Regeling vervallen per 29-03-2018

Subcommissie Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam en Verordening subcommissie Bestuur Openbaar Onderwijs

Geldend van 28-09-2017 t/m 28-03-2018

Intitulé

Subcommissie Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam en Verordening subcommissie Bestuur Openbaar Onderwijs

De raad van de gemeente Rotterdam,

Gelezen het voorstel van het Presidium van 14 september 2017 (raadsvoorstel 17bb7680); raadsstuk 17bb7958;

overwegende,

  • dat hij op 28 januari 2016 heeft besloten om de Uitwerking Toezichtkader stichting BOOR en de gemeente aan te vullen met een voorbereidende subcommissie ZOCS;

  • dat deze subcommissie de commissie ZOCS adviseert over de documenten die goedkeuring vereisen van de raad en over de tussentijdse voortgangsrapportages, de borging van de toegankelijkheid en de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs, evaluaties van de onderwijsinspectie en eventuele verzoeken van de voorzitter van het algemeen bestuur BOOR;

  • dat op 28 januari 2016 nog niet duidelijk was of deze subcommissie een tijdelijke status zou moeten hebben dan wel een permanent karakter zou moeten hebben, en er om die reden geen volledige wettelijke borging onder deze subcommissie is gelegd;

  • dat deze subcommissie nog geen formeel-juridische status heeft;

  • dat deze subcommissie haar werkzaamheden verricht vanuit een (financieel)technisch-inhoudelijke benadering;

  • dat deze subcommissie kan worden samengesteld uit raadsleden en niet-raadsleden die geacht worden te beschikken over (financieel)technische en inhoudelijke kennis ten aanzien van het werkterrein van deze subcommissie;

  • dat het nut en de toegevoegde waarde van deze subcommissie inmiddels evident is en het zinvol is om te besluiten tot het formeel instellen van deze subcommissie;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit:

  • I.

    Tot instelling van een subcommissie Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam overeenkomstig artikel 84 van de Gemeentewet.

  • II.

    Tot vaststelling van de hierna volgende Verordening subcommissie Bestuur Openbaar Onderwijs (hierna: de subcommissie):

Verordening subcommissie Bestuur Openbaar Onderwijs

Artikel 1 Samenstelling subcommissie

  • 1.

    De subcommissie bestaat uit een voorzitter en vier leden.

  • 2.

    De functie van voorzitter wordt uitgevoerd door de voorzitter van de raadscommissie die onderwijs in de portefeuille heeft of diens plaatsvervanger.

  • 3.

    De leden worden door de raad voor de duur van een zittingsperiode van de raad benoemd.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de subcommissie eindigt:

    • a.

      bij aantreden van de raad in de nieuwe samenstelling;

    • b.

      door een daartoe strekkende schriftelijke mededeling van het betreffende lid aan de gemeenteraad;

    • c.

      door een daartoe strekkend besluit van de gemeenteraad;

    • d.

      door overlijden;

    • e.

      als de subcommissie ophoudt te bestaan.

      In de ontstane vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien, tenzij de raad besluit om de vacature niet te vervullen.

  • 5.

    Voordat een lid, niet zijnde een raadslid, zijn functie kan uitoefenen, legt hij tijdens een vergadering van de commissie die onderwijs in de portefeuille heeft in handen van de voorzitter de eed of de verklaring en belofte af overeenkomstig artikel 14 van de Gemeentewet en met dien verstande dat voor lid van de raad wordt gelezen lid van de subcommissie.

  • 6.

    De Algemene vergoedingsverordening leden commissies Rotterdam 2005 is van toepassing op de leden die geen lid zijn van de raad.

  • 7.

    De subcommissie wordt in haar werkzaamheden ondersteund door de griffier van de raadscommissie die onderwijs in de portefeuille heeft.

Artikel 2 Taken commissie

  • 1. De subcommissie heeft een adviserende rol ten behoeve van de raadscommissie die onderwijs in de portefeuille heeft.

  • 2. De subcommissie adviseert over de documenten die goedkeuring vereisen van de raad en over de tussentijdse voortgangsrapportages, de borging van de toegankelijkheid en de wezenskenmerken van het openbaar onderwijs, evaluaties van de onderwijsinspectie, eventuele verzoeken van de voorzitter van het algemeen bestuur BOOR en over aangelegenheden waarover de raadscommissie die onderwijs in de portefeuille heeft, het advies van de subcommissie vraagt.

Artikel 3 Werkwijze commissie

  • 1. De subcommissie vergadert ten minste twee keer per jaar en voorts indien de voorzitter dit nodig oordeelt dan wel de raadscommissie die onderwijs in de portefeuille heeft, hieromtrent met redenen omkleed verzoekt.

  • 2. Het bepaalde in de Commissieverordening 2014, in het bijzonder de artikelen 11, 12, 14 tot en met 19, is van overeenkomstige toepassing op de vergaderingen van de subcommissie.

  • 3. Een vergadering van de subcommissie kan worden geopend als ten minste drie leden aanwezig zijn, daaronder begrepen de voorzitter.

  • 4. De subcommissie brengt haar adviezen aan de commissie die onderwijs in de portefeuille heeft, schriftelijk uit. Indien het advies niet unaniem is, wordt hiervan melding gemaakt aan de voornoemde commissie.

Artikel 4 Slotbepalingen

  • 1. In gevallen waarin dit besluit niet voorziet beslist de subcommissie op voorstel van de voorzitter.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 28 september 2017 en komt te vervallen op 29 maart 2018.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening subcommissie Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam.

  • III.

    Te bepalen dat dit besluit heden in werking treedt.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 28 september 2017.

griffier

J.M. vanMidden

voorzitter

A.J.M.Laan, plv.

Dit gemeenteblad 2017, nummer 133, is uitgegeven op 3 oktober 2017 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)