulpverlening 2016–2019 gemeente Bunschoten, vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad op 10 december 2015.

Hieronder volgt de tekst uit dit beleidsplan met betrekking tot preventie.

Doel: ‘Inwoners weten hoe zij problematisch schulden kunnen voorkomen’

Voorkomen is beter dan genezen. Preventie is het voorkomen dat inwoners van de gemeente Bunschoten in een situatie van problematische schulden komen. Preventie is het bevorderen van gezond financieel gedrag. De boodschap ‘Maak geen schulden’ en ‘Bouw een buffer op’ moet op langere termijn gedrag veranderen. Landelijke voorbeelden zijn voorlichting aan groep 7 en 8 van basisscholen door de Rabobank, voorlichting in kerken, voorlichting aan asielzoekers tijdens taaltrajecten en voorlichting aan mensen met een werkloosheidsuitkering over omgang met (nog) minder geld in de cursus ‘Grip op de knip’.

De gemeente gaat in samenwerking met de andere regisseurs, zoals De Boei en Sociaal Team De Lingt, deze taak op zich nemen. De basiszorginfrastructuur wordt gevraagd met projecten te komen, bijvoorbeeld in maart in De Week van het Geld. Uitvoering is voornamelijk door vrijwilligers, waardoor de kosten beperkt blijven tot manuren voor de regievoering.